Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se zástupce pilotů ČSA Dušana Horáka

velikost textu:
vydáno 31.8.2001 14:50

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 31. srpna 2001 do 15:30

OTÁZKA: Dobrý den, co se vám nelíbilo na stávajících platech? Proč se vám to zdálo málo? Plíca
ODPOVĚĎ: Letošní kolektivní vyjednávání bylo zahájeno z důvodu změny zákoníku práce, kde vznikly možnosti vyjednat určité částky za zákonné příplatky (práce přes čas, práce v noci, pohotovost,...). Naše jednání se nevedla o výšce našich tarifních platů, ale pouze o výši těchto příplatků. Co se týče tarifních platů, ty byly smluveny v kolektivní smlouvě v roce 2000, s určitným nárůstem až do roku 2003. Jejich výše se toto kolektivní vyjednávání netýkalo. 31.8.2001 14:56
OTÁZKA: dobrý den, považujete dohodu za vítězství? tečka
ODPOVĚĎ: Ne, celé vyjednávání se nevedlo v rovině vítězství nebo prohry, ale obě strany se snažily najít přijatelný kompromis. 31.8.2001 14:57
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě co je důvodem stávky. Pokud je to samotná fixní výše platu, který byť s vyspělým zahraničím, neporovnatelný, u nás vysoce nadprůměrný, tak mi to přijde jako nehoráznost. V podtatě nevidím rozdíl mezi řidičem autobusu a pilotem dopravního letounu na pravidelných linkách. tedy otázka 1 co je důvodem stávky, otázka 2 čím jste tak výjmečná profese.. Jan Cernik
ODPOVĚĎ: Rozdíl je mezi tím, jakou částku člověk vynaloží za kvalifikaci k řízení autobusu a k řízení dopravního letadla. Další rozdíly jsou v nárocích na zdravotní stav (pravidelné prohlídky 1x ročně), další rozdíl bych viděl v tom že zatímco při závadě autobusu lze celkem v klidu zastavit na silnici a celou situaci řešit, při podobné závadě letounu je nezbytné nastalou situaci řešit během pohybu letadla ve vzduchu a v časovém stresu. Platy pilotů se na celém světě pohybují vysoce nad průměrným platem. Důvodem naší stávky byl po osmiměsíčním jednání stále rozdílný pohled na ocenění naší práce. Naše profese je charakteristická tím, že obsluhujeme technicky složité zařízení za všech meteorologických podmínek, máme velkou zodpovědnost za cestující, což má řidič autobusu samozřejmě taky. 31.8.2001 15:05
OTÁZKA: pred rokem prezident CZALPA podepsal kolektivni smlouvu, ve ktere stoji, cituji: Vsechny ostatni zakonne priplatky jako napr. priplatek za praci prescas, priplatek za nocni praci a za praci ve ztizenych a zdravi skodlivych pracovnich podminkach a ostatni jsou jiz zahrnuty ve mzdovem tarifu. Proc, kdyz jste zahajil kolektivni vyjednavani, jste v sobe nenasel tu moralni silu a tyto castky, ktere ve vasi prumerne mzde jiz byly (publikovano neco kolem 60tisic) neodecetl a nezacal jednat o jejich zvyseni a nikoli tak, jako by vam je firma FAKTICKY neplatila - takto jste vlastne vyhlasil stavku za neco, co jste pred rokem podepsali, ze mate zaplaceno..............karel karel
ODPOVĚĎ: V kolektivní smlouvě toto ustanovení opravdu je, což nelze popřít. Otázka zní, zdali byl tento stav v pořádku po právní stránce. Zákonné příplatky byly zahrnuty do tarifní mzdy, což od 1. 1. 2001 není nadále možné. 31.8.2001 15:08
OTÁZKA: Přeji hezký den a gratuluji k dohodě s managementem. Přestože jsem vám (pilotům) fandil, paradoxně jsem na cele kauze prodělal. Rád bych se ucházel v nejbližších letech o místo u ČSA jako pilot, ale nyní jsem se dočetl, že nebudete brát tolik nových lidí, kolik se předpokládalo. Můžete mi odpovědět, o kolik se zhruba sníží tento počet? Petr
ODPOVĚĎ: Na dnešní tiskové konferenci deklarovalo vedení ČSA a. s. snížení plánovaného počtu nově přijímaných pilotů o pět procent. Samotná tato výše nedává podstatný důvod k obavám, že by se uchazeč nemohl do výběrového řízení přihlásit a nemohl by být vybrán. Jsem přesvědčen, že ČSA se v brzké době budou rozvíjet vyšším tempem, takže bych se neobával o možnost přijetí. 31.8.2001 15:11
OTÁZKA: Byla jednání tvrdá? Hádali jste se? puntik
ODPOVĚĎ: Jednání byla opravdu tvrdá, ale probíhala velice korektně a bez emocí. 31.8.2001 15:11
OTÁZKA: Dobrý den, jakou mzdu pilota byste povazoval za odpovídající, vzhledem k ekonomické situaci v ČR. Děkuji Petr
ODPOVĚĎ: Nejdříve by bylo nutné porovnat životní náklady v ČR a jiných státech, např. našich partnerů aliance leteckých společností SkyTeam, se mzdami pilotů těchto společností, a tak bychom se mohli dostat k požadované výši platu pilota v České republice. Do příštího kolektivního vyjednávání pro rok 2003 jsme schopni toto porovnání detailně připravit. A uvidíme. 31.8.2001 15:14
OTÁZKA: Neděsí vás, že jste to u veřejnosti prohráli? Kadel
ODPOVĚĎ: Rozhodně ne. Pro nás je daleko důležitější, že naši piloti budou moci pracovat ve větším klidu, psychické pohodě a za lepších sociálních podmínek, budou odvádět větší výkon práce. Na tomto principu je založena naše dohoda s ČSA. 31.8.2001 15:16
OTÁZKA: Dobrý den, doufám že přesnost letání vašich pilotů nebude stejná, jako Vaše dochvilnost od avizovaneho zacatku rozhovoru. Presnost je vysadou králů. Co Vás zdrželo? Dvořák
ODPOVĚĎ: Ukončení kolektivního vyjednávání je provázeno jistými následnými kroky, které musíme v co nejkratší době udělat. Mimo jiné mě zdržel velký zájem médií o poskytnutí informací o vyjednávání. Za své zdržení se omlouvám. 31.8.2001 15:18
OTÁZKA: Vcera jsem se pana Plovajka ptala, proc by CSA pilotum nezvysila platy, kdyz prodava letenky za minimalne stejnou (casto i vyssi) cenu jako dlasi renomovane letecke spolecnosti (Lufthansa, Delta, British Airways atd.). Neodpovedel, ale rikal, ze srovnavat platy pilot CSA s dalsimi zapadoevropskymi ci americkymi aerolinkami neni fer. Brala bych to, kdyby i na ceny sluzeb CSA versus jine aerolinky pohlizel stejne. Zkratka, ja Vam to preji, CSA by mela vydelavat, aspon podle cen, stejne jako ostatni na Zapade a Vase prace se nelisi. Dasa
ODPOVĚĎ: Princip našeho pohledu na celou věc je v podstatě hodně podobný. Jsem přesvědčen, že i služby ČSA cestujícím jsou zcela srovnatelné s ostatními leteckými společnostmi, které jste zmínila. Děkuji za Váš názor. 31.8.2001 15:20
OTÁZKA: Vážený kolego, doufám-že se neurazíte, že Vás takto oslovuji, ale lítam na křídle. Takže jsem ten co se bojí ve vzduchu aby když letí v mraku nepotkal "Vás" (já vim, že nesmim, ale můj let nikdo tak moc nekontroluje jako Váš ;) a bavímě to). Je mi jasné, že potkat se z dopravním letadlem je téměř nemožné oba víme proč, ale i tak se chci zeptat jestli Vás někdy neohrozil při letu nějaký jiný pilot (padáku, větroně atd.) Hodně štěstí. riki
ODPOVĚĎ: Samozřejmě se ve vzduchu občas vídáme, ale prozatím to nikdy nebylo natolik blízko, abychom se navzájem ohrozili. Přesto by bylo velice nepříjemné a hlavně nebezpečné potkat se například v zóně přiblížení na letiště Ruzyně. Přeji hodně leteckých zážitků. 31.8.2001 15:23
OTÁZKA: Kolik máte nalétáno? Rarach
ODPOVĚĎ: Přibližně 2800 hodin, z toho 2000 hodin na dopravních letadlech ATR-72/42 a B-737. 31.8.2001 15:24
OTÁZKA: Jsem lékař a zdá se mi, že mám strašně málo peněz. Mám stávkovat? My jsme přece strašně důležité povolání, nám by se mělo vyhovět! Jiří Troník
ODPOVĚĎ: Ano, to je pravda. Vaše povolání je nesmírně důležité. Otázka by však mohla být směrována spíše na ty, kteří spravují prostředky na Vaše mzdy. Já souhlasím s tím, aby lékaři v ČR byli hodnoceni vyšší mzdou. Pokud bychom vyjednali jakkoliv nižší částky výši Vašich mezd to bohužel nemůže ovlivnit. 31.8.2001 15:28
OTÁZKA: Hezký, byť deštivý den. Chtěla jsem se zeptat, jestli jste měl někdy během Vašich letů (letu) opravdu nahnáno - zkrátka, jestli jste někdy zažil situaci, kdy vypadalo, ze by se letadlo např. mohlo zřítit apod?Jaké to jsou pocity? děkuji a přeju příjemný víkend. Kajla
ODPOVĚĎ: Během letu se situace může opravdu rychle určitým způsobem vyhrotit, pak záleží kromě zkušeností i na míře odborných znalostí a rychlosti reakcí na danou situaci. A taky někdy na štěstí. Systém výcviku v ČSA dává záruku bezpečného provedení letu a samozřejmě dokončení letu v případě jakékoliv závady. 31.8.2001 15:30
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal na dvě věci. První - Vám asi přijde korektní brát si jako rukojmí cestující, když se necítíte dobře ohodnocen. Máte přece možnost změnit místo (jak zaměstnavatele, tak i pozici). Pokud máte pocit, že zaměstnavatel jedná protizákonně, máte možnost podat žalobu. Zvláště pilot by měl moc dobře vědět, jaké to je brát si na vynucení svých požadavků (jedno, zda adekvátních či ne) rukojmí. Druhý dotaz: včera to tiskový mluvčí ČSA chytře vynechal, proto by mně zajímal Váš názor: jestliže ČSA platí svým zaměstnancům rozhodně méně než západní společnosti (nevím, zda polovinu, třetinu apod., ale rozhodně méně,že?), čím to je, že ČSA má letenky (přes evidentně nižší mzdové náklady) dražší než západní společnosti? Zrovna před měsícem jsem kupoval letenku do Irska a od ČSA byla asi 1500 dražší než od SAS! Hospodaří ČSA mizerně nebo si co se děje s těmi penězi? HandCutter
ODPOVĚĎ: Nemyslím si, že se stalo, abychom brali cestující jako rukojmí. Snažili jsme se o dohodu včas. Možnost stávky jsme celou dobu brali jako krajní řešení situace, kdy nedošlo ke shodě ani po osmi měsících intenzivních jednání. Na každé kolektivní vyjednávání jsou zákonné lhůty a ty jsme překročili několikanásobně. Už jste se někdy zkoušel soudit se zaměstnavatelem? Vřele doporučuji. Váš druhý dotaz jsme při jednáních pokládali vedení společnosti také. Věřím, že se vedení ČSA podobnými tématy bude v brzké době zaobírat. 31.8.2001 15:35

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.