Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line rozhovor s Davidem Čermákem o výstavbě dálnic a jejich financování

Ředitel ŘSD David Čermák.
velikost textu:
vydáno 18.7.2012 14:50
Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák je ve funkci dva měsíce. Řízení české silniční sítě převzal v době, kdy je objem peněz na novou výstavbu rekordně malý, a termíny zprovoznění nových úseků se rozplývají v nedohlednu. Jak stavět důležité silnice i v době, kdy je státní kasa prázdná? Které chybějící komunikace jsou nyní pro plány ŘSD klíčové? Jak se daří snižovat náklady na stavbu dálnic, které jsou v Česku mnohdy předražené a nekvalitní? V on-line rozhovoru odpovídal David Čermák.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 18. července 2012 do 15:52

OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dva dotazy na rychlostní silnice v ČR: 1. R 49 byla nedávno zařazena do evropské dálniční sítě. Můžete říci, kdy je reálná její stavba - alespoň v úseku Hulín - Zlín - Lípa? 2. Nebylo by lepší se nyní soustředit na stavbu R35, která by propojila ČR v severní větvi, než rekonstruovat D1? Děkuji za odpovědi. Jan Malý Jan Malý
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, k R49: ŘSD momentálně pracuje na vydání stavebních povolení v úzké spolupráci s ministerstvem životního prostředí kvůli zvlášť chráněným ohroženým druhům. Stavba je vysoutěžená a záleží na přidělených finančních prostředcích. K D1: Souhlasím, že R35 měla být vybudována před modernizací D1 již v předchozích letech. Z mého pohledu považuji R35 po dálnici D1 za nejdůležitější dopravní tepnu v rámci ČR. Bohužel technický stav D1 a mostů na ní nám neumožňuje dále odkládat její modernizaci. Děkuji. 18.7.2012 15:01
OTÁZKA: Dobrý den, Mám 2 otázky, i když předpokládám, že se jedná spíše o otázky pro naši politickou reprezentaci: - Jakou výhodu má stavět s PPP? Privátní investor vždy požaduje zisk, zkušenosti ze Slovenska ukazují, že stát tendruje stavby někdy i za 30% původních cen PPP + při spolufinancování z EU znamenají aktuální náklady Slovenska 5 – 10% původní částky - Co sy myslíte o tom, že by ČR vydala dálniční dluhopisy na dostavbu základní infrastruktury? Domnívám se, že se jedná o jeden z mála důvodů, proč má cenu se zadlužit, neboť multiplikační efekt pro celou ekonomiku je evidentní (nemyslím jen stavebnictví) a zároveň je náš stát stále schopen si půjčit za výhodné úroky.
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, pravdou je, že peníze ze státního rozpočtu určené k výstavbě infrastrutkury jsou bezesporu financemi nejlevnějšími. Proto jsem přesvědčen, že v době recese je zapotřebí investovat a využít tak multiplikačních efektů (zaměstnanost, návratnost finančních prostředků do státního rozpočtu, zvýšení konkurenceschopnosti). PPP má význam pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury v okamžiku nedostatku národních zdrojů. Děkuji. 18.7.2012 15:06
OTÁZKA: Jak dlouho bude probíhat celá modernizace dálnice D1? Kdy počítate, že s projektem začnete?
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, celkem 21 úseků chceme modernizovat po čtyř až pěti ročně. Při optimálním průběhu bychom chtěli modernizaci dokončit do roku 2018. Předpokládáme zahájení prací ještě v letošním roce. Děkuji. 18.7.2012 15:08
OTÁZKA: Proč se nemluví o rekonstrukci D11 podobně jako o déjedničce? Nejsou peníze? Pokud ano, tak kdy budou a jakou to má prioritu u vás? Děkuji
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, pokud máte na mysli dálniční úsek Praha - Hradec Králové (D11), tak se jedná o poměrně moderní dálnici, která nevyžaduje modernizaci. Momentálně na ní probíhají pouze údržbové práce a reklamační opravy. Děkuji. 18.7.2012 15:11
OTÁZKA: Dobrý den, vím, že je peněz nedostatek, ale... Již dlouho je oddalována dostavba spojení Liberec - Jablonec n.N. - I/14. Budou na poslední etapu peníze příští rok? Prý už je vše připraveno, pozemky vykoupeny. Takže "jen" peníze na dostavbu. Je vážně ubíjející, jezdit serpentýnami v zimě, v létě za kamiony... Dále: zprovozní se letos obchvat Kolína a I/13 Stráž nad Nisou–Krásná Studánka? Děkuji Vít Hovorka, Liberec Vít Hovorka
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, k I/14: nemovitost, která brzdila dostavbu, byla ŘSD již vykoupena. Jelikož se nejedná o stavbu financovanou z evropských peněz, tak je realizace závislá na výši schváleného rozpočtu fondu dopravní infrastruktury. Na konci roku zprovozníme obchvat Kolína a také stavbu na I/13. Děkuji. 18.7.2012 15:14
OTÁZKA: Dobrý den, dotaz není k dálnici. Myslíte, že se silnice I/9 dočká zlepšení v celé trase? Tedy Praha-Česká Lípa-Rumburk? I zde žijí lidé. Děkuji za odpověď. Ondra Parýzek
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, na silnici I/9 probíhá stavba mimoúrovňové křižovatky Sosnová. Návazně na to by měl být podle dispozice finančních prostředků realizován obchvat České Lípy až do Nového Boru. Z realizací se kvůli nedostatku prostředků nepočítá v příštím roce. Děkuji. 18.7.2012 15:17
OTÁZKA: dobrý den, jak je to prosím s dostavbou dálnice kolem lanového mostu ve štěrboholech? proč zatím neotevřete alespoň sjezd z dálnice na mokřanskou - ten už vypadá, že je téměř hotový..stačí jen namalovat pruhy...? Tomáš Týfa
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, jde o stavbu zajišťovanou Technickou správou komunikací Praha. Tedy nejde o stavbu realizovanou ŘSD. Děkuji. 18.7.2012 15:18
OTÁZKA: Kdy budou známy výsledky zkoumání zmršené D47 německými experty? Děkuji. Aleš Půlpán
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, před 14 dny proběhla vizuální prohlídka na místě. Dílčí výsledky by měly být odevzdány německými experty v průběhu příštího týdne. A závěrečná zpráva by měla být k dispozici ke konci srpna. Děkuji. 18.7.2012 15:21
OTÁZKA: Dobry den, stale plati ze do rozpoctu SFDI jde jen 9,1 % z vynosu dane z MO? Jaky je duvod pro tak nizkou navratnost v ramci oboru, kde je vcelku jasna provazanost mezi vykonem (spotrebou PHM) a naslednou nutnosti financovani udrzby a oprav? diky Nicole Olejnikova
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, ŘSD by v každém případě přivítalo zvýšení tohoto podílu, což by napomohlo stabilizovat příjmovou stránku fondu dopravní infrastrutkury, respektive ŘSD. Rozhodnutí však leží na straně Sněmovny a Senátu. Děkuji. 18.7.2012 15:24
OTÁZKA: Dobrý den, nerozumím jedné věci, a to proč máme nejdražší dálnice v Evropě a navíc často v havarijních nebo hrubě nedostačujících stavech. To Vám jako odborníkovi není jasné, že v porovnání kupř. s Německem či Rakouskem si za daleko větší peníz pořizujeme nekvalitní dálnice? Proč si nelze brát příklad ze západních zemí, kde jsou tyto úseky kvalitní, za přijatelné peníze, a vše tam funguje? Ivan Holub
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, mou snahou bude zavést mnohem vyšší úroveň kontroly kvality tak, aby byla výstavba dopravní infrastruktury kontrolována již od samého počátku, tzn. od plánování trasy přes projekty, až po pozáruční kontrolu stavby. Hlavním cílem bude snížení změn během výstavby, které navyšovaly cenu staveb. Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s ministerstvem dopravy připravilo novelu stavebního zákona a zákona o urychlení výstavby dopravní infrastrutury. Tyto změny byly inspirovány právě zákonnou úpravou v Německu, což by mělo vést k urychlení realizace a snížení nákladů stavby. Děkuji. 18.7.2012 15:30
OTÁZKA: Dobrý den, jel jste někdy po R6 do Karlových Varů? Jak se Vám jelo od Nového Strašecí? Kdy chce ŘSD vyřešit alespoň obchvaty jednotlivých měst (Řevničov + Krušovice, Krupá, Hořovičky, Hořesedly, Petrohrad, Lubenec). Děkuji za odpověď. Aleš Novotný
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, vnímám, že cesta mezi Prahou a Karlovými Vary není tak konfortní, jak by si krajské město zasloužilo. Momentálně pracujeme na přípravě alespoň těchto obchvatů: Řevničov + Krušovice, Hořovičky, Hořesedly, Lubenec. Zásadní problém je s výkupem pozemků, protože na řadě míst nebyly provedeny kompletní pozemkové úpravy. Děkuji. 18.7.2012 15:33
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli Jak vypadá Váš spor ohledně dálnice na ostravsku? Vím přesně co je v podloží a místy to při budování vypadalo jako skládka kde se vyvážely s vědomím stavbyvedoucích auta plné odpadu ledniček pneumatik atd.
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, momentálně intenzivně pracujeme na odstraňování nesporných reklamovaných vad. Paralelně probíhá důsledná analýza celé dálnice za účasti mnoha odborníků včetně kopaných a vrtaných sond a zátěžových zkoušek mostů. Cílem má být zjištění faktického stavu a toho, jak se dálnice bude chovat v budoucnu. Jasným požadavkem ŘSD bude to, aby dálnice sloužila svému účelu v plném rozsahu, jak byla objednána. A s ohledem na to, aby státu nehrozilo, že ho opravy budou stát další finanční prostředky, požadujeme po zhotoviteli výrazné prodloužení záruční lhůty. Děkuji. 18.7.2012 15:38
OTÁZKA: Dobrý den, jaké plány jsou s dostavbou R55 alespon z Otrokovic dále k Starému Městu u UH? Děkuji
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, jako rodák z Uherského Hradiště bych dostavbu R55 velmi přivítal. Nicméně nás blokuje (byť to zní možná hloupě) ptačí oblast u Rohatce, protože podle některých ekologických sdružení určuje trasování jihovýchodního okruhu Otrokovic vedení návazných úseků R55 právě přes dotčenou ptačí oblast. Děkuji. 18.7.2012 15:42
OTÁZKA: Jak to vypadá s D3 z Tábora do Prahy? Dožijeme se toho? :-) Lukáš Perla
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Dobrý den, posudek vlivu na životní prostředí u této trasy byl schválen teprve na jaře letošního roku. ŘSD připravuje vypsání výběrových řízení na projektovou přípravu jednotivých úseků v následujících týdnech. Bude záležet na rychlosti schválení územního rozhodnutí a výkupu pozemků. Bohužel víme, že i u tohoto projektu existují sdružení, která se budou snažit přípravu stavby blokovat. Děkuji. 18.7.2012 15:45
OTÁZKA: Prijdes dnes na florbal?
Ředitel ŘSD David Čermák. David Čermák: Zdravím, dnes to bohužel zase nestíhám. Užijte si to za mě. D.Č. 18.7.2012 15:47

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz