Odbory hrozí stávkou zbytečně, daň z výhod nemusí bolet

  10:44
Humbuk, který vytvářejí železniční odboráři kolem benefitů, je úplně zbytečný. Podle pokynů, se kterými Česká daňová správa minulý týden přispěchala, se daň nemusí doplácet za všechny režijní jízdenky či levné rekreace.

Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Vyloučeni z placení jsou totiž rodinní příslušníci a lidé, kteří už s drahami nejsou propojeni, například po odchodu do důchodu.

U Českých drah panovaly velké obavy, že firmu přijdou režijky na daních až na několik stovek milionů korun. Na jízdenku totiž jezdí 200 tisíc osob, z toho zaměstnanci tvoří jen zhruba 30 tisíc.

Dráhy o nových pravidlech nic nevědí a už třetí měsíc vyčkávají, jestli se podaří zákon zrušit a ony pak nebudou muset řešit, kolik odvést na DPH. „O pokynu nevíme. Týden je nicméně krátká doba, abychom mohli věc zhodnotit,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Když odbory nebojují za sebe

A zatímco se vyhrožuje stávkou, doplatek daně na režijní jízdenky po odborářích nikdo nežádá. Zákon jej totiž požaduje po Českých drahách, neboť DPH z benefitů musí odvést zaměstnavatel.

„Není jasné, za koho zaměstnanci bojují. Dodanění je problém zaměstnavatelů. Těm, kteří mají uzavřené kolektivní smlouvy, to totiž spadne do nákladů,“ vysvětluje daňová konzultantka Jaroslava Hanková z firmy Apogeo.

Změna zákona se dotýká benefitů, které zaměstnanci dostávají v podobě levnějšího zboží a služeb od firmy, v níž pracují. Pracovníci se mohli těšit hned ze dvou výhod. Z levnější ceny a také z nižší daně – státu totiž odváděli DPH jen ze snížené ceny výrobků. To bylo nespravedlivé vůči ostatním daňovým poplatníkům, protože obyčejný zákazník, který si totéž zboží koupil, musel státu zaplatit daň se vším všudy.

V případě režijních jízdenek tak zaměstnanci drah odvádějí státu na DPH jen dvacetikorunu (platí 200 Kč za režijku), zatímco normální cestující s roční jízdenkou (v první třídě) platí daň 2 200 Kč. Nešlo tedy o chybu v zákoně, jak nyní odboráři uvádějí, ale pouze o srovnání podmínek pro všechny daňové poplatníky.

Zákon loni prošel hladce parlamentem za podpory všech stran. Dnes levicoví poslanci tvrdí, že neví, pro co hlasovali, a stěžují si, že je vláda oklamala. V návrhu zákona totiž poradci premiéra, kterým velí někdejší ministr informatiky Vladimír Mlynář, napsali, že se daně z benefitů budou pohybovat jen v řádu desítek milionů korun. Ministerstvo financí přitom odhaduje miliardu korun.

Na rozdíl od drah, kde zřejmě o věcech rozhodují odboráři a ne vedení, se s novým zákonem většina firem v republice potichu popasovala. Dopravní podniky v Praze a v Plzni vzaly náklady na sebe.

Vlastník podniku, hlavní město Praha, se tak připravil o zhruba 5,5 milionu korun, Plzeňany přišly benefity na zhruba 200 tisíc korun navíc. „Platí u nás čtyřletá kolektivní smlouva, podmínky v ní nemůžeme jednostranně měnit,“ říká Michal Kraus, ředitel Plzeňských městských dopravních podniků.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...