Zprávu potvrdila i australská společnost Qantas, podle níž se jejich dodávka přesouvá z října 2006 až na duben 2007, uvedl portál BBC.
Pozdější nasazení obřího letounu oznámila i francouzská Air France, kde se s A380 mělo začít létat už v dubnu roku 2007. Zpoždění není dobrou zprávou ani pro aerolinky, které s novým superjumbem počítaly, ale ani pro samotný Airbus.
Zpoždění pro něj totiž znamená nebezpečí, že aerolinie po něm budou chtít kompenzace. V tomto smyslu se už podle AP vyjádřily právě australské Qantas. Společnost Air France případné požadavky na náhrady škod nekomentovala.
Co je příčinou zpoždění, výrobce letadel nekomentoval. "Je to celá řada věcí," řekl pouze tiskový mluvčí Airbusu David Velupillai pro BBC.
KDO ZATÍM OBJEDNAL A 380? |
Emirates: 45 letadel
Lufthansa: 15
Qantas: 12
Air France: 10
Singapore Airlines: 10
Fedex: 10
International Lease Finance: 10
MAS: 6
Thai Airways: 6
Virgin Atlantic: 6
Korean Airlines: 5
Etihad Airways: 4
Qatar Airways: 2 |
Zdroj: BBC |
Šéf australských aerolinek Geoff Dixon řekl, že zpoždění je zklamáním a připomněl, že aerolinky dodržely všechny termíny, které jim Airbus v souvislosti s dodávkou určil.
Opoždění dodávek se podle BBC týká všech společností, které si u Airbusu obří letouny objednaly. Max Kingsley-Jones z deníku Flight International ale BBC řekl, že v projektu tohoto rozsahu bylo zpoždění prakticky nevyhnutelné.
Největší letadlo světa si objednala řada společností celého světa, včetně německé Lufthansy nebo francouzské Air France. A380 se má stát hlavním trumfem v konkurenčním souboji s americkým Boeingem.
Airbus sází na to, že aerolinky budou stále víc potřebovat obří letouny pro přepravu velkého počtu pasažérů mezi významnými letištními uzly. Někteří analytici upozorňují, že se trh může vydat jiným směrem a dát nakonec za pravdu Boeingu.
VELKÁ FOTOGALERIE |
GRAFIKA: JAK VYPADÁ AIRBUS ZEVNITŘ |
Ten se snaží přesvědčit aerolinky nabídkou stroje 787 Dreamliner, který by měl přepravovat na velké vzdálenosti menší počet cestujících. Do vzduchu se poprvé vznesl na konci dubna. - více zde
AIRBUS A380 VE FAKTECH A ČÍSLECH |
A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší. |
Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících, Boeing 747 jich pojme 416. |
Útroby letadla mohou v různých verzích nabídnout bary, kulečníkové herny, knihovny, ložnice či sprchy. |
Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah jako 3500 osobních automobilů. |
Zájem o A380 projevilo už 15 společností. Největší flotilu budou mít dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů. |
Prvními aerolinkami, které A380 získají budou Singapore Airlines. Převzít ho mají v prvním čtvrtletí 2006. |
A380 bude nejčastji létat na dlouhých trasách spojujících Asii a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie. |
Mezi letišti, která se na A380 připravují, je například londýnské Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul, Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt. |
Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší, o 8 metrů širší, ale nižší než A380. |
Airbus A380 se chystá na svůj první let (27. dubna 2005) |