Octavia má v Indii potíže

Projekt výroby automobilů značky Octavia v Indii, který mladoboleslavská automobilka připravuje již tři roky, se neustále protahuje a nyní zřejmě stojí před dalšími komplikacemi. Původně přitom měla Škoda v Indii smontovat již loni první tři tisíce vozů. Premiér Miloš Zeman včera po jednáních s představiteli regionální vlády indického státu Maháráštra prohlásil, že záměr automobilky postavit montážní závod v tamním městě Aurangabad byl odložen do doby, až budou známy nové investiční podmínky stanovené ústřední indickou vládou.

"Osud projektu závisí na vyjasnění nové automobilové politiky indické vlády," prohlásil Zeman. Podmínky mají být výrazně tvrdší a pro výrobce méně příznivé než stávající legislativa.

Mluvčí mladoboleslavské automobilky Milan Smutný sice přiznal, že kvůli administrativním potížím se start nového závodu protahuje, ale pravidla pro investici jsou s indickou vládou vyjasněná a nemají doznat změn.

"Rozjezd výroby plánujeme v horizontu několika příštích měsíců. Nové podmínky indické vlády mají platit pro projekty, které dosud nebyly dohodnuty, a to není náš případ," uvedl Smutný.

Lidé z české vládní delegace v Indii však tvrdí, že tak snadné to mít automobilka nebude. O tom svědčí i skutečnost, že o osudu projektu bude muset jednat premiér Zeman v příštích dnech s indickým předsedou vlády Atalem Bihárím Vádžpéjím.

V čem budou nové podmínky pro zahraniční investory v Indii jiné než ty současné? Indičtí ekonomičtí ministři vládě zejména navrhují, aby v oblasti automobilového průmyslu podporovala pouze projekty s minimální výše investice 250 milionů dolarů, což je pětinásobek současné sumy.

Pokud kabinet návrh přijme, mají nová pravidla pro investory platit již od začátku letošního dubna. Mluvčí Škody Milan Smutný nechtěl sdělit, kolik plánuje podnik do indického závodu vložit.

Podle dostupných informací se má však jednat o částku blízkou současné minimální povinné hranici a v případě posuzování podle nových pravidel by to pro firmu mohlo znamenat komplikace s financováním, které má poskytnout jedna z předních německých bank.

Škoda Auto chce v Indii montovat zatím pouze modelovou řadu Octavia a po najetí výroby plánuje roční produkci deseti tisíc vozů, určených hlavně pro velká indická města. V loňském roce se přitom v Indii prodalo zhruba patnáct tisíc vozů nižší střední třídy.

Škoda chtěla původně zahájit v Indii montáž koncem loňského léta, poté termín přeložila na podzim. Podobné průtahy jako v Indii má také avizovaný start výroby škodováckých automobilů v Rusku. Automobilka nedávno oznámila, že po dlouhých měsících končí jednání o spolupráci s firmou Ižmaš-Avto, v jejímž závodě chtěla ročně vyrábět až sto tisíc vozů.

Nyní firma hledá sama pozemky pro stavbu závodu na zelené louce. Vzahraničí nyní automobilka vyrábí automobily v polské Poznani a v bosenském hlavním městě Sarajevu.