První část oznámení se týká chystaného sloučení bezkontaktní čipové karty In-karta s kontroverzním pražským projektem opencard. Podle Berounského tak management ČD znehodnocuje vlastní produkt, do něhož vložil 180 milionů korun.
"V létě roku 2009 byl na Českých drahách připraven projekt, jehož deklarovaným cílem bylo umožnit větší vzájemné využití In-karty ČD propojením s pražskou opencard a obdobnými karetními systémy. Přestože cena jedné In-karty nedosahuje ani čtvrtiny nákladů vynaložených pražským magistrátem na opencard, rozhodl se v září generální ředitel ČD Petr Žaluda předložit dozorčí radě návrh na zajištění zakázky v hodnotě 350 milionů korun bez výběrového řízení přímým zadáním firmě Haguess," uvedl Berounský.
Podle něj se po zveřejnění aféry kolem opencard zadání neuskutečnilo, ale celá kauza a snaha prý pokračují. Letos v únoru v neveřejné soutěži na nezávislého poradce, který má být i členem výběrové komise, vyhrála firma Accenture. Stejná společnost pražskému magistrátu podle něj radila ve prospěch firmy Haguess, tedy dodavatele sporné karty opencard.
Mluvčí ČD Radek Joklík v prohlášení, které zaslal ČTK, popřel, že by ČD plánovaly zadat zakázku za 350 milionů bez výběrového řízení. Uvedl, že zatím jde pouze o prověření, zda a za jakých podmínek by bylo možné na In-kartu nahrávat některé aplikace opencard, například časové jízdenky na MHD. "Šlo by o pilotní projekt, který by pouze rozšířil využití naší In-karty," sdělil mluvčí.
Opencard slouží jako tramvajenka nebo při placení parkovného, její držitelé také dostanou slevu do některých pražských institucí. Uvažuje se také o funkci mikropeněženky. Projekt od začátku provázejí pochybnosti, podle kritiků je předražený.
Berounskému také vadí internetový obchod s železničními jízdenkami. Poukázal na to, že dráhy nechávají prodávat jízdenky a slevy soukromou společnost, přestože mají vlastní elektronický obchod. "Firma Bohemia Rail... disponuje levnějšími nabídkami jízdenek a slev než samotné ČD, přičemž dochází k obrovskému úniku tržeb ČD a spekulativním a nekontrolovatelným prodejům většího objemu jízdenek v rámci internetových aukcí," uvedl Berounský a upozornil, že ČD stejnou možnost nemají.
Bohemia Rail, která provozuje portál www.jedemevlakem.cz, je akciová společnost, podle serveru Euro.cz je zřejmě jejím jediným akcionářem právník Pavel Čvančara.
"Různé akční či relační slevy jsou samozřejmou součástí obchodní politiky každého dopravce, který chce motivovat zákazníky k využívání svých služeb," upozornil mluvčí ČD Joklík. Podle něj v prvním pololetí vykázaly ČD ve vnitrostátní přepravě meziroční růst tržeb přes 90 milionů korun, což "samo o sobě mluví proti nařčení, že by současný management chtěl jakkoliv společnost poškozovat".