Když jsem se narodil, bylo tu šest golfových hřišť. Teď jich je tu více než sedmdesát. Pavel Nedvěd, fotbalista i vášnivý golfista, láká zahraniční hráče v novém katalogu golfových hřišť v Česku, aby přijeli na dovolenou na zdejší jamky.
První velký přehled hřišť v Česku včetně těch dosud neotevřených nevydala státní agentura CzechTourism náhodou. V turistech přijíždějících s golfovou výbavou u nás vidí velkou příležitost.
"Určitě máme potenciál stát se jednou z předních golfových destinací v Evropě," míní Helena Kopecká, která se rozvoji golfové turistiky v CzechTourism několik let věnovala a přišla i se sloganem Czech Republic – The Golf Republic.
Cizinci už za golfem přijíždějí. Pomohl tomu i titul "Neobjevená golfová destinace" od Mezinárodního veletrhu golfového turismu, kterým se loni mohlo Česko pyšnit.
"Je to pro ně hodně zajímavé, protože často vůbec neslyšeli o spojení golfu a České republiky. Líbí se jim tu, jsou tu i zajímavé ceny," říká Čeněk Lorenc z časopisu Golf Digest. Česko však nikdy nepřiláká více návštěvníků než například Španělsko či Portugalsko, kam jezdí hráči prakticky celoročně.
Patnáct tisíc cizinců ročně
Poprvé existují i přesnější odhady, kolik cizinců v Česku za rok hraje. Zahraniční hráče u nás počítala společnost KPMG pomocí údajů golfových hřišť – podle nich sem loni přijelo zhruba 15 tisíc cizinců, kteří v průměru hráli na dvou hřištích a půl. Mezi nimi převažují Němci, Rakušané, Dánové a Britové.
"Nejpodstatnější část návštěvníků tvoří lidé ve věku 50 až 70 let," podotkl Tomáš Kulman z KPMG. Stát by se ale podle něj měl ve své kampani zaměřit hlavně na mladší klientelu.
Požadují pět hvězdiček
Milovníci pečlivě zastřiženého trávníku a bílých míčků u nás nechávají podstatně více peněz než průměrní turisté. "Běžně utrácejí o polovinu více peněz, průměrné výdaje se pohybují kolem dvou set eur," dodal Kulman.
Čísla navíc ukazují, že tu hráči zůstávají déle. V Česku už existují i specializované agentury, které golfistům zajišťují jejich pobyty u nás. "Většinou jde o evropské klienty, ale přibývá například i návštěvníků z Asie," říká za jednu z nich Michal Sekowski ze společnosti Abante.
Nejvíce zahraničních golfistů jezdí na hřiště okolo Prahy nebo do Karlových Varů. "Chtějí nejméně čtyřhvězdičkové, ale většinou pětihvězdičkové hotely," vysvětlil Sekowski. Podle průzkumu dvě třetiny hráčů přijíždějí do Čech individuálně.
Golfové kluby nahrazují lepší ubytování
Golf má být i cestou, jak přilákat cizince do regionů. U hřišť často vyrůstá i dražší a kvalitnější ubytování, které dosud v regionech chybí.
"Zpravidla nahrazují kapacity na hřištích jejich obecný nedostatek v regionech. Golf je katalyzátorem cestovního ruchu," podotkl Kulman. Rozmachu hřišť podle něj nahrává i to, že o investice do golfových resortů včetně služeb se čím dál více zajímají i investoři.
Ne všude bývají cizinci vítáni s otevřenou náručí, zejména v menších klubech narážejí dosud i na jazykovou bariéru. Hráčů-turistů bude v dalších letech dál přibývat. A to díky větší známosti českých hřišť i stále se rozšiřujícímu počtu míst, kde lze golf hrát.
"Meziročně počet klientů stoupl o sto procent," podotkl Sekowski.
Podle lidí z oboru je potřeba co nejvíce po Evropě rozšířit povědomí, že se u nás hraje golf a že je takový výběr hřišť. "Cílový trh je pro nás hlavně Evropa," řekla Kopecká.
CzechTourism kromě kompletního katalogu golfových hřišť chystá také několik specializovaných veletrhů. Možnosti hry chce ukázat i na několika profesionálních turnajích série PGA. Ale rozpočet na takové akce není velkolepý: zhruba sedm milionů korun.