Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vida, nové auto! Pošťáci si mají všímat majetku lidí a nabízet pojištění

  16:31aktualizováno  16:31
Poštovní doručovatelé by měli být ve střehu a všímat si majetku lidí. Invalidní vozík, auto na zahradě i ruka v sádře mohou být totiž signálem k nabídce pojištění. Pošťáci, kteří nesplní měsíční cíle na prodej pojistek, spoření nebo zboží, jako jsou losy a SIM karty, totiž mohou přijít o 600 korun z platu i víc.

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Česká pošta, která dlouhodobě přichází o zisky v oblasti listovních zásilek a doručování balíků, se už delší dobu snaží vydělat jinde. Jednou z cest je prodej produktů a služeb, které se základní činností pošty nijak nesouvisí. Mnozí zaměstnanci si na tuto novou náplň práce dodnes nezvykli.

Prodej produktů od takzvaných aliančních partnerů (například bank i pojišťoven) tvoří ve výnosech pošty přes miliardu korun, z toho drtivý podíl připadá na produkty Poštovní spořitelny, patřící ČSOB. „Trh je už v těchto produktech dost nasycený, a tak stoupá i tlak na poštovní doručovatele,“ říká zdroj z České pošty, který si nepřál být jmenován.

Kůň = pojištění

„Přiznávám, že jsem zaujatý, protože na poště pracuje má žena a styl, respektive jednání s doručovatelkami, narušuje i náš rodinný život. Poslední kapkou je získávat od lidí informace ve svém rajónu o tom, co všechno mají, prostě soupis o majetku a stavu obyvatel. Pokud toto není minimálně nad rámec dobrých mravů, tak to připomíná sčítání lidu a na to má právo snad jen stát,“ stěžoval si redakci manžel jedné z doručovatelek.

Zaměstnanci České pošty si mají kromě včasného doručování dopisů a balíků všímat také toho, kdo má bazén, garáž, hospodářská zvířata nebo invalidní vozík a tomu pak nabídnout konkrétní finanční produkt, třeba pojištění. O provizi se pak dělí s pracovníkem pošty na přepážce, pokud ten s klientem uzavře smlouvu.

Pošta si podobné informace zjišťuje i pro marketingové účely. “Mají veliký potenciál v lidech, chodí všude a mohou zaznamenat, kdo má bazén, kdo má velkou zahradu a tak dále. Když potom třeba Mountfieldu nabízí pošta roznos letáků, má konkurenční výhodu v tom, že může poskytnout databázi lidí s velkou zahradou, bazénem a podobně. Nikam ale nelezou, zapisují jen to, co vidí,“ řekl zdroj obeznámený se situací ve státním podniku.

Neprodají pojistky, přijdou až o tisíce korun

Z interních dokumentů jedné z doručovatelek, které má iDNES.cz k dispozici (viz fotogalerie), také vyplývají některé detaily o odměňování na této pozici, kterou vykonávají tisíce pracovníků České pošty. 40 procent motivační části mzdy například může zaměstnavatel nevyplatit, pokud doručovatel nesplní cíle na prodej produktů a služeb, tedy například pojištění, úvěrů, nebo stavebního spoření.

Předák největších odborů na České poště Karel Koukal (v podniku působí sedm odborových svazů), který zastupuje 17 tisíc zaměstnanců, cíle v konkrétním případě hodnotit nechce. „Z anonymu nebudu dělat výrazné závěry. V každém regionu se situace liší. Každý zaměstnanec má stanoven svá procenta výkonové mzdy od 10 do 30 procent,“ říká.

Fotogalerie

Průměrná měsíční mzda poštovního doručovatele je zhruba 15 tisíc korun. V krajním případě by se tak podle Koukala při nesplnění cílů na prodej produktů mohlo stát, že zaměstnanec přijde o zhruba 600  korun na mzdě.

Česká pošta se k obchodní činnosti příliš nevyjadřuje a konkrétní smlouvy komentovat nechce. „Součástí práce každého pracovníka přepážky nebo listovního doručovatele je také obchodní činnost, která zahrnuje i nabídku aliančních partnerů,“ uvedl mluvčí Matyáš Vitík. Ubezpečil, že oproti roku 2014 nedošlo k žádnému navýšení ročních cílů.

Česká pošta, která má 32 tisíc zaměstnanců s průměrným platem 21 271 korun, od dubna navýší tarifní mzdy o 3,85 procenta a přidá další benefity - například prodlouží dovolenou a zkrátí týdenní pracovní dobu (více čtěte zde).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.