Odboráři o stávce jednali už ve středu a podle Duška padlo několik radikálních názorů, jak konkrétně stávku provést.
"Obávám se, že by stávka mohla být neomezená. Týkala by se všech vlaků v České republice," řekl Dušek iDNES s tím, že o konání stávky se definitivně rozhodne 20. dubna. "Naše doporučení je ale jednoznačné - konání stávky odhlasovat," dodal Dušek.
"České dráhy jsou připraveny jednat a zabránit vzniku stávky, management se však nenechá vydírat ultimáty podobného charakteru, reagoval mluvčí Českých drah Petr Śťáhlavský s tím, že dráhy odborářům ještě ve středu na jejich požadavky písemně odpoví.
Propouštění nad rámec?
Odbory se s Českými drahami přou zejména o počet propouštěných pracovníků. Letos mělo z drah odejít asi šest tisíc zaměstnanců, podobně jako loni. Celkem na drahách v loňském roce pracovalo téměř 72 tisíc lidí.
"Plán nezněl šest tisíc lidí, plán mluvil o snižování stavů," říká ale Dušek s tím, že propouštění v míře, jakou plánují dráhy je pro odbory nepřijatelné. To ale České dráhy popírají.
Veškeré dohodnuté závazky dráhy striktně plní a informace o jakémkoli propouštění zaměstnanců, které by směřovalo nad rámec vzájemných dohod, jsou nepravdivé, uvedl Šťáhlavský.
Kolektivní smlouva na mrtvém bodě
Škrtání pracovních míst ale není jediný problém, který musí odbory a vedení drah řešit. Odborový svaz železničářů v čele s Jaromírem Duškem kritizuje i to, že odbory a dráhy se stále neshodly na kolektivní smlouvě.
Trvají na jejím uzavření do pondělí. Vztahy mezi drahami a zaměstnanci se nyní řídí výhradně zákoníkem práce a zaměstnance proto přicházejí o řadu výhod.
Mají například kratší dovolenou či delší pracovní dobu, a to by se časem mohlo projevit nižší potřebou pracovníků. Kromě plánovaných 6000 zaměstnanců by tak mohlo letos dráhy opustit o 2000 až 2500 lidí více, uvedla ČTK.
Jednání ale kvůli postoji Federaci strojvůdců zatím usnulo na mrtvém bodě. Federace totiž trvá na zvláštním příplatku, na kterém se nemůže s drahami shodnout.
"Nezodpovědností vedení Federace strojvůdců jsou stále okrádány desetitisíce pracovníků Českých drah o tisícové částky na výplatách. Nejvíce jsou paradoxně snižovány mzdy strojvedoucím," uvedlo Odborové sdružení železničářů na svém serveru.
Vedení drah trvá na tom, že požadavky odborářů jsou naprosto neadekvátní, protože jak problém kolektivní smlouvy, tak chystané propouštění s nimi projednal.
Spor o management
Odbory drahám vyčítají i to, jak celkově podnik vedou. Kvůli špatnému managementu se podniku nevede dobře, dosahuje nízkých tržeb, a to přesto, že jeho konkurenti i celá ekonomika roste, uvedl Dušek.
Odboráři varovali, že zastaví práci, už několikrát. (více zde) Poslední velká stávka ale provoz drah zastavila před pěti lety.
KDY MLUVIL JAROMÍR DUŠEK O STÁVCE | ||
září 2004 | kvůli transformaci na holding | |
červen 2004 |
kvůli transformaci na holding | |
únor 2004 | kvůli propouštění | |
leden 2004 | kvůli propouštění | |
prosinec 2003 | kvůli kolektivní smlouvě | |
listopad 2003 | podpora středoevropských železničářů | |
léto 2003 | kvůli finanční reformě | |
duben 2002 | kvůli dluhům ČD vůči opravnám | |
Pramen: ČTK, iDNES |