"Ve čtvrtek jsme vyhlásili stávkovou pohotovost. Zaměstnavatele opět vyzveme k jednacímu stolu, budeme jednat o dalších podmínkách a popřípadě budeme dávat na všechny provozy referendum o vyhlášení stávky v Olomouckém a Moravskoslezském kraji," řekl iDNES.cz Rudolf Parák, předseda Nezávislého odborového svazu automobilové dopravy (NOSAD). Podle něj berou nyní řidiči v průměru 15 až 16 tisíc čistého a požadují zvýšení mezd o zhruba 1 200 korun měsíčně.
O případné stávce by v referendu musela rozhodnout nadpoloviční většina členů v odborech. Ve dvou zmíněných krajích pro autobusovou Arrivu jezdí 1 130 řidičů. V ostatních regionech Česka stávka nehrozí, protože v nich působí jiné odborové svazy.
Anonymní odbory
Jednání odborů s vedením firmy jsou teď v mrtvém bodě. Důvodem podle Paráka je, že se 14. základních organizací, které ve firmě působí, nemůže domluvit na kolektivní smlouvě s 15. organizací, založenou v roce 2011. Vedení Arrivy si přitom klade jako podmínku k uzavření nové kolektivní smlouvy shodu mezi všemi odbory.
"Vycházíme ze Zákoníku práce a zákonu o kolektivním vyjednávání," řekl marketingový ředitel Arrivy Ivo Novotný. "Podpisu kolektivní smlouvy brání neshoda a nejednotnost odborových organizací zaměstnavatele. Z tohoto důvodu nevidíme stávku jako oprávněnou," dodal.
Odborové skupiny, které v Arrivě táhnou za jeden provaz, podle Paráka neví, kolik má solitérská odborová buňka členů, ani kdo stojí v čele. "Nám se zdá, že to mohlo být uměle vytvořeno, že to snad i zaměstnavateli vyhovuje," myslí si Parák. Podle Arrivy však tato organizace splnila vůči zaměstnavateli řádnou oznamovací povinnost. Složení této buňky však neprozradil. "Zaměstnavatel nemůže zjišťovat počet členů odborové organizace," uvedl šéf marketingu.
Odbory, se kterými si ostatní nerozumí, jsou ve firmě ve zvláštním postavení. Podle Paráka sice splnily ohlašovací povinnost, ale nemají předsedu a neproběhla ani ustavující schůze a jsou v podstatě anonymní.
Není však žádným tajemstvím, že předsedou 15. organizace (odborová organizace ochrany práv Kopřivnice) je zaměstnanec Jan Murko. Odborář tvrdí, že kolektivní smlouva, kterou ostatní odborové organizace v květnu podepsaly, je nevýhodná a zpochybňuje, že se odbory snaží vyjednat zaměstnancům adekvátní odměnu.
Tvrdí také, že jím založená odborová organizace má právní legitimitu a statut. "Zaměstnavatele, respektive osoba generálního ředitele p. Hnilici, napadla spásná myšlenka, popudit a vyvolat konflikt takový, že odborové organizace samy i prostřednictvím pana Paráka permanentně požadují určité dokumenty, coby interní dokumenty mnou zastoupené odborové organizace, přestože jedinným právem a povinností je oznámit zaměstnavateli, že organizace působí u zaměstnavatele, stává se tímto nedílnou součástí komunikace a nelze jí obcházet," napsal iDNES.cz
Obstrukce umožnil Ústavní soud
Vedoucí oddělení kolektivního vyjednávání Ministerstva práce a sociálních věcí Pavel Knebl potvrzuje, že k podobně chaotické situaci ve firmách může docházet. Dřívější ustanovení Zákoníku práce říkalo, že pokud ke shodě odborových organizací nedojde, platí vůle těch odborových organizací, které mají největší počet členů. To však v roce 2008 zrušil Ústavní soud s odůvodněním, že "je nepřípustné zvýhodňovat v podniku či v odvětví jednu odborovou organizaci na úkor druhé".
"A tak i nadále dochází k tomu, že kolektivní vyjednávání často zabrzdí jedna, často zaměstnavatelem účelově zřízená, malá odborová organizace, která nebude souhlasit s ostatními organizacemi a tak fakticky k uzavření kolektivní smlouvy nedojde," vysvětlil iDNES.cz Knebl.
NOSAD požaduje pro řidiče Arrivy navýšení mezd z hodinové sazby zhruba 87 korun na hodinu na 95 korun. Řidiči autobusů by si tak polepšili o zhruba 1 200 korun měsíčně. Nyní mají v průměru 15 až 16 tisíc korun čistého, uvedl Parák.