Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Odborník radí, jak se bránit krachu cestovek

Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz
velikost textu:
vydáno 20.5.2008 14:30
Koncem minulého týdne zkrachovala v tomto roce první cestovní kancelář. Stala se jí jihočeská CK Prácheň z Písku. Jak se v takových případech zachovat a co vůbec od letošních dovolených očekávat? Na to čtenářům iDNES.cz odpoví Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 20. května 2008 do 15:20

OTÁZKA: Dobrý den pane Okamuro, chtěla bych se zeptat jak postupovat, když během zahraniční dovolené cestovka zkrachuje a jak, když zkrachuje před odjezdem na dovolenou. Děkuji. Radka
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, platí vždy to samé, ihned to nahlaste na asistenční linku pojišťovky, u které je CK pojištěna proti úpadku a pojišťovna musí ihned zahájit úkony, aby nebyl klient dostán do stavu nebezpečí nebo nouze. V případě, že jste v zahraničí vám pojišťovna zaplatí ubytování, stravu i dopravu až do ČR. V případě, že máte koupený zájezd a ještě jste neodletěli, tak vým musí pojišťovna do 6 měsíců vrátit peníze. Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:39
OTÁZKA: Dobr den, chtěla jsem se zeptat jestli je možné v případě špatných zkušeností s cestovní kanceláří či agenturou (delegát neřešící problémy v průběhu zájezdu, klientí ponechaní sami sobě a cestovka následně na stížnosti nereaguje) se obrátit na AČCK? Má AČCK v tomto ohledu nějaké pravomoci? jinak s vaší nespokojeností se stavem služeb turistům v ČR zcela souhlasím. Bydlím i pracuji v centru a téměř denně mne zastavují nešťastní turisté s žádostí o radu, jak se někam dostat, poté, co byli odbyti policistou, který buď nemluví anglicky, nebo se mu nechtělo se s nimi zabývat. Děkuji za odpověď. Katerina
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, naše Asociace nemá žádné zákonné pravomoci. Snažíme se to tedy dělat jiným způsobem, máme např. etický kodex, který se každá CK, která je členem naší Asociace, zavázala dodržovat. Průběžně také vyzýváme CK, na které je větší množství podnětů, aby napravili své jednání apod. Naším vítaným pomocníkem ohledně tlaku na kvalitu služeb jsou i média, proto se s nimi snažíme co nejvíce spolupracovat. Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:43
OTÁZKA: Co dělat, když si stěžujeme na cestovku (CDW) u Asociace českých kanceláří ČR na adresu, kterou má tato asociace uvedenu v registru ekonomických subjektů, tj. Praha 2, Nové Město, V tůních 1625/8, a písemnost se vrtátí s tím, že Asociace změnila adresu. Není to nesolidní? Proč si v takovém případě nenechá asociace dosílat poštu na novou adresu? Komu má potom spotřebitel věřit, když ho zklame cestovní kancelář a na Asociaci se nelze dovolat? Děkuji za odpověď. Milena
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, tak to je jiná Asociace. Mimo naší Asociaci jsou v ČR ještě tři menší, jak fungují, to nevím..... Naše Asociace je AČCKA, www.accka.cz a sídlíme už více než 15 let přímo v České centrále cestovního ruchu na Vinohradské 46, Ptraha 2. Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:45
OTÁZKA: Nevíte, čím to je, že v cestovním ruchu pracuje tolik čtyřprocentních jedinců? Nerad bych jmenoval, všichni víme, o koho jde...:-) VFlover
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, tak to nevím a musím říct upřímně, že ani nevím, koho máte na mysli ? Já to totiž moc nesleduji a nikdo mně nenapadá nebo to spíš ani nepoznám..... Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:47
OTÁZKA: Dobrý den, mám od CK Prácheň objednaný a již zaplacený zájezd... Jakým způsobem teď postupovat, na koho se obrátit? Co se bude následně dít a kdy mohu své peníze dostat zpět? Děkuji a hezký den Jana
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, na toto jsem již odpovídal v předešlých odpovědích. Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:47
OTÁZKA: Pana Okamuro, dle tiskové zprávy Letiště Ruzyně ze dne 14.12.07je letištní taxa 525 Kč.Tak co platíme , když nám CK účtuje taxu 1900 Kč. Palivový příplatek u let. zájezdů je 1950 Kč, a je stejný jak např. do Splitu, nebo na Kanárské ostrovy - vzdálenost cca 5x větší., Není to poradox ? Jak to zdůvodníte ? homza
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, je to stejné, jako když se mně zeptáte, proč platíme za Audi mnohem více než za Škodovku, když mají stejný motor i stené součásty a dokonce i stejného majitele. Navíc se Škoda vyrábí v ČR a Audi na Slovensku a v Maďarsku.... Neboli, v tržní ekonomice záleží na každé firmě jakou si dá na co marži. Třeba Čedok je známá značka, tak si třeba dá na stejný produkt vyšší marži než cestovka, která začíná a potřebuje nalákat zákazníky. To je přeci běžné a normální. Takže stejně jako v každém jiném oboru si i CK mohou dávat na cokoliv marži podle svého uvážení a klient má vždy možnost volby, zda-li si takový produkt koupí. Nevím, jestli Vás tato odpověď uspokojí, vím, co máte na mysli, ptá se mně na to hodně lidí, ale je to tak, žijeme v kapitalismu a v tržním hospodářství. Přeji hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:53
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na potvrzení rodičů, které je třeba do Chorvatska. Co vše je k tomu potřeba. Jestli stačí dvojjazyčný formulář ktrerý je ke staží na stránkách ministerstva? A jestly se to projeví na finanční stránce (potvrzení úřadu, atd.) díky Josef
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, podívejte se na naše www.accka.cz , tam máte všechny informace. Oveření podpisu stojí u notáře nebo na městském úřadě cca 30 Kč. Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:54
OTÁZKA: Dobry den. Jsem typicky zakaznik, ktery chce za sve penize ziskat co nejvice. Sazim na zajezdy last minute, s temi je vsak nekdy potiz, jelikoz kupujete zajice v pytli. Zajezd hledam na internetu, kde jsou povetsinou zprostredkovatelke agentury, ktere Vam reknou berte nebo nechce byt, ale blizsi informace o poskytovali zajezdu nepovi. Zatim se mi vzdy darilo, ale na poslednim zajezdu s CK Ancora me pekne vypekli se stravou a misto uzasne recke kuchyne jsme si uzili pust na kyselych fazolich :( Muzete mi poradit, kde na internetu hledat kvalitni CK? I treba pres zprostredkovatele? Jana
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, podle novely zákona 159/1999 Sb. platné od 1.srpna 2006 vám je povinnen zprostředkovatel prodeje zájezdu sdělit, jaká CK bude zájezd realizovat. Musí vám to sdělit předem, tedy před podpisem čehokoliv. V ČR je nyní 946 CK na většinu z nich neslyšíme stížnost jak je rok dlouhý. Hlavně si vždy dobře zkontrolujte cestovní smlouvu. Přeji hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 15:59
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal jak se díváte na ceny exkluzivních zájezdů u českých cestovních kanceláří. Nabídky v okolních zemích jsou někdy až neuvěřitelně levnější. Občas mám pocit, že je mezi českými cestovkami kartel. A vy osobně letěl by jste na stejnou dovolenou z Prahy za 60 000,-Kč, nebo z Frankfurtu za 30 000,-Kč? Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů Pospíšil Petr
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, na toto jsem již odpovídal výše, čtenář se ptal na Mauritius. Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 16:00
OTÁZKA: Dobrý den, jak se bránit proti přestěhování do jiného hotelu, byť deklarované - v počtu hvězdiček - stejné kvality, při zahájení zájezdu (např. v noci v 5 hod ráno v Egyptě), když opravdu jsou velké reozdíly mezi jednotlivými hotely, byť mají stejný počet hvězdiček? Děkuji. Aya
Tomio Okamura během on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz ODPOVĚĎ: Dobrý den, bránit se lze je tak, že si vyberete cestovku, které se to stává minimálně. Stát se to může, hotely berou někdy více rezervací a spoléhají na storna, dělají to i pražské hotely, ale musí to být výjimka nikoliv pravidlo, a CK se musí neprodleně snažit o to, aby i třeba následující noc vyřešila situaci ke spokojenosti klienta a podle cestovní smlouvy. Doporučuji sledovat třeba internetovou diskusi o dané CK a podle toho poznáte, zda-li jsou takové probémy u dané CK časté či nikoliv. Hezký den, Tomio Okamura 20.5.2008 16:03

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.