Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obří superjumbo dodá Airbus se zpožděním

  14:35aktualizováno  14:35
Aerolinky, které si u společnosti Airbus objednaly obří superjumbo A 380, si na něj budou muset počkat o půl roku déle. Airbus oznámil, že dodávky ke koncovým zákazníkům se zpozdí zhruba o dva až šest měsíců.

Zprávu potvrdila i australská společnost Qantas, podle níž se jejich dodávka přesouvá z října 2006 až na duben 2007, uvedl portál BBC.

Pozdější nasazení obřího letounu oznámila i francouzská Air France, kde se s A380 mělo začít létat už v dubnu roku 2007. Zpoždění není dobrou zprávou ani pro aerolinky, které s novým superjumbem počítaly, ale ani pro samotný Airbus.

Zpoždění pro něj totiž znamená nebezpečí, že aerolinie po něm budou chtít kompenzace. V tomto smyslu se už podle AP vyjádřily právě australské Qantas.  Společnost Air France případné požadavky na náhrady škod nekomentovala.

Co je příčinou zpoždění, výrobce letadel nekomentoval. "Je to celá řada věcí," řekl pouze tiskový mluvčí Airbusu David Velupillai pro BBC.

KDO ZATÍM OBJEDNAL A 380? 

Emirates: 45  letadel
Lufthansa: 15
Qantas: 12
Air France: 10
Singapore Airlines: 10
Fedex: 10
International Lease Finance: 10
MAS: 6
Thai Airways: 6
Virgin Atlantic: 6
Korean Airlines: 5
Etihad Airways: 4
Qatar Airways: 2
Zdroj: BBC

Šéf australských aerolinek Geoff Dixon řekl, že zpoždění je zklamáním a připomněl, že aerolinky dodržely všechny termíny, které jim Airbus v souvislosti s dodávkou určil.

Opoždění dodávek se podle BBC týká všech společností, které si u Airbusu obří letouny objednaly. Max Kingsley-Jones z deníku Flight International ale BBC řekl, že v projektu tohoto rozsahu bylo zpoždění prakticky nevyhnutelné.

Největší letadlo světa si objednala řada společností celého světa, včetně německé Lufthansy nebo francouzské Air France. A380 se má stát hlavním trumfem v konkurenčním souboji s americkým Boeingem.

Airbus sází na to, že aerolinky budou stále víc potřebovat obří letouny pro přepravu velkého počtu pasažérů mezi významnými letištními uzly. Někteří analytici upozorňují, že se trh může vydat jiným směrem a dát nakonec za pravdu Boeingu.

VELKÁ FOTOGALERIE
GRAFIKA: JAK VYPADÁ
AIRBUS ZEVNITŘ


Ten se snaží přesvědčit aerolinky nabídkou stroje 787 Dreamliner, který by měl přepravovat na velké vzdálenosti menší počet cestujících. Do vzduchu se poprvé vznesl na konci dubna. - více zde

AIRBUS A380 VE FAKTECH A ČÍSLECH
A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než
konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší.
Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících,  Boeing 747
jich pojme 416.
Útroby letadla mohou v různých verzích nabídnout bary, kulečníkové
herny, knihovny, ložnice či sprchy.
Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah
jako 3500 osobních automobilů.
Zájem o A380 projevilo už 15 společností. Největší flotilu budou
mít dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů.
Prvními aerolinkami, které A380 získají budou Singapore Airlines.
Převzít ho mají v prvním čtvrtletí 2006.
A380 bude nejčastji létat na dlouhých trasách spojujících Asii
a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie.
Mezi letišti, která se na A380 připravují, je například londýnské
Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul,
Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt.
Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový
Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně
pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší,
o 8 metrů širší, ale nižší než A380.

Airbus A380 se chystá na svůj první let (27. dubna 2005)

Autoři: ,


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Mobilní telefony se zakusují do online nakupování. Oblíbili si je mladí

Ze 129 největších maloobchodních prodejců jich má web přizpůsobený pro mobil 81...

Prostřednictvím mobilního telefonu nakupuje online 21 procent Čechů, o deset procentních bodů více než před dvěma lety....

Ve vietnamské tržnici našli veterináři desítky kilogramů prošlého masa

Prošlé rybí maso z tržnice An Dong v Praze 10.

Veterináři spolu s policií při kontrole tržnice An Dong v Praze 10 našli zhruba 130 kilogramů prošlého zmrazeného...

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

Najdete na iDNES.cz