Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Padnout a zase vstát. Krachovat se dá s noblesou a nadějí na vítězství

  12:00aktualizováno  12:00
Znárodnili je, jejich obor zanikl nebo je převálcovala Čína. Přesto se vzchopili. Mezi těmi, kdo povstali znovu z ničeho, jsou slavná jména jako skláři Riedelovi nebo výrobce fotoaparátů Leica, ale i česká Juta. Většina z těch, kteří přijeli do Monte Carla soutěžit o titul Světového podnikatele roku, prožila krach.

Sedmkrát padneš, osmkrát musíš vstát. To je rada majitele a šéfa Juty Jiřího Hlavatého, jehož textilka vyváží do 65 zemí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

S bankrotem má zkušenosti většina ze 60 podnikatelů, kteří do Monte Carla přijeli. MF DNES je oslovila, aby se podělili o své zkušenosti i přidali rady.

Příběh sklářské rodiny Riedelových z Jablonecka prostě kopíruje české dějiny 20. století. Přesto se Clausi Riedelovi podařilo získat v Rakousku zkrachovalou sklárnu a uspět s ní ve světě. Jakou by dali radu těm, kdo prodělali menší nebo podobný krach?

"Když začínáte nanovo, je důležité vědět, od koho získáte vstupní kapitál, aby nechtěl hned peníze zpět," radí nejmladší z rodiny a nynější šéf Maximilian Riedel. V jejich případě stál u zrodu nového sklářského impéria neméně slavný dávný krajan Daniel Swarovski.

Vyvlastňování nebyla jen místní poválečná specialita. O veškerý majetek přišla i portugalská rodina průmyslníků de Mellových, jejichž firmy vytvářely až pět procent ekonomiky země. Bylo to v roce 1974 při levicové revoluci. O osm let později se vrátila demokracie, ale majetek už ne. Zmizel, zbankrotoval nebo jej stát nemohl z politických důvodů vrátit.

De Mellovi se pustili do jiného byznysu, vedou v olivovém oleji. Poučili se - expandovali do světa natolik, že nyní už by znárodněním v jedné zemi rozhodně nepřišli o všechno. "I když na to se nikdy nemůžete připravit a lidi jsou stále divnější," svěřil se Manuel de Mello pro MF DNES.

Projít krachem se dá slušně a s noblesou

I vítězové českého a slovenského kola Podnikatel roku vědí, jak technologická změna a probuzená Čína mohou zahnat firmu do kouta.

Slovenský podnikatel Vladimír Šrámek nejprve vedl nábytkářskou firmu Mier, kde začínal ještě za socialismu jako mistr. Majitelé však po revoluci měli jiné představy o zisku a výrobě, takže odešel. Když šla firma ke dnu, přišel do financující banky s plánem, jak ji zachránit. Za půl hodiny dostal úvěr na firmu Decodom, která je nyní největším slovenským výrobcem kuchyní a obýváků a zdatně čelí i švédskému gigantu Ikea. Co mu pomohlo? Zní to možná školometsky, ale slušnost.

"Nejdůležitější je, abyste byli korektní a seriózní vůči bližním, abyste si věřili, ale nebyli namyšlení. Choval jsem se tak už jako najatý ředitel Mieru. Když firma kvůli majitelům zkrachovala, měl jsem pak díky tomu v bance otevřené dveře. Najednou nepůjčovali peníze na projekt Decodom, ale i Šrámkovi, kterému věřili,“ popsal.

Vzpomíná však rád na elegantní bankrot jednoho obchodního partnera. "V Německu jsem viděl, že krachovat se dá s grácií. Pan Ferdinand Schröder měl dvougenerační nábytkářskou firmu, jež se v 90. letech nedovedla vypořádat s levnou konkurencí z východu. Pochopil, že už firmu neudrží, a tak ji dal do konkurzu, ale ve správné chvíli, kdy vyplatil věřitele a zaměstnance a šel s čistým štítem do dalšího podnikání," uvedl.

Podle něj je pro další start podnikání důležité netlačit firmu až na kraj propasti. "Pak spadnete a těžko si znovu vybudujete jméno," dodal.

Musíte vědět, že budete prohrávat

Český podnikatel Jiří Hlavatý, majitel textilky Juta, za svůj příběh vzkříšení textilní firmy uslyšel od poroty v Monte Carlu potlesk. A co by radil podnikateli, který chce po neúspěchu jít dál? "Má-li chuť pokračovat, vše záleží jen na něm. Ale ne každý má odvahu podnikat a ne každý má v sobě vlohy, někdo je rád jen zaměstnancem," řekl.

V zahraničí má obchodní zástupce, kteří jsou placení podle toho, kolik prodají. "Jsou to podnikatelé, se kterými máme jen provizní smlouvy, ale stále na mě tlačí, že chtějí být zaměstnanci. V silné firmě mohou vidět perspektivu pro sebe a rodinu," dodal Hlavatý.

Podnikatel musí podle něj mít odvahu a musí zjistit, jestli má v sobě něco, pro co by ho podnikat bavilo. "Pak ať se do toho pustí, ale ať počítá s tím, že bude prohrávat. Sedmkrát padne a osmkrát musí vstát. Musí počítat s porážkami, protože bez nich si nevychutná vítězství," upozornil.

To v Monte Carlu ostatně potvrdila i slavná americká milionářka Martha Stewartová, která přijela na pozvání EY představit své úspěchy. Sklidila obdiv, jak se svým značkovým kuchyňským nádobím expanduje do Asie. "Mé pořady jsou v 88 zemích světa. Poznávají mě lidé na ulicích Bangkoku i ve vzdálených oblastech Číny," pochlubila se. Pět měsíců ve vězení za zakázané obchodování s akciemi už jí nikdo nepřipomněl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V rozvodně firmy ČEPS, provozovatele české přenosové soustavy, v Hradci u...
ČEPS krotí divoký proud z Německa. Spustil nové obří transformátory

Provozovatel české přenosové soustavy (ČEPS) v pátek v rozvodně v Hradci u Kadaně slavnostně zahájil provoz takzvaných PST transformátorů. Čtyři obří regulační...  celý článek

Ilustrační snímek
Rumové aroma může být od dubna zakázané. Potravinářská komora protestuje

Potravinářská komora se důrazně ohradila proti tvrzení, že látka, která dává českému „rumu“ tradiční aroma, je rakovinotvorná. Podle ní zdraví spotřebitelů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Evropě je přes 12 tisíc TV kanálů. Diváci se přesouvají na internet

Trh s digitálním video obsahem se čím dál víc tříští. V Evropě je už přes 12 tisíc služeb, které suplují klasické televizní vysílání nebo mu konkurují. To je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.