Šéf TV Nova Petr Dvořák popisuje, jak stanice čelí krizi – program bez třešniček, zmrazení mezd a žádná služební auta.

Šéf TV Nova Petr Dvořák popisuje, jak stanice čelí krizi – program bez třešniček, zmrazení mezd a žádná služební auta. | foto: Michal Sváček

Odkládáme drahé pořady, říká šéf TV Nova Petr Dvořák

  • 24
Generální ředitel nejúspěšnější společnosti v rámci mediální skupiny CME Petr Dvořák očekává hubenější časy, ale velkých problémů se neobává. Podle něj skončila doba expanze, nové stanice v rozvojových trzích je třeba zakonzervovat tak, aby mohly opět růst v době oživení trhů. Nyní je třeba šetřit.

Výkonný ředitel CME Adrian Sarbu připustil vydání nových akcií, centrála firmy je objektivně zadlužená, banky jí už nepůjčí. Nemohou problematické akvizice ve východní Evropě nyní ohrozit celou skupinu?
Investice ve východní Evropě táhnou hlavní stanice CME – Česko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko – jejichž hospodářské výsledky za rok 2008 byly excelentní. Situace oproti předešlým letům je teď ale trochu jiná.

Zatímco v roce 2007 a 2008 bylo hlavní heslo na trhu "růst", nyní zní trhem, nejen u CME, slovo "likvidita" – tedy volné peníze. Banky kvůli svým problémům přestaly půjčovat, přestaly si půjčovat i mezi sebou, celkově se přestaly na trhu objevovat volné zdroje.

Nevypovídá o určitém nedostatku peněz CME i fakt, že do Bulharska a Ukrajiny chce letos napumpovat jen 100 milionů dolarů?
Je to změna strategie. Původní plán byl masivně zainvestovat do stanic v těchto zemích tak, aby se dostaly z míst 3 na pozici 2, aby mohly atakovat klienty i nejsilnější stanice na trhu.

petr dvořák

narodil se v roce 1964

vystudoval kybernetiku na ČVUT

od roku 1993 
spolupracoval na
různých projektech s finanční skupinou PPF Petra Kellnera

v roce 2002 byl zvolen členem představenstva TV Nova a v květnu 2003 se stal jejím generálním ředitelem

má rád sushi, hraje na el. kytaru

Teď se snažíme stanice zakonzervovat ve stabilizovaném stavu, snížit u nich náklady, ale držet alespoň stávající výkonnost a připravit je na růst, až se situace na trhu zase uklidní.

Například na Ukrajině reklamní trh spadl o desítky procent – nemá tedy cenu investovat nové peníze, protože proti nim nestojí žádné potenciální výnosy.

Trh se však propadá ve všech východoevropských státech, není to jen případ Ukrajiny, ale také Rumunska a dalších.
V Rumunsku propad není tak dramatický, tam se jedná o pokles v řádu několika procent. Největší problém je právě Ukrajina, tam se trh propadl o polovinu.

Říkáte, že skupina má dostatek prostředků na to, aby držela své společnosti v kondici i na takto problematických trzích?
Je třeba mít na paměti, že ty nejsilnější stanice mají dobré výsledky. Zisk Novy před zdaněním byl přes 3,6 miliardy korun. To jsou velké peníze, které slouží k drobným investicím v Česku, k nákupu programů, ale největší část prostředků je pro CME volná a může sloužit k financování ostatních rozvojových stanic.

Ale utáhne v době krize Nova celou skupinu?
To není jen o Nově. Vydělali jsme 209 milionů dolarů, Rumunsko asi 112 milionů. Když k tomu přičtu Slovensko se ziskem dalších 50 milionů dolarů, tak dojdu k prakticky sto procentům zisku CME. Chorvatsko je na nule, a tak jde o financování dvou stanic v Bulharsku a na Ukrajině.

Nova si na počátku roku půjčila od bank maximum toho, co mohla. Z jakého důvodu jste to udělali? Budete ty prostředky posílat centrále CME, nebo zůstanou v Česku?
Vychází to ze situace, kdy banky zavírají kohouty. Je bezpečnější peníze načerpat nyní. Může se stát, že i přes domluvené úvěrové linky banka nebude schopná nebo ochotná peníze poskytnout.

Nebylo to proto, že bychom měli nějakou okamžitou potřebu, ale je lepší udržet likviditu na největší možné úrovni. To je dnes standardní chování, ke kterému přistoupila většina velkých firem z různých oborů.

Na podzim jste o pětinu zdražili reklamu. Některé firmy už ze strachu z krize nepodepsaly celoroční kontrakty. Máte pro letošek dostatek inzerentů?
Většina našich inzerentů využila možnost podepsat na podzim i díky tomu, že jsme za včasný podpis dávali poměrně významné slevy, asi sedm procent.

Když to porovnám k tržbám z reklamy za rok 2008, tak máme podepsány smlouvy v objemu 70 procent tohoto čísla. Což je jen drobně nižší číslo než v roce 2007.

Prý i nyní lákáte nerozhodnuté inzerenty slevami. Je to pravda?
Částečně jsme změnili obchodní model. Výhodu mají ti, kteří podepsali dříve. Analyzovali jsme trh prvních dvou měsíců roku a rozhodli jsme se našim klientům, kteří podepsali, vyjít vstříc a pomoci jim rozpohybovat trh. Nabízíme jim více reklamního času při stejném objemu reklamních investic.

S jakým snížením příjmů z reklamy na rok 2009 počítáte?
To je údaj, který nemůžu říct. Očekáváme, že trh půjde dolů, ale bude záležet na rozhodování klientů.

Adrian Sarbu se nechal slyšet, že ve všech firmách CME je třeba snížit náklady o 20 procent. Jak se to projeví na Nově?
Řekl dvacet procent tam, kde je to možné. Reálně se bude škrtat mezi deseti a dvaceti procenty nákladů. Na Nově jsme se v minulých dvou letech snažili pracovat s minimálními rezervami.

Od listopadu navíc děláme řadu nákladových opatření. To znamená, že jsme přestali utrácet za některé věci – zrušili jsme řadu služebních cest, některé večírky, marketingové akce, náklady na občerstvení, přestali jsme nabírat nové lidi, podívali jsme se i do stávajících týmů.

Co televizní program, jak na něm budete šetřit?
Jde o největší objem nákladů a snažíme se jej zefektivnit tak, aby nám program dodával stále svou sledovanost, kterou potřebujeme pro klienty, ale zároveň si odpustíme drahé třešničky na dortu. Některé drahé programy a seriály odsouváme třeba o půl roku, až bude trh schopen nám jejich hodnotu vrátit.

Co jsou pro vás programové třešničky na dortu?
Chtěli jsme na jaře vyrazit s velkou show typu X Factor nebo SuperStar. Potom jsme chtěli udělat nějaký program vlastní výroby na všední odpoledne. Ale raději budeme stavět na svých úspěšných základních kamenech typu Televizní noviny, seriály Ulice a Ordinace.

Bude se na Nově kvůli krizi masově propouštět?
Určitě ne. Nyní spíše hodnotíme nové nábory. Pozastavili jsme i nábory do některých nových projektů.

Čeho se to bude týkat?
Nyní jsme například pozastavili nábor všech nových lidí na připravovanou stanici MTV. Tu jsme chtěli začít vysílat už v prvním čtvrtletí letošního roku. Její start ale odkládáme, snažíme se čekat s určitými projekty, které nebudou mít jednoznačnou návratnost, do doby, kdy se trh oživí. To může být už na podzim nebo také až v průběhu příštího roku.

Šetření dopadlo i na vedení Novy. Prý se krátí mzdy, šéfové přišli o služební vozy. Je to pravda?
Finanční krize dopadá komplexně na celou firmu. My jsme se v době, kdy se nám dařilo, o své lidi v porovnání s trhem vždy starali nadprůměrně dobře. V tuto chvíli jsme si řekli, že pokud se má uskromnit firma, tak se musí uskromnit opravdu všichni.

Omezili jsme některé zaměstnanecké výhody, například právě služební auta, u top managementu jsme snížili mzdy dočasně o 15 procent a pro letošní rok zatím neplánujeme žádné navyšování platů u zbytku firmy.