Dělníci ze slovenské fabriky VW stávkují. Průměrná mzda v závodě je 47 000

  7:37aktualizováno  12:09
Odbory v bratislavské továrně automobilky Volkswagen ohlásily na úterní ráno zahájení časově neomezené stávky. Důvodem je skutečnost, že se s vedením tohoto největšího soukromého zaměstnavatele v zemi pod Tatrami nedohodly na zvyšování platů pro více než dvanáct tisíc pracovníků. Nespokojení zaměstnanci se shromáždili u továrny, výroba některých typů vozidel však pokračovala.

SPIRÁLA GOLFŮ. Volkswageny řady Golf jsou umisťovány do doručovací věže v továrně, jež se nachází v německém Wolfsburgu. | foto: Fabian BimmerReuters

Zaměstnanci slovenského závodu německé automobilky Volkswagen v úterý vstoupili do časově neomezené stávky. Odhadem několik tisíc pracovníků se již časně ráno shromáždilo u továrny, kde transparenty a pískotem dávali najevo nesouhlas s odmítavým postojem vedení továrny k požadavkům odborů na výraznější zvýšení mezd dělníků tohoto největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku. Předák odborů Zoroslav Smolinský řekl, že výrobní linky v podniku byly zastaveny.

Jde vůbec o první stávku ve slovenské divizi Volkswagenu od jejího založení v roce 1991 a o jeden z největších protestů svého druhu v novodobé historii Slovenska. Bratislavská továrna se zaměřuje na výrobu sportovně-užitkových vozidel a malých aut včetně vozů značky Škoda Citigo.

Zaměstnanci si na shromáždění přinesli transparenty s nápisy „Neponižujte nás“, „Jsme součástí koncernu“ či „Vy pro nás minimum, my pro vás maximum“. V protestu je přišli podpořit i zástupci odborů z české společnosti Škoda Auto, která také patří do koncernu Volkswagen.

Průměrná mzda 47 000 je málo

Odbory slovenské divize Volkswagenu neuspěly u vedení firmy s požadavkem na zvýšení platů pro více než 12 000 zaměstnanců firmy o 16 procent a naopak odmítly nabídku zaměstnavatele na postupné zvýšení mezd o 8,9 procenta. Průměrný měsíční plat pracovníků firmy bez zahrnutí platů managementu a po započítání příspěvků a bonusů činí 1800 eur (47 160 korun), tedy zhruba dvojnásobek průměrné mzdy na Slovensku.

Odborový předák Smolinský novinářům řekl, že odbory jsou připraveny stávkovat nejméně do konce týdne a pokračovat v nespecifikovaných akcích až do zahájení celozávodní dovolené, které je ve slovenském Volkswagenu naplánováno na začátek července.

„Hodnoty vyrábějí zaměstnanci a pokud vedení společnosti nechce naslouchat zaměstnancům, tak nemáme žádnou jinou možnost, jak projevit svou vůli,“ řekl Smolinský, jenž loni opustil zavedenou odborovou organizaci Kovo a stál u vzniku Moderních odborů, do nichž pak vstoupila většina zaměstnanců slovenského Volkswagenu. Dodal, že odbory jsou připraveny s vedením firmy dále jednat a dospět ke kompromisu.

Mluvčí později doplnila, že díky organizačním změnám továrna i během probíhající stávky vyrábí malá vozidla, mezi které kromě vozů Škoda Citigo patří také vozy Seat Mii a Volkswagen up!. Bez omezení podle Makayové pokračuje produkce v nástrojárně ve Stupavě a v závodu v Martině na severu Slovensku, kde Volkswagen vyrábí součástky.

Nezodpovědné, reaguje firma

Továrna v reakci na zahájení stávky kritizovala odbory. „Vyzýváme odborovou organizaci ke vstřícnosti směrem k oboustranně akceptovatelné dohodě. Nezodpovědné požadavky odborů ohrožují budoucnost podniku a pracovní místa našich zaměstnanců,“ sdělila mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Odbory vyhlásily stávku v době, kdy si zaměstnavatelé na Slovensku stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a kdy zaměstnávají nejvíce cizinců od globální ekonomické krize. Například slovenský Volkswagen loni angažoval 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.

Ekonomové slovenského ministerstva financí spočítali, že případný 12denní výpadek produkce ve slovenském Volkswagenu by znamenal dopad na celou ekonomiku ve výši 0,1 procenta hrubého domácího produktu.

Automobilový průmysl je jedním z tahounů slovenské ekonomiky. V zemi montují vozidla také automobilky PSA a Kia Motors, závod Volkswagenu je z hlediska produkce největší. Novou továrnu v zemi staví automobilka Jaguar Land Rover.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Každý nový dům musí mít solární panely, rozhodla Kalifornie

Instalace panelu ve zkušebním areálu firmy SunEdison

Kalifornie bude opět o něco zelenější. Politická reprezentace bohatého amerického státu schválila povinnost od roku...

Další černý den bitcoinu. Během obchodování ztratil 11 procent

Jako na horské dráze?

Nejpopulárnější alternativní platidlo bitcoin opět ve čtvrtek utrpělo těžké ztráty. Během seance na burze Coindesk...

Najdete na iDNES.cz