Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Hostem iDNES.cz byla mluvčí SOS Ivana Picková

Ivana Picková, tisková mluvčí SOS
velikost textu:
vydáno 28.12.2007 9:46
Vánoční horečka skončila, obchodníci vyprazdňují sklady a začalo období slev. Na to, jak se bránit nesprávnému účtování i jak a za jakých podmínek vracet nechtěné dárky odpovídala mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. prosince 2007 do 10:35

OTÁZKA: Dobrý den, jak je to s nárokem na vrácení zboží v případě, že bylo objednáno přes internet, zaplaceno přes internet a vyzvednuto ve skladě dodavatele ? A mění tento nárok obecně nějak skutečnost, že na faktuře je uvedeno IČ a firma odběratele ? Petr Vodička
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Pokud nakupujete jako podnikatel, nikoliv jako spotřebitel, pak se na Vás nevztahují ani ustanovení občanského zákoníku, ani zákona o ochraně spotřebitele. A je to právě občanský zákoník, který řeší v § 53 nákupy prostřednictvím prostředků komunikace na dálku (internet, katalog, teleshopping, fax atd.) Pouze pokud byste byl spotřebitel, tak Vaše právo vrátit prodávajícímu zboží bez udání důvodu do 14 dnů po převzetí nic nemění ani to, že byste si ho třeba převzal v jeho prodejně nebo ve skladu. Zákon totiž říká, že jde o spotřebitelské smlouvy UZAVŘENÉ pomocí prostředků komunikace na dálku, otázka převzetí tedy nehraje roli. 28.12.2007 9:56
OTÁZKA: Dobrý den, prosím jak dlouho mám nárok na vrácení zboží po vánocích? Děkuji předem za odpověď aberunka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nárok nemáte žádný, zákon nestanovuje prodávajícím přijímat zpět zboží bezvadné, nebo ho měnit. Prodávající pokud to dělají, projevují dobrou vůli. 28.12.2007 9:57
OTÁZKA: Dobrý den, zlepšili se obchodníci co se týče povánočních slev, nebo stále podvádějí? Aleš
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Povánoční slevy začaly včera, nechtějte po mně bilanci:-)) Ale jak jsem se byla včera podívat po obchodech, je to v zásadě jako loni - na zboží je třeba uvedena jen zlevněná cen, ale už ne cena původní, zlevněné jsou někdy kousky, které už se evidentně těžko prodávaly. Víc jsem nestihla, ale určitě se někde dá něco nakoupit výhodně. Jen by člověk neměl dát na první dojem a obejít víc obchodů. 28.12.2007 9:59
OTÁZKA: Dobrý den, dostal jsem k vánocům fotoaparát, ale prodejce mezitím stačil zkrachovat. Kam se mohu obrátit s případnou reklamací vadného zboží? Milan
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Zjistěte si na živnostenském úřadě, kdo přebírá jeho závazky. Původní prodejce je povinen tam takový údaj nahlásit. ALe pokud to byla větší firma, můžete reklamovat i v sídle společnosti, případně jejich jiné prodejně, pokud má stejný sortiment. 28.12.2007 10:02
OTÁZKA: Často se mi stává, že u pokladny mám naúčtovanou jinou cenu, než je na regálu (po zkušenostech s rozdílem i několika set korun si účtenky kontroluji). Na informacích mi pak vyplatí rozdíl, někdy ochotněji, jindy méně ochotně (nevíme, kdo tam tu cenu dal, zákazníci přeházeli zboží, je to stará akce, ...). Často se mnou vyřizují další lidé problém se stejným zbožím. Ztratím čas, nervy a získám zpět svých pár korun. Rozdíl mi napíší bez bližšího vysvětlení na účtenku. A to je všechno. Stává se to ale v těch několika marketech, do kterých chodím, OPAKOVANĚ. Kdysi existovaly Knihy přání a stížností, ale teď se nic neděje - příště se mohou "splést" zase. Co s tím? Hanka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Pokud se Vám to stává v určité prodejně opakovaně, dejte podnět ČOI. Minimálně na pokutu takové jednání je. Zákazník má právo na to, aby mu byla účtována cena uvedená v okamžiku nabídky. 28.12.2007 10:03
OTÁZKA: Dobrý den. Předmětem Vašeho zájmu je především nevhodné chování prodávajících - jistě chválihodná věc. Nebylo by však vhodné být více objektivní a snažit se i o kultivaci spotřebitelů? Jsem přesvědčen, že většina prodávajících má celou řadu velmi negativních zkušeností s velmi neseriozními kupujícími (objektivně neoprávněné reklamace, snaha o výměnu použitého zboží atd.). Také jsem přesvědčen, že celá řada Vašich "rad" je velmi tendenčních, zjednodušených, někdy dokonce i v rozporu s platnými zákony. Martin S.
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nedomnívám se, že naše vyjádření jsou v rozporu s platnými zákony. Jsme Sdružení obrany spotřebitelů, nicméně buďte ujištěn, že pokud se na nás obracejí podnikatelé, poskytujeme rady i jim. Pořádáme pro podnikatele semináře, elektronickým obchodníkům na základě jejich zájmu prověřujeme obchodní podmínky, upravujeme a pak udělujemelogo SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek). Na druhou stranu děláme osvětu mezi spotřebiteli, aby znali svá práva. A budete se divit, mnozí obchodníci, pokud zjistí, že proti nim stojí spotřebitel, který se dokáže v zákoně orientovat, změní své chování a jednají tak, jak mají. Což, jak už jsem napsala v jedné odpovědi, neznamená, že i mezi spotřebiteli jsou spekulativní zákazníci. ALe vždy je to prodávající, kdo má při reklamaci rozhodující slovo - to je, prosím, ze zákona:-) 28.12.2007 10:07
OTÁZKA: Dobrý den, existují nějaké typické triky, kterými se obchody snaží obalamutit zákazníky při výprodejích? Na co by si měl člověk dát největší pozor? Díky, Petra Petra
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Především na výši slevy. Pokud máte na regálu uvedeno 30 či 70 procent, není pro každého úplně jednoduché spočítat, zda to odpovídá skutečnosti. Stojí za to podívat se v mobilu na kalkulačku a prověřit to. Horší je, když obchodník původní cenu vůbec neuvádí. Někdy obchodníci míchají dohromady zboží zlevněné a nezlevněné, což zjistíte, až když třeba svetr vyzkoušíte mezi dalšími a pak se musíte rozhodnout, zda ho položit zpět, i když Vám moc sluší, nebo ho vzít za původní cenu... 28.12.2007 10:09
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak postupovat když mi bylo naúčtována 2x položka za stejné zboží /245,-Kč/, bohužel jsem si toho všimla až doma.Telefonicky tuto skutečnost oznámila. Ale do Tesca jela až druhý den, kde mi bylo řečeno, že je to moje blbost a že se se mnou nikdo bavit ani nic sepisovat nebude. Bohužel musím uznat, že je to moje blbost, ale toto "okrádání" mi také vadí. Pouze jsem napsala e-mailem stížnost na centrálu Tesca. Děkuji Novotná Novotná
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Chápu, že se Vám nechtělo se vracet, nicméně jste v důkazní nouzi a tohle velmi těžko prokážete. Je to nepříjemné zvlášť když člověk dělá velký nákup, ale aspoň zběžně - tedy kontrolu, zda není nějaká položka účtována vícekrát - by měl za pokladnou udělat. Zkuste napsat do obchodu ještě dopis, kde na to upozorníte. Uvidíte, jak zareagují na písemný podnět, tím se zabývat musí, ten se nedá jen tak odbýt po telefonu. 28.12.2007 10:11
OTÁZKA: Dobry den. Chtela bych se zeptat, jaka zaruka se vztahuje na zbozi, ktere koupim s vyraznou slevou. Dekuji. Marki
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Díky za dotaz, to je další finta prodejců. Kupujete-li spotřební zboží ve výprodejích, je na něj klasická dvouletá záruka. Prodávající někdy tvrdí, že když je to zlevněné, tak je záruka jen půl roku (rok). Není to pravda. Pouze pokud by zboží bylo zlevněné kvůli nějaké vadě, pak se na vadu záruka nevztahuje, ale na zbytek zboží ano - a opět dvouletá, jedná-li se o spotřební zboží. 28.12.2007 10:13
OTÁZKA: Dobrý den, nedávno jsem zjistil, že v jedné knize koupené ovšem už před pár lety chybí několik desítek stran (jiné tam byly dvojmo). Je možnost i takovou vadu někde reklamovat, například u vydavatele? Eman
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Zksute to u vydavatele, ale počítejte s tím, že ze zákon nárok na vrácení peněz či výměnu zboží nemáte. Měl jste si knihu přečíst rychleji:-) V této situaci jde spíš o to, upozornit, že došlo - pokud je to evidentní - k chybě při tisku. Možná, že takových reklamací měli víc - ale dřív. Pokud bude vydavatel vstřícný a půjde mu o dobré jméno, možná Vám vyhoví. 28.12.2007 10:15
OTÁZKA: Mohu odstoupit od smlouvy na základě poskytnutí mylných a neúplných informací druhé strany ? MYSAKSTUART
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Záleží na situaci, ale v zásadě ano. Prodávající je povinen poskytnout spotřebiteli úplné a samozřejmě pravdivé informace o výrobku, jeho funkcích, charakteru, údržbě, nebezpečí ze špatné údržby nebo chybném používání - atd. (viz zákon o ochraně spotřebitele/. Pokud to neudělal, jde o rozpor s kupní smlouvou, tedy o porušení § 616 občanského zákoníku a Vy byste měl zřejmě nárok minimálně na výměnu zboží za takové, které odpovídá Vašim požadavkům. 28.12.2007 10:17
OTÁZKA: Jak je možné se bránit, pokud jsem dostal mobilní telefon, který má skrytou vadu a dodavatel (internetový obchod) tvrdí, že jsem ji způsobil sám? Je možné obrátit se na nějakou instituci? milan bubla
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Obraťte se na soudního znalce - seznam najdete na www.justice.cz. Jsou to stránky min. spravedlnosti a najdete tam znalce podle oborů. Pokud na základě posudku - vyzní-li ve Váš prospěch, prodávající reklamaci uzná, máte právo na úhradu znaleckého posudku i dalších nutných nákladů spojených s reklamací (§ 598 obč. zákona). 28.12.2007 10:18
OTÁZKA: Jak je to s vracením lahví? V jednom hypermarketu jsem dostala lísteček (bon), na který jsem u kasy zapoměla, a když jsem se tam po čase dostala znovu, řekli mi, že už mi propadla jeho platnost - ta tam byla vytištěna v záhlaví (je fakt, že jsem si toho nevšimla - dívala jsem se jen na částku). Hana
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nedávno jsme tohle téma točili v Testovinách, těžko jsme hledali obchod, kde zákon porušují tak, jak se stalo Vám. Napište mi, rposím na sos@spotrebitele.info adresu toho obchodu. Není možné omezit Vaše práva tím, že byste doklad o částce za lahve přinesla až další den, nebo za týden. Máte právo na výplatu uvedené částky a ani tvrzení v jeho záhlaví zákon nemůže změnit. 28.12.2007 10:20
OTÁZKA: Dobrý den, jen Vám chci popřát mnoho úspěchů v novém roce a přeji Vám málo řešitelských kvízů, co se týče nás spotřebitelů a obchodníků :-) Magda
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Děkuji i Vám přeji krásný Nový rok a dalším účastníkům chatu totéž! 28.12.2007 10:21
OTÁZKA: Dobrý den paní Picková, co Vy osobně považujete za nějvětší úspěch SOS? Jirka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: V SOS jsem šestým rokem a dobře si pamatuji to pole neorané, které bylo tehdy, i když SOS existuje od roku 1993. Myslím, že za tu dobu si spotřebitelé (někteří) nejen uvědomili, že mají určitá práva, ale dokonce se je naučili používat. Setkávám se s tím nejen při vlastních nákupech, ale soudím i z charakteru dotazů v našich poradnách. Před lety to byly hlavně dotazy na délku záruční dobu, na to, co a zda mohou něco dělat při zamítnutí reklamace. Dnes už se řada lidí orientuje ve svých právech při odstranitelé a neodstranitelné vadě, vědí, kam se obrátit, když něco drhne v komunikaci mezi nimi a obchodníky. Sobecky si myslíme, že na tom máme část zásluhy, protože se o nás dnes ví mnohem více, než před lety. Určitě se ale spotřebitelé mohou zlepšovat - třeba při nákupu potravin málokdo čte složení na obalu, pak se jen doma diví, že to chutná nějak divně... Nebo ve finančních otázkách - tam je opravdu pole neorané a byť jde o složitou oblast, na osvětu se chcem zaměřit v příštím roce. 28.12.2007 10:25

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.