Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, premiér Bohuslav Sobotka a...

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, premiér Bohuslav Sobotka a šéf odborové centrály ČMKOS Josef Středula | foto: ČTK

Odbory i zaměstnavatelé odmítli rozšíření mýta i na silnice první třídy

  • 23
Případné rozšíření mýta i na silnice první třídy by museli dopravci promítnout do svých cen a v konečném důsledku by se tak zdražilo zboží i přeprava osob. S takovou kritikou vystoupili na jednání s vládou zástupci zaměstnavatelů a proti rozšíření mýta na silnicích se vymezily i odbory.

„Jsme zásadně proti. Plánované rozšíření mýta o 900,2 kilometru silnic první třídy je prosazováno vládou přes nesouhlas dotčených profesních organizací. Dopravní firmy odmítají takové rozšíření, protože by ho musely promítnout do výše ceny přepravy osob a zboží, a velmi pravděpodobně přenést na spotřebitele,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Zakázka desetiletí. Ministr Ťok vypsal soutěž na mýto za 29 miliard

Kromě Svazu průmyslu a dopravy a Hospodářské komory kritizovaly rozšíření mýta i Asociace krajů i sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo téměř deset miliard.

Hanák: V době růstu schodek 50 miliard nedává smysl

Zástupci odborů, zaměstnavatelů a vlády se při jednání tripartity neshodli na podobě rozpočtu pro příští rok. Z pohledu odborů je podle předsedy Josefa Středuly prioritou zdravotnictví a u důchodů by měla vzrůst solidární složka.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Hanák hovořil při jednání o tom, že není dobrou cestou zvedat mandatorní výdaje ve státním rozpočtu. Zástupci zaměstnavatelů by raději větší důraz kladli na veřejné investice. Ministr financí Ivan Pilný z ANO ale v tuto chvíli eviduje požadavky jednotlivých ministrů, které převyšují možnosti rozpočtu, jenž má mít schodek do 50 miliard korun, o 111 miliard korun.

„V době ekonomického růstu nedává smysl plánovaný schodek 50 miliard korun. Pokud vláda chce plánovat schodek, tak maximálně kvůli investicím do aplikovaného výzkumu, dopravní infrastruktury či učitelů. Nesouhlasíme ani s nárůstem úředníků. Namísto modernizace státní správy a její digitalizace roste i počet úředníků. To je špatně,“ uvedl Hanák.