Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát začal řešit problém kamioňáků: postaví nová odpočívadla u dálnic

  1:00aktualizováno  1:00
Stovky nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech vzniknou po celé zemi, aby si řidiči kamionů měli kde udělat přestávku. Stát po dlouholeté kritice ze strany nákladních dopravců začíná řešit problém, jemuž se zatím vyhýbal.

(Ilustrační foto) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Řidiči nákladních automobilů musí dělat pravidelné přestávky na dlouhých trasách a odpočívat, aby neohrožovali bezpečnost provozu. Jenže i když stát od dopravců vybírá za jízdu po tuzemských dálnicích už léta mýto, odpočívek je nedostatek.

„Kromě nedostatku vyhrazených stání se na našich sítích potýkáme i s nerovnoměrným rozdělením kapacit, čímž vznikají na jedné straně úseky s rezervou vyhrazených míst a úseky s kritickým nedostatkem na straně druhé,“ tvrdí Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Kde přibudou odpočívky pro nákladní auta

D8 Siřejovice (km 43,8) rozšíření odpočívky vpravo o 37 míst

D1 Střechov (km 52) rozšíření odpočívky vpravo o 42 míst a vlevo o 64 míst

D1 Humpolec (km 89,1) vlevo rozšíření o 7 míst

D1 Troubsko (km 187,5) probíhá technická studie na odpočívku vpravo

D2 Zeleňák (km 17,1) vpravo by mělo přibýt 65 míst, vlevo 34 míst

D1 Studený (km 70,1) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 10 míst

D1 Mikulášov (km 95,7) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 7 míst, vlevo o 22 míst

D11 Horní Počernice (km 2,8) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 40 míst pro nákladní vozy

Pramen: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už začalo zpracovávat projekty na rozšíření počtu míst podél dálnic, s nimiž počítá nově zpracovaná ministerská koncepce rozvoje nákladní dopravy v Česku. „V současné době se dokončuje vyhledávací studie na doplnění odpočívek všech typů na stávající dálnice. Zároveň běží dílčí vyhledávací studie na připravované dálnice,“ uvádí mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Hotové jsou dle Studeckého vyhledávací studie pro dálnici D11 z Hradce Králové na státní hranici, pro D35 mezi Mohelnicí a Olomoucí a D48 z Bělotína do Českého Těšína. „Na základě těchto studií bude zahájena postupná příprava nových lokalit a rozšíření těch stávajících,“ dodává Studecký. V případě některých odpočívek se již dokonce žádá o povolení.

Stát rozvoj odpočívek zanedbal

„V 90. letech převažoval názor, že soukromý sektor zajistí služby odpočívek a odstavných parkovišť pro kamiony na hlavních tazích nejlépe. Proto byly uzavírány nájemní smlouvy na odpočívky až na padesát let. Nyní s odstupem času lze konstatovat, že tato cesta nebyla ideální,“ uvádí ministerstvo v koncepci. Smlouvy na pronájmy čerpacích stanic a odpočívek podél dálnic, které se uzavíraly v 90. letech, jsou pro stát často značně nevýhodné. Nejenže erár dostává zlomek reálné ceny, navíc jsou smlouvy nastavené tak, že provozovatelé nemusí řešit rozvoj parkovacích míst.

„Tyto smlouvy jsou příčinou toho, že jsou některé odpočívky, převážně na nejstarších dálničních tazích D1 Praha–Brno a D2 Brno–Bratislava, ve stavu, který lze označit za tristní. Nepřehledné smlouvy komplikují i potřebné opravy dálnic či rozšíření odpočívek,“ píše se v koncepci.

Za pronájmy odpočívek u nových dálnic se nicméně dostali k soudu také manažeři ŘSD z první dekády tisíciletí. „Pro pronájem odpočívek byly vybrány firmy s nejasnou vlastnickou strukturou (uzavírané smlouvy byly nejasné a pro stát mnohdy nevýhodné), poznamenaly ŘSD natolik, že od roku 2010 nebyla zprovozněna žádná nová odpočívka, i přesto, že byly některé vybudovány,“ stojí ve zprávě ministerstva.

Podle Martina Felixe z Česmadu navíc v současnosti přidělává problémy řidičům oprava D1. Existující parkoviště vhodná pro odpočinek totiž často zabírá stavební technika.

V Česku dnes chybí asi 1 500 parkovacích míst pro kamiony. „Jejich absence způsobuje dopravcům ekonomické ztráty, stresuje řidiče nákladních vozidel a obecně snižuje bezpečnost dopravy na dálnicích,“ konstatuje materiál.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Další z rubriky

Počasí ničí úrodu, zdraží pečivo, mák i vánoční kapři

Ilustrační snímek

Vedra zdaleka nepolevila, ale zemědělci už začínají mapovat škody, které letní počasí na úrodě zanechalo. Vlny sucha...

Rekordně nízká hodnota turecké měny může srazit korunu a zdražit benzin

Turecko míří do finanční krize. Lira dosáhla svého minima

Potěší turisty, kteří budou v oblíbené turistické destinaci moci nakupovat levněji, naopak motoristé rádi nebudou....

Lesy ČR mění generálního ředitele, stane se jím Vojáček

Lesy ČR otevřou novou budovu v Hořicích, která je celá ze dřeva

Novým generálním ředitelem státního podniku Lesů ČR se stane současný šéf Vojenských lesů a statků ČR Josef Vojáček....

Najdete na iDNES.cz