Nový šéf je na dohled. Shortův nástupce se nyní vybírá, pravděpodobně vzejde z mateřské skupiny.

Nový šéf je na dohled. Shortův nástupce se nyní vybírá, pravděpodobně vzejde z mateřské skupiny. | foto: Prazdroj, iDNES.cz

Odcházející šéf Prazdroje: Čeští pivaři se rodí i umírají se svou značkou

  • 168
Téměř pět let vedl největší tuzemský pivovar, Plzeňský Prazdroj. Na konci měsíce Mike Short odchází do londýnské centrály mateřského koncernu SABMiller, kde bude za firmu komunikovat především s politiky.

Doufá, že v Česku neprojde navrhované zvýšení spotřební daně, kvůli kterému by pivo zdražilo. "Navíc studie ukazují, že když se spotřební daň zvedne, spotřeba jde dolů," řekl v rozhovoru pro iDNES.cz.

Končíte v Česku předčasně. Proč?
Pozice pro expatrioty (manažer pracující v cizině, pozn.red.), jsou většinou čtyři až šest let, já jsem zde byl skoro pět let. O mém odchodu se nemluvilo a předpokládalo se, že tady budu další rok. Když se ale objevila tato příležitost, nechtěl jsem ji odmítat. Je to důležitá pozice, a protože jsme součástí alkoholového průmyslu, je také v určitém smyslu i citlivá. Jde o navazování vztahů s národními vládami, Evropskou unií či neziskovými organizacemi.

Spekuluje se ale, že vedení firmy je rozladěné z pokračujícího propadu prodejů Prazdroje...
Není to pravda. Naše prodeje byly v uplynulém roce o tři procenta nižší, zpomalení prodejů bylo v souladu s celým pivním trhem. Za dané situace a v porovnání s dalšími oblastmi ekonomiky je to velmi dobré. Naše zisky jsou zdravé, samozřejmě budeme čelit nějakým rizikům. Velmi rád říkám, že opouštím Prazdroj ve velmi dobré kondici.

"Prodeje jedenáctek a dvanáctek za rok vzrostly o více než 10 procent."

Jak se na prodejích piva projevila hospodářská krize?
Objemy prodejů klesly o již uvedená tři procenta, my se ale zaměřujeme na prémiové značky a tam se nám daří dobře. Díky dynamice jedenáctkového segmentu zažívají naše ležáky zajímavý růst. Prodeje našich jedenáctek a dvanáctek za posledních 12 měsíců vzrostly meziročně o více než deset procent.

Jaký vývoj čekáte v dalších měsících?
Tlak na prodeje zde bude po zbytek roku a určitě i v průběhu toho příštího. Ekonomická krize jen tak neskončí a spousta lidí bude mít problémy. Vidíme změny v chování spotřebitelů, pivaři pijí trochu méně čepovaných piv v restauracích a kupují si raději lahvová. Tenhle trend může nějakou dobu pokračovat, ale postupně se to vrátí do normálu. Když půjdeme zpět do 90. let, tehdy byla spotřeba doma a v restauracích půl na půl. Pak se to na nějakou dobu otočilo a teď jsme v podstatě zpět.

Ministr financí Janota navrhuje zvýšení spotřební daně z piva. Nezmrazí to odbyt ještě víc?
Spotřební daň na pivo je zde poměrně nízká, její zvýšení by ale určitě nebylo pro pivní průmysl dobré. Spousta turistů jezdí do Česka kvůli pivu, protože je součástí zdejší kultury. Navíc studie ukazují, že když se spotřební daň zvedne, spotřeba jde dolů a vláda na daních vybere méně, než původně zamýšlela. Doufáme tedy, že se nezvýší.

Mike Short (63)

Z pozice šéfa Plzeňského Prazdroje odchází k 30. září do týmu firemních vztahů a komunikace mateřského koncernu SABMiller. Ve skupině pracuje od roku 1990. Pochází z anglického Manchestru, ale řadu let žil ve Francii, Maďarsku i v Jižní Africe. Svou kariéru začal jako technik a jaderný inženýr. Pak pracoval v různých oborech, zaměřených na letectví, námořní dopravu i jadernou energetiku.

Jak by se pivovar zachoval v případě, že by se daň zvedla?
Bohužel, neměl by jinou možnost, než ji promítnout do ceny piva.

O kolik by pak pivo zdražilo?
To je v této chvíli předčasné komentovat, zvýšení daní je zatím pouze ve stadiu návrhu.

Pivovar obvykle na podzim oznamuje změny v ceníku - bude se letos zdražovat?
O tom bohužel nemohu mluvit, protože zde máme antimonopolní úřad a nemůžeme dávat signály trhu.

A podle vašeho názoru - je důvod k tomu, aby pivovary ceny zvedaly?
Bohužel, ano. Když se podíváte na jednotlivé náklady - suroviny, práci, energii, dopravu - některé klesají, jiné stoupají. V součtu však rostou, takže je zde tlak na růst cen.

Proč podle vás Češi pijí méně výčepních piv typu Gambrinus?
Doufejme, že je to jen dočasná záležitost. Pokles ale vidíme jen v hospodách a restauracích. Co se týče lahvového piva, to lidé stále kupují. Snad se tedy trh zotaví i v tomto směru. A proč tomu tak je? Může to být kvůli ekonomickému tlaku, ale také změnou životního stylu.

Když se ale bavíte s lidmi, říkají většinou toto: všechna výčepní piva chutnají stejně a kvalita šla dolů, je to už takové europivo...
To je určitě nešťastné tvrzení, české pivo je velmi odlišné. A navíc naše piva vaříme už desítky let podle tradičních receptur z nejlepších surovin. Pokud vyjedete za hranice a ochutnáte ta skutečná europiva, zjistíte, že je v tom ohromný rozdíl.

Měla jsem na mysli spíše tuzemská výčepní piva...
Mezi českými pivaři je velká loajalita ke značkám. Lidé se s nimi nadneseně řečeno rodí a umírají, takže s tím nemohu souhlasit. Navíc každé čtvrté pivo, které se v Česku vypije, je stále Gambrinus, takže má mezi lidmi velkou podporu.

Ano, to je pravda, ale také je to dáno vaší silnou pozicí na trhu.
My samozřejmě nemůžeme nikoho nutit, aby pil naše piva. Jsme silní jen tak, jak jsou silní naši zákazníci.

Prazdroj začal před časem stáčet některá piva do PET lahví, na což Češi nejsou moc zvyklí. Už máte vyčísleno, jak se prodávají?
Abychom si to ujasnili, pivo v PET lahvích nevidím rád. Po tomto balení ale byla poptávka v určitém segmentu, takže jsme do něj začali stáčet piva Klasik a Primus. Pokud ale PET kategorie zanikne, nebudu se zlobit. Naše průzkumy ukazují, že lidé "petky" vnímají jako příležitostné balení pro levná piva.

Takže další druhy piv se v plastu neobjeví?
Není to naším záměrem. Mohlo by se stát jedině to, že nějaké pivo zabalíme do velmi kvalitního plastu, například nealkoholické. Jinak ale rozhodně žádné další plány s PET obaly nemáme.

Nezajímá se skupina SABMiller o tuzemský Staropramen, který je na prodej?
To bohužel nemohu komentovat.

A chystá se nyní na nějakou akvizici ve světě?
Tím jsem si jist (směje se). SABMiller se určitě dívá kolem sebe, v tuto chvíli je světovou dvojkou, s čímž naše vedení zajisté není spokojeno. Nicméně jakékoliv záměry jsou velmi přísně střeženy.

Loňský propad

Pod Shortovou taktovkou Prazdroji každoročně rostl zisk i prodeje. Loni však tuzemský pivní trh klesl a Prazdroj s ním. Výroba klesla o dvě procenta na 10,7 milionu hektolitrů, zisk však mírně stoupl na 4,6 miliardy.

Jak vnímáte politickou situaci v Česku - je tady podle vás ústavní krize?
Myslím, že ano. Ta nejistota je určitě problematická pro každého. Myslím si, že jako země potřebujeme daleko silnější vizi, kam kráčíme. Česká republika má obrovský potenciál, který je ale podle mě zadržován tím, že není stanoven jasný směr, kam chceme jít a jaká by měla být pozice Česka ve světě. Je to stejné jako vedení společnosti. Musíte mít jasnou představu, kde jste, a vizi, kam se chcete dostat za pět či deset let, a jak toho chcete dosáhnout.

Pak je zde ještě jedna tíživá oblast, která by měla být vyřešena, a tou je korupce a z pohledu podnikání také šedá ekonomika, kde se lidé vyhýbají placení daní. Obě tyto věci podkopávají schopnosti této země.

Koho byste u nás volil?
To nemohu říct, stejně nemám české občanství a k volbám nemohu.

Přesto, jsou vám bližší postoje levicovějších či pravicovějších stran?
Když bych měl volit, tak toho, kdo je proti korupci, má jasnou vizi a naslouchá lidem.

Líbilo se vám v Česku? Je něco, co budete postrádat?
Bude mi určitě chybět hodně věcí. Je to velmi vřelá země, jsou zde silné rodinné hodnoty, lidé přátelští...

Naučil jste se česky, domluvíte se?
Trošku se za svou češtinu stydím, nebudu se tady vymlouvat - zkoušel jsem to, ale nikam to nevedlo.

Poznal jste některé důležité lidi českého byznysu?
Určitě jsem potkal hodně šéfů firem. Většina velkých podniků v České republice je velmi dobře vedena. Jsem také členem nové instituce Leadership Institution, která se snaží předávat dovednosti mladším manažerům. Máme tady hodně schopných top manažerů, ale někteří se v minulosti neučili, jak vést. My se jim snažíme tyto zkušenosti předávat.

Už znáte jméno svého nástupce?
Ještě ne. Není to moje rozhodnutí a lidé, kteří mají výběr na starosti, se teď zabývají výběrem z užšího seznamu kandidátů.

Bude to někdo zevnitř SABMiller?
To ještě není jasné, ale velmi pravděpodobné.