Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

On-line rozhovor s Davidem Čermákem o výstavbě dálnic a jejich financování

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 18. července 2012 do 15:52

OTÁZKA: Dobrý den, má otázka se týká především Jižních Čech. Můžete mi vysvětlit, proč to nyní vypadá, že se v nejbližší době začne stavět úsek dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Borkem, který absolutně není potřeba (viz intenzita dopravy)? A tolik potřebné obchvaty Dásného, Češňovic, Čimelic, Dubence a Lišova jsou stále v nedohlednu? Nebylo by lepší oželet pár kilometrů dálnic a za uspořené peníze radši postavit obchvaty měst a obcí? Osobně se jako Jihočech domnívám, že zcela určitě. A to radši vůbec nezmiňuji potřebu obchvatu Českých Budějovic. A prosím netvrďte mi, že dané obchvaty nejsou připraveny. Např. obchvat Dubence, který je naprosto klíčový, může dostat stavební povolení během několik týdnů, bude-li vůle. Děkuji za odpověď
OTÁZKA: dobrý den, chci se zeptat na úsek dálnice D5 mezi Rudnou a Zličínem. Nedávno se tento úsek udělal nový ve směru na Prahu. Přitom to tam nebylo vůbec potřeba. A naopak v druhém směru, kde v zimě silnice popraskala se to pouze zalepilo a nic se s tím nedělá. proč tomu tak je? Tomáš Týfa
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Kdy bude prosím dostavěna R35 od Hradce k Olomouci? A nemělo by mít toto druhé dálniční propojení Čech a Moravy nejvyšší prioritu? Přijde mi hodně hloupé utrácet přes 20 mld za rozšiřování D1, když by se jí dostavbou R35 mohlo ulevit natolik, že by pak třeba ani rozšiřování nebylo nutné... Radim Špaček
OTÁZKA: Dobry den, 20.7. konci zjistovaci rozeni "EIA" na novy Exit4 z dalnice D1 do nove Komercni zony Pruhonice. Znamena to, ze RSD bude financovat tuto stavbu na podporu komercni zony Pruhonice soukrome developerske spolecnosti. V dobe kdy RSD hleda penize na dostavu obchvatu Prahy D1-Bechovice tomu nerozumim? Dekuji za odpoved
OTÁZKA: Dobrý den pane Čermáku, dotaz na předražené dálnice tu již byl takže věřím že uděláte vše pro jejichi zlevnění, přeci jen cca 1 mld na 1 km je šílený poměr. Chtěl jsem se Vás ale zeptat proč v případě, kdy je ŘSD nespokojeno s jedním konkretním dodavatelem, viz ostravská dálnice a Eurovia, dále zadává tomuto subjektu podobné dálniční zakázky a nejedná s jiným dodavatelem? To je u nás portfolio dodavatelů dálničních staveb tak malé? nebo je problem aby celou dálnici dělala například německá společnost ? Díky za objasnění situace. P.S. jsem vážně rád, že stav ostravského sporu bude posuzovat zahraniční subjekt, který není ovliněn ani jednou z stran daného sporu.
OTÁZKA: Dobrý den, proč stále chybí napojení Moravy na Vídeň? Obchvat Břeclavi by představoval poměrně malý úsek odbočky D1. Nebyl by tedy ani finančně náročný. Rakouská strana svou dálnici ukončila a stále čeká, kudy u nás dálnice k hranici povede. Myslím, že je to i ostuda. pavel andree
OTÁZKA: Dobré odpoledne, chci se zeptat na situaci ohledně rychlostní komunikace R6 mezi KV a Prahou. Jediný rozestavěný úsek u Bošova byl odborníkem na dopravu exministrem Bártou zastaven. Ekonomická situace v kraji je tragická, kraj se pomalu vylidňuje, především do Středočeského kraje a Prahy. Spojením Prahy s německou stranou by jistě situaci zlepšilo. Rozvoj průmyslu, logistiky atd. Argumentace, že je komunikace málo vytížená je lichá. Málo vytížená je proto, že ta stávající je nyní v tragickém stavu a jezdí se neefektivně přes Ústí či Plzeň. Je reálné, že výstavba bude někdy obnovena, resp. dokončena? Děkuji za odpověď. Jiří Jiří Vlk
OTÁZKA: Dobrý den pane Čermáku, proč nejsou zveřejňovány položkové rozpočty? odpověď typu "obchodní tajemství" je za erární peníze nepřípustná Děkuji Nový Oto Nový
OTÁZKA: Dobrý den. Několik let se diskutuje o nutnosti R35. Také odborníci tvrdili, že než rozšiřovat D1 je lepší vybudovat rychle R35. Nyní se rozšiřuje D1 a proběhly zprávy, že na dlouho to vyčerpá peníze na nové silnice. Proč se neřeší R35? Proč musí lidé snášet nadměrný provoz a dopravu, pokud bydlí u stávající E35? Za 1,5 roku skončí ŘSD vyjimka na překračované denní i noční hlukové limity a Hygiena očekává, že bude postavena slíbená R35? Vrátí lidé jako byl pan Toman peníze, které bral jako zmocněnec pro stavbu R35? Takže jasná otázka: KDY mě přestanou obtěžovat os.auta a kamiony před mým domem??? Michal Kučera
OTÁZKA: Vážený pane, nemělo by se ŘSD pokusit dostat zpět aspoň nějaké peníze z těch rozkradených a prošustrovaných Řebíčkem a jeho kamarády za posledních několik let? Neměly by se firmy a lidé, kteří se na neutěšeném stavu cest podíleli, vyloučit předem z dalších tendrů, výběrových řízení apod, aby nemohli dále škodit? Marek Kostelecký
OTÁZKA: Dobrý den. Píšete, že D11 (Praha - Hradec Králové) je poměrně moderní dálnice která nevyžaduje rekonstrukci... Jel jste po ní někdy? Minimálně prvních 20 km od Prahy se liší od polní cesty jen potřebou dálniční známky... Martin Zelený
OTÁZKA: 60 m3 betonu po 1.500,-kč, 400kg svodidel po 100,-kč 10000 na sítě, 40 m2 pozemků po 500 ,-kč, 100 m3 výkop a uložení zeminy po 250,-kč t.j. tak max. 250.000,-Kč, a to nepočítám jednoduchost prací a obrovské objemy, za což jsou slevy cokoliv více je podvod co vy na to? děkuji apač Oto Nový
OTÁZKA: ve zpravodaji ŘSD č. 2/2012 jste psal, že v letech 2014 - 2020 budete z EU kofinancovat R48 - zajímá mě, které stavby? Rychaltice - Rybí ? (je kompletně připravena) nebo obchvat FM nebo snad palačovskou spojku? případně bělotín - rybí? a jak to bude s obchvatem skotnice (I/58 Příbor-Skotnice) ??? Lumír Kuchař
OTÁZKA: Dobrý den. Proč si ŘSD nezřídí vlastní stavební firmu na stavební práce? Jako státní ČEZ vyrábí téměř 100% elektřiny, proč nemůže 90procent silnic a dálnic postavit státní firma? Mům argumentem je, že pokud soukromá firma je z více jak 60% závislá na státních zakázkách, pak už to není "výrobní soukromá firma", ale tunel na státní peníze. A to nemyslím jen úplatky a provize, ale celá administrativa a nevýrobní provoz se musí živit tolikrát, kolik je takových firem. Stanislav Srba
OTÁZKA: Dobrý den, je pravda, že díky tunelům na rovině nebude R55 postavena v nejbližších letech? Nelze postavit jen část této komunikace, bez onoho "tunelového úseku"? Díky, mějte se. Petr Andrýsek
OTÁZKA: Dobrý den, kdy bude dostavěna R4 v chybějícím úseku? Nelze odpovědět? Hans Bartsch
OTÁZKA: Jak to vypadá s D3 z Tábora do Prahy? Dožijeme se toho? :-) Lukáš Perla
OTÁZKA: Dobrý den, osm let se pohybuji ve vedení staveb na straně zhotovitele na akcích pro ŘSD. A to napříč republikou. Ačkoli je tam jistě řada dobrých lidí, skoro se zdá, že systém se nevymanil a nikdy nevymaní ze socialistického myšlení. Nemyslíte, že je na čase ŘSD zcela zrušit a jít úplně jinou cestou? Jsou na toto téma nějaké studie a připravuje se taková změna? Protože (promiňte mi tu tvrdost) diletantství a korupce je bohužel ve vaší společnosti tak rozšířená, že se jen těžko zdá, že to lze vymýtit. (pošlu Vám tipy, budete-li chtít) Samozřejmě by mě taky zajímalo i to, kdy a jak hodlá stát vyřešit obrovský propad v investicích do silniční sítě, protože tím se velmi brzy dostaneme na Ukrajinu. Ale to je otázka spíše pro Vašeho kolegu mladého ministra... Nik Adler
OTÁZKA: Dobrý den, jel jste někdy po R6 do Karlových Varů? Jak se Vám jelo od Nového Strašecí? Kdy chce ŘSD vyřešit alespoň obchvaty jednotlivých měst (Řevničov + Krušovice, Krupá, Hořovičky, Hořesedly, Petrohrad, Lubenec). Děkuji za odpověď. Aleš Novotný
OTÁZKA: Prijdes dnes na florbal?
OTÁZKA: Dobrý den, jak to prosim vypada s realizaci stavby I/11 konkretne useku od Bystrice po Cesky Tesin. Penize na vykup uz byly tusim zaslany. Jakou prioritu mam tato stavba pod ,,novym" vedenim MD a RSD? Pocita se v budoucim rozpoctu s jeji realizaci? Dekuji za odpoved.
OTÁZKA: Dobrý den. 1)Kdy bude zavedeno místo dálniční známky platba za každý kilometr (kilometrovné)? 2)Kolik procent z výnosu výběru spotřební daně z pohonných hmot (benzín+diesel+LPG+CNG atp.) a z výběru mýtného jde přímo na financování opravy/stavby silnic v ČR? Děkuji za odpovědi a přeji hezký den.
OTÁZKA: Dobrý den, již mnoho let se trápím otázkou proč se žádný ministr ani vláda nezasadili o propojení dálnice Hradec Králové - Mohelnice, když to už je jen nějakých snad 100 km. Myslím, že tímto by se dálnici D1 ulevilo až o 50%, neboť celý sever republiky včetně Ostravy by tuto trasu mohl využívat. Nehledě na to, že v případě vážné nehody či uzavírky by existovala alternativa a půlka státu by nebyla paralyzovaná. Zní to velmi logicky a možná to i logické je, protože doposud mi nikdo nevysvětlil, proč toto nelze zrealizovat např. ze soukromých zdrojů s možností placení mýtného. Mám tak uvěřit všem ostatním, kteří tvrdí, že stavby dálnic se řídí pouze množstvím úplatků na správných místech ? Marek Meitner
OTÁZKA: Dobrý den, jaké plány jsou s dostavbou R55 alespon z Otrokovic dále k Starému Městu u UH? Děkuji
OTÁZKA: Dobrý den. Už spoustu let všichni říkají, že maximální priorita je dostavba Pražského okruhu. A to hlavně úsek 511 (D1 - Běchovice). Přesto se stále nic neděje a za dvacet let jsme se dočkali dostavby "pouze" jeho jižní části. Můžete prosím říci jaká je zde situace a co rpo to může ŘSD dělat? Kdo vypracovává projekt k 511, který byl již 2x úspěšně napadnutý a to hlavně kůli hlukové zátěži. Je opravdu tak složité vypracovat projekt, který odpovídá českým zákonům, aby prošel územním rozhodnutím? Jaký na to máte názor. Děkuji.
OTÁZKA: a) Nejdou investice do nových dálnic na úkor peněz na údržbu těch stávajících? Máte představu, kolik jde třeba v Rakousku na údržbu 1km dálnice (ročně, během 10ti let apod.)? b) Proč je u nás málo odpočívadel - tedy mimo ČS nejsou žádná. Na D1 jich je řada zavřeno. Zbytečně myslím. V Německu i Rakousku jich je řada.
OTÁZKA: Dobrý den. Mě ani tak nezajímá kde vzít na výstavbu dálnic. Spíš mě zajímá, zdali je vůbec potřebujeme, resp. budeme potřebovat, když v době kdy se rozhodovalo o jejich stavbě byla úplně jiná ekonomická situace a i vyhlídky jiné. Jak to jde s ekonomikou od desíti k pěti (i globálně), tak je spíše potřebovat nebudeme. Pokud ovšem výstavbu dálnic nebudeme považovat za jakousi stavbu hladové zdi. A ti co o tom rozhodují, kde vzali patent na rozum?
OTÁZKA: dobrý den, jak je to prosím s dostavbou dálnice kolem lanového mostu ve štěrboholech? proč zatím neotevřete alespoň sjezd z dálnice na mokřanskou - ten už vypadá, že je téměř hotový..stačí jen namalovat pruhy...? Tomáš Týfa
OTÁZKA: Kdy budou opraveny silnice jako např. R7, R4 atd ? R7 je nyní naprosto v desolátním stavu (šílený povrch, vodorovné značení, nevyhovující připojovací pruhy, propadlé nájezdy mostů, chybějící větrolamy atd.) a je neskutečná drzost, že se zde vybírá mýto (známka). R7 byla ve špatném stavu ihned po dokončení - propadlé nájezdy mostů, evidentně špatně udělané a převzaté státem.
OTÁZKA: Dobrý den, dotaz není k dálnici. Myslíte, že se silnice I/9 dočká zlepšení v celé trase? Tedy Praha-Česká Lípa-Rumburk? I zde žijí lidé. Děkuji za odpověď. Ondra Parýzek
OTÁZKA: Dobry den, stale plati ze do rozpoctu SFDI jde jen 9,1 % z vynosu dane z MO? Jaky je duvod pro tak nizkou navratnost v ramci oboru, kde je vcelku jasna provazanost mezi vykonem (spotrebou PHM) a naslednou nutnosti financovani udrzby a oprav? diky Nicole Olejnikova
OTÁZKA: Dobrý den, domnívám se, že by peněz na silnice a dálnice bylo dost, kdyby se úředníci chovali jako dobří hospodáři. Vysvětlím: skoro 10 let jsem pracoval u silničářské firmy, kde jsem zpracovával cenové nabídky. A mohu Vám opravdu zodpovědně potvrdit, že 95% zakázek (nabídek v rámci výběrového řízení dle zákona) bylo dohodnutých a vítěz tendru byl znám už při zpracování předmětné nabídky. Někdy se dohodly firmy, někdy byl dán "pokyn" z příslušné správy ŘSD. Co s tím uděláte? A je vůbec možné něco s tím udělat? Děkuji a přeji hezký den.
OTÁZKA: Dobrý den, z jakého důvodu je stále preferována výstavba D3 do Budějovic na úkor levnější dostavby R4, nemluvě o lepší dostupnosti dovozu materiálu při dostavbě JETE od Písku. Bude letos zahájena alespoň dílčí stavba Lety-Čimelice? děkuji Jiří Horák
OTÁZKA: Kdy budou známy výsledky zkoumání zmršené D47 německými experty? Děkuji. Aleš Půlpán
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli Jak vypadá Váš spor ohledně dálnice na ostravsku? Vím přesně co je v podloží a místy to při budování vypadalo jako skládka kde se vyvážely s vědomím stavbyvedoucích auta plné odpadu ledniček pneumatik atd.
OTÁZKA: Dobrý den, pocházím z Tábora a bydlím v Praze, ráda bych se zeptala jestli se někdy dočkáme výstavby dálnice D3 Praha - Tábor a pokud ano, tak kdy nebo proč se to neustále oddaluje? Nevím zda jste někdy jel v pátek odpoledne na jih, kolony u Benešova jsou pokaždé... Děkuji za odpověď
OTÁZKA: dobrý den, nedávno jsem četl, že oprava 90km úseku D1 v kraji Jihlava má trvat 10 let? to se nedá stavět rychleji?kde se dají zjistit bližší informace o tom jak dlouho to bude trvat, kdo to bude stavět a kolik to všechno má stát. Kde na to stát vůbec vezme peníze, když jsme zadlužení až po uši a pořád se jen vše zdražuje a zvyšují se daně? nemělo by se zdražit mýtné pro kamiony?často jezdí přetížené a oni jsou ti, kdo nejvíc poškozuje dálnice.navíc jich tu jezdí moc.díky za odpovědi Tomáš Týfa
OTÁZKA: A jestli ještě mohu: jaké stavby (rychlostnic a silnic 1. třídy) se letos začnou stavět. Tuto oblast celkem sleduji a snad se letos ještě nic nezačalo. Snad kromě znovuobnovení výstavby silnice I/44 Vlachov–Rájec. Hodně staveb je v přípravě a "záleží na přidělení finančních prostředků". Což je hezká věta, ale bez reálného termínu. :o) Hodně peněz nyní navíc sebere rekonstrukce D1. Děkuji Vít Hovorka Vít Hovorka
OTÁZKA: dobrý den, chci se zeptat na úsek dálnice D5 mezi Rudnou a Zličínem. Nedávno se tento úsek udělal nový ve směru na Prahu. Přitom to tam nebylo vůbec potřeba. A naopak v druhém směru, kde v zimě silnice popraskala se to pouze zalepilo a nic se s tím nedělá. proč tomu tak je? Tomáš Týfa
OTÁZKA: Značení na dálnicích je zarostlé, svodidla pomačkaná, mosty zrezlé. V tomto stavu věřím Skansce, že za problémy s mosty na D47 může nedodržení údržbového manuálu ze strany ŘSD. Stále se hovoří o chybějících investicích do výstavby. Nezanedbává ale ŘSD hlavně údržbu? Jan Nevyhoštěný, iDNES.cz
OTÁZKA: Dobrý den, kdy bude dostavěna R4 v chybějícím úseku? Jsou nějaké plány na vylepšení dále silnice I/4 směrem na Strážný? A co tah I/20 Nová Hospoda - Písek- České Budějovice? Uvažuje se o něm? Díky, ať se daří co nejvíce stavět kvalitní silnice a dálnice za co nejméně peněz. Hans Bartsch
OTÁZKA: Dobrý den, nerozumím jedné věci, a to proč máme nejdražší dálnice v Evropě a navíc často v havarijních nebo hrubě nedostačujících stavech. To Vám jako odborníkovi není jasné, že v porovnání kupř. s Německem či Rakouskem si za daleko větší peníz pořizujeme nekvalitní dálnice? Proč si nelze brát příklad ze západních zemí, kde jsou tyto úseky kvalitní, za přijatelné peníze, a vše tam funguje? Ivan Holub
OTÁZKA: Dobrý den, vím, že je peněz nedostatek, ale... Již dlouho je oddalována dostavba spojení Liberec - Jablonec n.N. - I/14. Budou na poslední etapu peníze příští rok? Prý už je vše připraveno, pozemky vykoupeny. Takže "jen" peníze na dostavbu. Je vážně ubíjející, jezdit serpentýnami v zimě, v létě za kamiony... Dále: zprovozní se letos obchvat Kolína a I/13 Stráž nad Nisou–Krásná Studánka? Děkuji Vít Hovorka, Liberec Vít Hovorka
OTÁZKA: Jaké projekty v dopravní infrastruktuře plánujete na příští rok?
OTÁZKA: Proč se nemluví o rekonstrukci D11 podobně jako o déjedničce? Nejsou peníze? Pokud ano, tak kdy budou a jakou to má prioritu u vás? Děkuji
OTÁZKA: Jak dlouho bude probíhat celá modernizace dálnice D1? Kdy počítate, že s projektem začnete?
OTÁZKA: Dobrý den, proč ŘSD krade? Petr Kolařík
OTÁZKA: Dobrý den, Mám 2 otázky, i když předpokládám, že se jedná spíše o otázky pro naši politickou reprezentaci: - Jakou výhodu má stavět s PPP? Privátní investor vždy požaduje zisk, zkušenosti ze Slovenska ukazují, že stát tendruje stavby někdy i za 30% původních cen PPP + při spolufinancování z EU znamenají aktuální náklady Slovenska 5 – 10% původní částky - Co sy myslíte o tom, že by ČR vydala dálniční dluhopisy na dostavbu základní infrastruktury? Domnívám se, že se jedná o jeden z mála důvodů, proč má cenu se zadlužit, neboť multiplikační efekt pro celou ekonomiku je evidentní (nemyslím jen stavebnictví) a zároveň je náš stát stále schopen si půjčit za výhodné úroky.
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dva dotazy na rychlostní silnice v ČR: 1. R 49 byla nedávno zařazena do evropské dálniční sítě. Můžete říci, kdy je reálná její stavba - alespoň v úseku Hulín - Zlín - Lípa? 2. Nebylo by lepší se nyní soustředit na stavbu R35, která by propojila ČR v severní větvi, než rekonstruovat D1? Děkuji za odpovědi. Jan Malý Jan Malý

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.