Odbory potvrdily konec stávky drah

  • 8
Po téměř třech dnech stávky železničářů se rakouské dráhy pomalu dávají do pohybu. Po kancléři Wolfgangu Schüsselovi potvrdili konec protestu také odboráři. Vláda částečně ustoupila jejich požadavkům. Reformy drah, která počítá s propuštěním tisíců lidí, se ale nevzdala.

"Díky důslednému postoji spolkové vlády byla stávka Rakouské spolkové dráhy ukončena," prohlásil před 17. hodinou spolkový kancléř.

Schüssel podle agentury APA neuvedl, k jakým konkrétním závěrům debata s odboráři nespokojenými s podobou reformy dospěla. Prohlásil pouze, že jejich připomínky projedná v prosinci parlament.

Noční jednání mezi zástupci vládní koalice a odboráři skončilo neúspěchem. Zaměstnanci drah proto i v pátek dál protestovali, ačkoli dříve naznačovali, že stávku v poslední pracovní den týdne ukončí.

Vypadalo to nadějně
Šéf Odborového sdružení železničářů Wilhelm Haberzettl ve čtvrtek večer netajil optimismus nad probíhajícími rozhovory. Prohlásil, že se rýsuje kompromis, který by mohl znamenat ukončení nejdelší železničářské stávky od druhé světové války.

Vláda ale na svých reformních plánech neochvějně trvala.

"Stávky, bez ohledu na to, jak budou dlouho trvat, nezmění nic na faktu, že tato reforma se uskuteční," varoval ministr dopravy Hubert Gorbach.

Dopad protestů do života Rakušanů se ve čtvrtek částečně zmírnil poté, co začaly jezdit alespoň drážní autobusy. Nadále si ale musí náhradní způsob dopravy hledat kolem 720 tisíc lidí, kteří denně jezdí vlakem do školy či zaměstnání.

Po vyhlášení stávky sice zesílil provoz na silnicích, výraznější potíže ale zatím hlášeny nejsou.

Na hranicích se hromadí vlaky
Stávka rakouských železničářů zkomplikovala i dopravu v Česku a celé střední Evropě. V pátek ráno stálo na českém území už 47 nákladních vlaků určených pro Rakousko nebo tranzit.

"Přes naše území byly odkloněny některé nákladní vlaky z Maďarska a Slovenska do Německa, které měly jet původně přes Rakousko," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Do Rakouska nejezdily žádné osobní vlaky a všechny soupravy končily v pohraničních přechodových stanicích v Horním Dvořišti, Českých Velenicích, Šatově na Znojemsku a v Břeclavi.

U vlaku EuroCity Vindobona (Hamburk – Vídeň – Hamburk) se přestupovalo ve stanici Praha Holešovice do náhradní soupravy, která jezdí mezi Prahou a Břeclaví.

Vlak EuroCity Sobieski (Varšava – Vídeň – Varšava) jezdil pouze mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví, byl tedy zrušen nejen v Rakousku, ale také v Polsku.

S ČÍM POČÍTÁ REFORMA RAKOUSKÝCH DRAH

- rozdělení drah do několika samostatných firem
- zjednodušit propouštění zaměstnanců
- zpomalit automatické zvyšování mezd

Opuštěná hala vídeňského Jižního nádraží a vypnutá tabule s odjezdy vlaků dotvářely kulisu stávky rakouských železničářů. (14. listopadu 2003)

,