Čas i přesné místo chtějí odboráři oznámí až ve čtvrtek ráno, uvedl předseda Odborového svazu pracovníků obchodu Alexandr Leiner.
"Protest bude zaměřen proti bezprecedentní diskriminaci a dlouhodobému ponižování pracovníků ze strany managementu (společnosti Plus-Discount). Zaměstnanci (prodejny Plus) jsou připraveni i před médii vypovídat o svých zkušenostech," podotkl.
Plus - Discount ale takové jednání odmítá. "Jednat chceme u kulatého stolu, nikoliv na ulici před prodejnou," vzkázal jednatel společnosti André Rinnensland.
"Jsme jediným diskontním řetězcem, který jednoznačně projevil vůli uzavřít kolektivní smlouvu. O pokroku v jednání jsme dnes písemně informovali i senátora Milana Štěcha, předsedu Českomoravské konfederace odborových svazů Naší hlavní zásadou je pečlivé dodržování zákonných norem ve všech zemích, ve kterých podnikáme," dodal Rinnensland.
Odboráři se dostali do křížku s vedením společnosti Plus-Discount již loni. Odborový svaz tehdy obvinil šéfy diskontního řetězce, že se nevybíravým způsobem snaží překazit fungování odborové organizace v této obchodní firmě a nepohodlných odborářů se zbavují například pomocí nebývale tučného odchodného či různých výhrůžek. Vedení Plus-Discount tehdy obvinění odborářů odmítlo.
Obchodní řetězce porušují práva svých zaměstnanců poměrně často. Podle údajů Ekologického právního servisu (EPS) inspektoráty práce za posledních 12 měsíců zjistily u sedmi největších obchodních řetězců 627 případů porušování pracovněprávních předpisů. Hypermarkety například svým zaměstnancům neposkytují zákonem stanovenou přestávku na jídlo, aspoň dvanáctihodinový odpočinek mezi dvěma směnami a ani povinný odpočinek v týdnu.
Podle EPS inspekce odhalila i nadměrné nařizování práce přesčas, špatné zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, uvádění nesprávných údajů do zápočtového listu či nesrovnalosti ve vedení evidence docházky. Některé hypermarkety zase svým zaměstnancům přidělovaly práci, která neodpovídala jejich zdravotnímu stavu, jiné zase pracovníkům odpíraly přístup ke kolektivní smlouvě.
Společnost Plus-Discount letos na jaře v Česku provozovala 121 diskontních prodejen a její vedení plánuje v nejbližších třech až pěti letech počet obchodů zdvojnásobit. Investice do rozšiřování sítě a jejího logistického zázemí mají přesáhnout sedm miliard korun.
Expanzi plánuje diskontní řetězec po celé ČR, především v regionech, kde dosud není zastoupen. Plus-Discount působí na českém trhu od roku 1992 a za posledních pět let investoval do rozvoje obchodní sítě v ČR téměř 1,7 miliardy korun.
Diskontní prodejny v tvrdém souboji o českého zákazníka již předběhly supermarkety, které v 90. letech minulého století tuzemskému trhu dominovaly. Zatímco supermarkety v květnovém průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 16 procent českých domácností, tak do diskontů chodí nakupovat již 22 procent lidí.
Největší oblibě se v Česku ale stále těší hypermarkety, které preferuje 39 procent domácností. Skupině Tengelmann, která v Česku kromě diskontních obchodů Plus provozuje i hobbymarkety Obi, loni podle předběžných údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod patřilo s tržbami 19 miliard korun mezi deseti největšími obchodníky šesté až sedmé místo, o které se dělila s obchodním řetězcem Globus.