Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Hostem iDNES.cz byl šéf Eurovie, která postavila zvlněnou dálnici D47

Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia
velikost textu:
vydáno 27.2.2012 10:55
Stát se vlekle dohaduje s firmou Eurovia, kdo může za chyby na dálnici D47, kvůli kterým musí řidiči jezdit pomaleji. ŘSD ukazuje na jediného viníka, společnost Eurovia, která dálnici postavila. Firma na sebe všechna obvinění vzít odmítá. Například dodavatele kritizovaného materiálu určil stát sám, namítl v chatu se čtenáři šéf firmy Martin Borovka. ŘSD podle něj navíc prý neumožňuje vady na dálnici opravit.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 27. února 2012 do 11:45

OTÁZKA: Jak je možné, že tvrdíte, ze jste v souvislosti s použitým materiálem nepochybili, když současně žalujete svého subdodavatele společnost Harsco a v žalobě sami uvádíte, že materiál je nekvalitní a způsobuje nerovnosti povrchu dálnice?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Dobrý den, zdravím všechny diskutující i čtenáře a děkuji za tuto možnost se vyjádřit. K otázce: To se přeci vůbec nevylučuje. Materiál, který byl pro stavbu D47 použit, byl předem vybrán státem/ŘSD, měl všechny tehdy platné a požadované certifikace a my jsme se tomu v souladu se zadávací dokumentací podřídili. A všechny překvapilo, že tento materiál se po několika letech choval jinak, než odpovídalo zkouškám a certifikacím. Jestliže dnes ŘSD přenáší odpovědnost jednostranně na nás, tak my logicky tuto odpovědnost žádáme od dodavatele materiálu. A je opravdu lehce absurdní, že ten byl už předem fakticky určen od ŘSD... 27.2.2012 11:08
OTÁZKA: To, ze je dálnice nekvalitní postavena, ze ma zjevne závady ve sjízdnosti, které denne my jako řidiči zazivame, je všem jasné. Proč se jako stavebni firma tímto bojem snažíte zbavit své zodpovědnosti a nepristoupite k řádné nápravě. Proč máme nést následky my daňoví poplatníci?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Opak je pravdou! O zvlnění dálnice všichni vědí, a to více jak tři roky. Nejprve se zjišťovala příčina, pak jsme se s ŘSD dohodli na způsobu opravy. A první část této opravy proběhla na podzim loňského roku! Druhá měla pokračovat letos na jaře. Místo toho - a pro nás nepochopitelně - spustilo ŘSD mediální a dehonestační kampaň, která popřela prakticky vše, na čem jsme se do té doby dohodli. Znovu tedy opakuji: jsme připraveni provést opravu a až poté se případně dohadovat, kdo za jednotlivé vady může a kdo co zaplatí. Ale potřebujeme k tomu součinnost ŘSD a té, jak vidíte v médiích, se poslední měsíce nedostává... 27.2.2012 11:13
OTÁZKA: Dobrý den, ŘSD našel na dálnici stovky vad. Za které z nich můžete a za které ne? Podle mne je správné, že vám stát vrací celu stavbu jako neodevzdanou. Proč to odmítáte?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Pokud jste měl možnost si ten "seznam" prostudovat, pak víte více, než já. Nikdo nám nikdy takovýto komplexní seznam nepředložil. Požádali jsme o jeho dodání, dosud nic nemáme. Z toho, co vím z médií, je například jasné, že drtivá většina údajných vad na mostech jde na vrub špatné údržby ze strany ŘSD - opravdu stavebník nemůže za to, že nikdo nečistí dilatační spáry a že neudržuje vegetaci a že stromky rostou tam, kde nemají... Stejně tak projektant mostů a soudní znalec jednoznačně vyvrátil, že by mosty byly ve špatné kondici. Podobně je tomu i s dalšími vadami. Znovu opakuji: jsme připraveni vše, co jde za námi, uvést do řádného stavu. Bohužel, tuto debatu s námi nikdo z ŘSD nevede. 27.2.2012 11:19
OTÁZKA: Co budete dělat, až se objeví podobné vady na dalších vašich stavbách? Opět se budete zříkat odpovědnosti a házet vinu na stát?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Narozdíl od Vás nechci spekulovat! :-) Vždy postupujeme dle smlouvy a dle pravidel slušného chování. 27.2.2012 11:20
OTÁZKA: Jak je možné, že jste fakturovali státu vysokopecní strusku, když sami připouštíte, že jste používali dle povolení ŘSD levnější strusku ocelárenskou? To je přeci okrádání státu, pane řediteli.....?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: ŘSD nejprve tvrdilo, že pod dálnicí je komunální odpad, jenž tam nepatří. To jsme vyvrátili. Pak přišlo ŘSD s "hrozbou" padajících mostů. I to jsme vyvrátili. Pak se objevil údajný seznam stovek vad. Dodnes jsme ho neviděli. Posledním mediálním hitem je záměna strusky a teze, že jsme na ní vydělali (jinými slovy okradli stát) o stovky milionů korun. I to jsme jednoduchým výpočtem vyvrátili. Celý výpočet i další informace najdete na www.pravdaod47.cz. Tento web jsme museli spustit právě proto, abychom čelili takovýmto nesmyslům. 27.2.2012 11:23
OTÁZKA: Proč se materiál, který se navážel do tělesa D47 vůbec nakupoval, proč nebyl zadarmo, resp. proč za něj jeho producent dokonce neplatil jako za uložený materiál. Vím že je to otázka spíš na ŘSD, ale není v kupčení s materiálem trochu zakopaný pes??? Jinak Vám držím palce. V C
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Vaše úvaha je naprosto správná. Odpověď neznám. Státní úředníci z ŘSD si de facto nadiktovali firmu, která jediná tímto materiálem disponovala. O této firmě není známo, komu fakticky patří a zdali má vůbec nějakou podnikatelskou činnost. Díky za podporu. Vážím si jí, i přesto že jsem bytostně přesvědčen, že mojí rolí není válčit se státem. 27.2.2012 11:26
OTÁZKA: Reklamaci by jste měli neodkladně vyřešit a teprve pak hledat viníka jinde! Tak to aspoň funguje v běžném životě. Kdy bude dálnice z Bohumína opravena?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Přesně takto jsme postupovali do listopadu loňského roku - viz. jedna z předchozích odpovědí. A takto si i přejeme postupovat nyní. Bez součinnosti ŘSD to však nejde. 27.2.2012 11:28
OTÁZKA: Kolik byl na tom úseku zisk pro Eurovia? Proč se domníváte že jako zhotovitel nenesete zodpovědnost za kvalitu díla? Pokud vás někdo oklamal (např. dodavatel špatným posudkem na materiál) nebylo by normální, že vy uhradíte opravy a pak požadujete úhradu škody po vašem subdodavateli?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Jako zhotovitel samozřejmě neseme přímou odpovědnost za kvalitu díla. A přesně tak, jak říkáte: pokud nás někdo oklamal, budeme se hojit na něm. Proto jsme také podali žalobu na dodavatele materiálu, který byl od počátku určen ŘSD. A opět opakuji: Jsme připraveni dálnici adekvátně opravit a následně diskutovat o tom, kdo za jednotlivé problémy může a kdo je zaplatí. Bohužel, bez spolupráce s ŘSD to nelze provést. Ohledně marže: šlo o standardní marži ve výši cca 5 procent - naše firma má známé vlastníky a pravidelně zveřejňuje údaje o svém hospodaření. 27.2.2012 11:32
OTÁZKA: Dobrý den.Když něco postavím tak za to nesu zodpovědnost. Nebo u vás to funguje jinak?
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Na Váš dotaz jsem meritorně odpověděl v několika předchozích odpovědích, nechci se opakovat. Dovolte jen krátkou poznámku. O dodavateli materiálu de facto rozhodlo ŘSD ještě před kontraktem s naší společností. Dnes ŘSD přenáší odpovědnost jednostranně na nás. Trošku mi to připomíná příslovečného psa, jenž se nesmyslně honí za vlastním ocasem... 27.2.2012 11:35
OTÁZKA: Dobrý den, prosím o objasnění, jak je možné, že stát najde při stavbě dálnice celých 901 chyb? I kdyby byla z toho oprávněných nedostatků polovina, nějak mi uniká - z jakého důvodu se tak děje, a kdo za to nese odpovědnost. A pak si dovolím na Vás spíš takovou spekulaci - kde vidíte největší rozdíl mezi českými a rakouskými/německými dálnicemi? Proč to tam funguje a za o mnoho nižší peníze, než u nejdražších dálnic v Evropě, které jsou podstatně horší? Je to v materiálu, v zaměstnancích, stavebních firmách, přístupu ŘSD, korupci atd? Děkuji.
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Neznám důvody, proč ŘSD spustilo nesmyslnou a lživou kampaň zrovna před několika měsíci, když se celý problém úspěšně řešil a proběhla první fáze oprav. Spekulovat nechci, nebo spíše nemohu... Vaše otázky jsou spíše na odbornou studii, než na krátkou odpověď. Stavební firma není tím, kdo rozhoduje jak má dálnice vypadat, kudy má vést, kolik na ní je sjezdů, mostů, tunelů pro zvířátka, a často ani o tom, jaký bude použit materiál. Hokejovou terminologií se dá říci, že stavební firma "naskakuje" na led v posledních deseti minutách třetí třetiny. Celý systém v ČR by se měl od základu změnit a já to dlouho otevřeně říkám, byť za to zrovna nesklízím vavříny. 27.2.2012 11:41
OTÁZKA: To co se děje ve velkých stavebních firmách je jen důsledek. Stavební firmy kupují velmi často nekvalitní materiály z Číny apod., slušný dodavatel který nedá všimné nemá šanci, na zásobování sedí lidé kteří materiálům nerozumí a jejich jediným kritériem je cena. Jsem rád že je stavebnictví tam kde je, musí se to pročistit a snad někdy budou velké stavební firmy fungovat normálně. Poslední roky je top neuvěřitelná žumpa. bono vox
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: To musím odporovat. My stavíme komunikace a na ně opravdu z Číny materiál nevozíme. :-) 27.2.2012 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné, že firma, která předkládá při výběrových řízeních certifikáty kvality ISO, dokáže přistoupit na používání nekvalitního stavebního materiálu a postaví dálnici s tolika závadama? Richard Oleownik
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Vtip je v tom, že materiál, který jsme z rozhodnutí ŘSD byli povinni použít na stavbu dálnice D47, měl všechny potřebné certifikáty od státní zkušebny. Tvářit se v této situaci, že za všechno může stavební firma, je zjevný nesmysl. Na okraj připomínám, že podobné problémy s vlněním se ve stejné době objevily na řadě dalších staveb v regionu, které ovšem Eurovia nestavěla. 27.2.2012 11:45
OTÁZKA: Dobrý den, když jsem předloni dostavěl rodinný dům a následně se na něm objevily závady - stavební firma je bez řečí odstranila na své náklady a jak si to pak vyřešila s dodavatelem materiálu/lidí/kýmkoliv už je její věc. Tomu říkám normální a poctivé chování firmy. Proč tohle nejde i u dálnic? Že je vadná o tom snad už nikdo nepochybuje, tak proč je takový problém to v záruce opravit a o tom kdo z dodavatelů udělal chybu se dohadovat až potom? Pavel Obdržálek
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: Souhlasím. A předpokládám, že jste ty Vaše stavebníky rád pustil do domu a umožnil jim vše opravit. My v takové situaci nejsme. 27.2.2012 11:46
OTÁZKA: S běžným podnikatelem se nikdo nebaví. Neodevzdal jsem práci dle zadání, mám problém, mojí dodavatelé nikoho nezajímají, ty si musím ohlídat sám, stejně jako kvalitu materiálu a všechno ostatní. Proč je to u velkých staveb jinak? Zdeněk Wernhart
Martin Borovka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Eurovia ODPOVĚĎ: viz předchozí odpovědi 27.2.2012 11:46
OTÁZKA: Dobry den, smotnete nekdy brcko..?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz