"V Německu či Švýcarsku to tak funguje," uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Další zátěž pro státní rozpočet se však nelíbí ministerstvu financí.
Státní rozpočet podle něj v dalších letech počítá se 45 miliardami ročně na stavby silnic a železnic.
Během osmi let má být v Česku dva tisíce kilometrů dálnic, což je zhruba dvakrát více než dnes. A stát musí nyní vyřešit, kde na to každý rok sehnat desítky miliard korun.
Jako důchody
Státní fond dopravní infrastruktury, který peníze Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiděluje, totiž přišel o hlavní zdroj peněz – příjmy z privatizace.
Posledním balíkem by měl být letos příjem z prodeje sedmi procent akcií ČEZ. Nejistoty okolo zdrojů peněz na silnice stály křeslo i bývalého šéfa fondu Petra Švagra.
Jedním z nápadů ministerstva dopravy je postavit dálnice na roveň se sociálními dávkami či důchody. Přesun výdajů na silnice do kolonky povinných státních výdajů by znamenal, že se peníze sehnat musí a nepůjde v nich škrtat.
ŘSD počítá také s penězi z EU, podle ředitele Brunclíka půjde do roku 2013 dohromady o osmdesát miliard korun.