Škoda Auto začala ve Vrchlabí montovat modely Škoda Roomster.

Škoda Auto začala ve Vrchlabí montovat modely Škoda Roomster. - Škoda Auto rozjela montáž modelu Škoda Roomster ve Vrchlabí. Do listopadu 2010 se v továrně vyráběly modely Octavia Tour. | foto: Škoda Auto

Odboráři ze Škodovky zřejmě zastaví výrobu kvůli novým směnám

  • 12
V mladoboleslavské Škodě Auto chystají odboráři nátlakové akce, aby změnili přístup firmy k vyjednávání o kolektivní smlouvě. Zvažují, že nepodepíší dohodu o zavedení nového modelu provozu, který počítá s více směnami. V takovém případě však naruší chod provozu.

"Byl by to zákonný postup, nebyla by to stávka," řekl šéf odborářů Jaroslav Povšík v aktuálním vydání týdeníku Škodovácký odborář.

Odbory rovněž odmítají návrh na růst tarifů o 2,5 procenta, který považují za nízký.  Zřejmě proto nepodepíší dohodu o směnných modelech, což by zastavilo například výrobu v lisovně. "Odmítáme osmnácti a sedmnácti směnný model, firma však další přidání do tarifu podmiňuje právě přistoupením na směnné modely," uvedl Povšík.

Odboráři proto chtějí automobilce předložit vlastní návrh směn, který by zajistil výrobu v požadované kapacitě a plánování. "Musíme najít jiný způsob, jak vozy vyrobit, jinak by to samozřejmě udělala jiná lokalita," dodal Povšík.

Škodovka se k možnosti nátlaku a možného zastavení provozu nechce vyjadřovat. "Naše jednání stále probíhají a obě strany vedou konstruktivní dialog. Společným cílem je najít kompromis, který zajistí dobré podmínky pro naše motivované zaměstnance," sdělil pouze mluvčí společnosti Rudolf Dreithaler.

Škoda nemá dost dílů pro Fabie

Automobilka kvůli nedostatku součástek na 4 dny zastaví výrobu modelu Fabia v Mladé Boleslavi. Týdeník Škodovácký odborář uvedl, že firmě chybí hlavně díly pro výrobu motorů dovážené z Polska. K odstávce dojde 28. února a 4., 11. a 18. března. Podle odborů se v těchto dnech nevyrobí zhruba 3 200 aut.

"Zaměstnanci, kteří nebudou v práci, obdrží plný denní plat," upřesnil mluvčí firmy Dreithaler.

Kvůli zvýšení tarifu platu se minulý týden podle odborářů mimořádně sešla podniková rada, která stanovila požadavek na růst tarifu. Odbory jeho hodnotu kvůli pokračujícím vyjednáváním nechtějí zveřejnit. Firemní návrh růstu o 2,5 procenta však odmítají, jelikož podle nich jde o nabídku těsně nad hranicí firemní prognózy inflace pro letošní rok. "U vyjednávacího stolu se dokážeme dostat jen k určité hranici. Firma přitom nemá vůli zvýšit hodnotu tarifu, hovoří o zvýšení v řádech desetin procenta," dodal Povšík.

Pozitivněji se naopak podle odborářů vyvíjí jednání o příplatcích a některých bonusech. Firma zatím přistoupila na zvýšení příplatku za noční práci, nucený takt, práci v odpolední směně, ztíženém pracovním prostředí a nestandardních podmínkách.

Současná smlouva platí do konce března

Strany se rovněž shodly na zvýšení příspěvku na penzijní připojištění. Diskuse se naopak ještě vedou nad výší variabilního bonusu. Odbory zároveň v týdeníku upozornili, že přistoupí na dohodu jen jako celek a dohoda v otázce příplatků jim nestačí. Současná smlouva mezi odboráři a vedením společnosti platí do konce března. V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta.

V automobilce Škoda Auto pracovalo k letošnímu 1. lednu 23 558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců ve Škodovce byla loni podle odborářů 32 tisíc korun, průměrný dělnický plat činil 28 200 korun. V roce 2010 se podle odborářů procentuálně zvýšily mzdy v nižších tarifních třídách, což prý bylo dáno například výplatou mimořádných jednorázových plateb.