Vektra ze Škody Transportation upoutá už svou délkou - měří téměř 32 metrů a vejde se do ní až 317 cestujících, z toho sedmdesát sedících.
"Homologace největší tuzemské nízkopodlažní tramvaje znamená pro plzeňskou Škodu další výrazný krok při vývoji nových finálních produktů, do něhož ve svých výrobních oborech ročně investuje okolo 150 milionů korun," uvedl mluvčí Škody Holding Karel Samec.
Samotný vývoj vektry až po získání homologace trval dva a půl roku a stál přes šedesát milionů korun.
Nová tramvaj je z velké části dílem českých rukou - na její výrobě se z více než devadesáti procent podílejí kromě Škody Transportation i další tuzemské firmy. Elektrovýzbroj dodává Škoda Electric, brzdy Dako-CZ, přechodové měchy Bavo, kola Bonatrans.
S typy velkokapacitních tramvají, vycházejících z této koncepce, navíc již Škoda zakázkově uspěla v tuzemsku - to v případě zakázky pro hlavní město Praha i v zahraničí - například italském Cagliari.
Škoda Transportation vstoupila na trh nízkopodlažních tramvají po roce 1997 výrobou typu Astra, který má v tříčlánkovém provedení délku 20 metrů. Od té doby jich vyrobila 52, včetně zakázky určené pro americký Portland a Tacomu.
Škoda Holding rozvíjí dvě hlavní skupiny výrobních oborů - dopravní strojírenství a klasickou energetiku. Firma nyní zaměstnává 4 300 lidí a v roce 2003 utržila 11,2 miliardy korun při provozním zisku 350 milionů korun.
Výsledky za loňský rok chce společnost oznámit až po auditu.