Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MF DNES

Rada ČT bude řešit drážní konkurenci, odboráři si stěžují na Hydepark

  • 192
Spory o otevírání železničního trhu a postupné soutěžení rychlíkových linek bude muset řešit i jedna z institucí, od které by to nikdo příliš nečekal - Rada České televize. Na ni se totiž obrátilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Nelíbil se jim diskuzní pořad Hydepark o konkurenci na železnici, kde podle nich chyběl zástupce Českých drah.

V pořadu mluvili dva zástupci soukromých dopravců: Radim Jančura z RegioJetu a Leoš Novotný z Leo Express společně s Ondřejem Michalíkem, ředitelem odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy.

„Členové představenstva se pozastavili především nad tím, že do pořadu nebyli přizváni zástupci hlavního železničního dopravce – Českých drah. Představenstvo se proto jednomyslně shodlo na tom, že OSŽ podá Radě ČT stížnost na neobjektivnost,“ uvedli odboráři ve svém zpravodaji Obzor.

Železniční odboráři, tvoření především zaměstnanci Českých drah, ČD Cargo a Správy železniční dopravní cesty, jsou dlouhodobě proti otevírání železničního trhu a vymýšlí různé důvody, proč by stát ani kraje neměly soutěžit dopravce a namísto toho zůstat i nadále u Českých drah. Zkušenosti například Libereckého kraje přitom ukazují, že soutěž přinesla zlevnění služeb i výrazně vyšší komfort. Ten se projevil i ve vyšším zájmu cestujících.

Exkluzivita pro Moravcovy Otázky

Dráhy nakonec odmítly poslat do pořadu svého šéfa Daniela Kurucze. Důvodem bylo, že dříve přišlo pozvání do Otázek Václava Moravce, až den poté se ozval se žádostí o účastí Hydepark.

„Ze strany České televize jsme byli požádáni, abychom dodrželi exkluzivitu pro Otázky Václava Moravce, a aby se předseda představenstva neúčastnil jiných podobných diskusních pořadů v rámci České televize. Tím byla účast předsedy představenstva v Hydeparku v podstatě vyloučena,“ řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský. To potvrdila i mluvčí ČT Alžběta Plívová.

Moderátor pořadu se několikrát snažil pasovat do role zástupce drah Ondřeje Michalíka, protože ministerstvo dopravy ovládá sto procent akcií ČD. Taková konstrukce je ale daleko od reality: odbor veřejné dopravy připravuje soutěže na provoz rychlíkových tratí, a i proto není u Českých drah právě v oblibě.

Ministerstvo telefonovalo do ČT výtky

Proto mají vůči celému pořadu výhrady i na ministerstvu dopravy, i když to stížnost posílat nebude. “Naše výtky jsme  sdělili telefonicky dramaturgyni tohoto pořadu,” řekl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Podle Nováka produkci pořadu upozornili, že Michalčík se nemůže vyjadřovat ke komerčním aktivitám Českých drah, protože mu to z jeho pozice nepřísluší. “Na požadavek České televize jsme dodali zástupce MD, který se měl vyjadřovat k organizaci a systému postupného uvolňování trhu v osobní dálkové železniční dopravě. Z tohoto pohledu se pak veřejnosti může zdát, že pořad nebyl vyvážený, protože Česká televize nezajistila zástupce Českých drah,” dodal Novák.

Na facebooku pořadu Hydepark ČT tvrdila, že zástupce drah byl právě Michalčík.

Česká televize odmítá, že by pořad byl nevyvážený a přístup považuje za korektní. „Otázky, které na hosta z ministerstva  dopravy mířily, se z velké míry týkaly právě podmínek, za kterých budou na vybraných tratích dopravci soutěžit, zda bude možné s jednou jízdenkou použít různé dopravce, jaká je v současnosti situace v dotacích na rychlíkových tratích nebo na rušení některých okrajových tratích. Tedy šlo vesměs o otázky, které spadají do oboru pana Michalčíka,“ řekla Plívová.