České aerolinky se v posledních letech potácejí v hlubokých ztrátách. Naposledy hospodařily se ziskem v roce 2004, v následujícím roce se propadly do téměř půlmiliardové ztráty. V hlubokém deficitu se potácely i v roce 2006, kdy své hospodaření zakončily ztrátou 396 milionů korun.
Za loňský rok nakonec ohlásily zisk 111 milionů. V úterý ho ale zrevidovaly na 207 milionů. Výsledky ale do značné míry ovlivnil prodej pěti boeingů, které si společnost vzápětí zpětně pronajala. - čtěte ČSA vylepšily hospodaření o miliardy. Alespoň na první pohled
Na tiskové konferenci chce společnost představit novou strategii na léta 2009 až 2013. Ta jim má zajistit, že budou ročně generovat miliardu zisku. Před očekávanou privatizací firmy by vidina takové ziskovosti byla velmi příznivou zprávou pro všechny potenciální zájemce.
Analytik: Je to reálné
Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky není miliarda zisku nereálná. "Aerolinky budou v situaci, kdy jim odpadne řada splátek, které jim nyní výsledky zhoršují. Navíc, pokud do ČSA přijde strategický partner, zafunguje nejspíš synergický efekt a tím spíš by bylo možné takového zisku dosáhnout," říká.
Právě příchod strategického partnera může ale znamenat, že celá strategie ČSA přijde vniveč, protože nový vlastník by nejspíš přišel s vlastním konceptem.
Aerolinky patří mezi tradiční dopravce, kteří se orientují především na byznys klientelu. "Ta je velmi citlivá na vývoji ekonomiky. Pokud je ekonomika slabší, má to samozřejmě dopad i na cestování," říká Procházka. Proti ČSA hraje i technika. Videokonference, které se v poslední době prosazují u řady společností, jsou levnější i rychlejší, než létání.
Čtěte v pátek MF DNES
Podrobnou analýzu výsledků ČSA a jejich výhledů do budoucna najdete v páteční MF DNES.