Hostem iDNES.cz byla mluvčí SOS Ivana Picková

Ivana Picková, tisková mluvčí SOS
velikost textu:
vydáno 28.12.2007 9:46
Vánoční horečka skončila, obchodníci vyprazdňují sklady a začalo období slev. Na to, jak se bránit nesprávnému účtování i jak a za jakých podmínek vracet nechtěné dárky odpovídala mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. prosince 2007 do 10:35

OTÁZKA: Koupili jsme babičce křečka a ta si omylem na něj sedla. Křeče to nepřežil. Mužeme křečka reklamovat? Babička váží 48kg a sedla si na něj na gauči , který je měký. To by přeci ten křeček měl přežít, ne? Děkuji za reakci. Jiří Myška Jirka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Je mi líto křečka:-) 28.12.2007 10:26
OTÁZKA: Jak je možné se bránit pokud internetový obchod konstatuje (odoborné posouzení z jeho strany), že vada fotoaparátu byla způsobena nesprávným používáním nebo mechanickým poškozením věci na straně mojí, přestože to tak nebylo a musela být způsobena již na straně výrobce nebo dodavatele? anonym
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Každý obchod bude konstatovat to, co je v jeho prospěch, protože si určitě nenajímá nezávislého soudního znalce. To je jediná cesta pro Vás - zpochybnit jejich posudek jako závislý a nechat si udělat posudek od znalce (www.justice.cz). A zároveň se pokusit vzpomenout, zda jste si skutečně nemohl fotoaparát poškodit sám, ušetřil byste si výdaj. 28.12.2007 10:28
OTÁZKA: Dobrý den, je v současné době pro nekalé praktiky obchodníků dostatečně velká pokuta, aby si příště dobře rozmysleli, zda se jim vyplatí podvádět ? Stanislav
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Víte, s pokutami je to složité. Podle zákona o ochraně spotřebitele je možné uložit pokutu až do max. výše 50 milionů korun. Jenže podle výkladu - při závažných a opakovaných proheřešcích... Je jasné, že pro malého obchodníka je to mimo realitu a ani těm velkým, kteří umývali maso, aby bylo voňavější, se do takové výše nešlo... Při běžném řízení se výše pokut pohybuje do 1000 Kč, což je pro ty větší naprosto zanedbatelné. Souhlasila bych, kdyby se přitvrdilo, zvlášť když jde o opakované prohřešky (špatně účtované ceny v rozporu s tím, co j na účtence, prodej prošlého zboží, nahnilé ovoce a zelenina, přelepování data spotřeby atd.). Pokud to nejde po dobrém, zřejmě je jediná cesta, aby to šlo jinak... Na druhou stranu leccos mohou pomoci řešit sami spotřebitelé, když budou neúnavně a opakovaně trvat na tom, aby se nahnilá jablka, banány či rajčata na pultě neobjevovala, a pokud tam jsou, aby je někdo odstranil atd.... 28.12.2007 10:32
OTÁZKA: Dobrý den. Koupil jsem dceři stříbrný šperk jako vánoční dárek. Až při rozbalování dárku si všimla, že má poškozenou karabinu. Prodavačka mi odmítla zboží vyměnit i vrátit peníze, že prý jsem to poškodil já a dále se se mnou nebavila. Na koho se mám obrátit, aby mi pomohl. Bylo to opravdu velice nepříjemné, když jsem ji daroval něco rozbitého. Děkuji Roman B.
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Chyba se stala už při nákupu, měl jste si nechat šperk ukázat včetně zapínání, leč stalo se. Spotřebitel má ze zákona právo nechat si výrobek předvést. Doporučuji obrátit se na majtelku obchodu, její přístup může být jiný, než je přístup prodavačky. Pokud ani tam neuspějete, pakl nezbude než zaplatit opravu, znalecký posudek by Vás přišel na větší peníze a nemusel by možná prokázat, kdy k poškození došlo. 28.12.2007 10:34
OTÁZKA: Dobrý den, na vánoce jsme dostali nerezové nádobí které po prvním použití vykazuje vady. Zboží bylo zakoupené před více jak půl rokem. Můžeme při reklamaci požadovat vrácení peněz a je nutný znalecký posudek? Děkuji a přeji vše nej do nového roku. Marek
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Děkuji za přání, i Vám všechno nejlepší v Novém roce. Můžete reklamovat běžným způsobem, záruční lhůta je dvouletá, byť v prvních 6 měísících máte lepší postavení. Reklamujte a pokud se zjistí, že jde o neodstranitelnou vadu (což by mohlo být), máte právo buď na nové nádobí nebo na vrácení peněz. A volba je na vás, nenechte se dotlačit pouze do výměny, kdybyste výrobku už nedůvěřovali. 28.12.2007 10:36
OTÁZKA: Pořád mi není jasné, v čem je zákazník okrádán, když na něj nevybyde zlevněné zboží. Tak na něj prostě nevyšlo, na někoho jiného vyšlo. Proč by nemohl obchod zlevnit třeba jen jednu pračku, když už mu zbývá a potřebuje se jí zbavit? A za druhé, to už je u nás školství tak nefunkční, že je pro lidi problém spočítat kolik stojí zboží po slevě 30%? Vždyť je to látka asi tak šesté třídy ZŠ. Průměrně inteligentní dospělý by to snad měl umět spočítat i z hlavy. Jovka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Já jsem nikde netvrdila, že je zákazník okrádán, když na něj nezbyde zlevněné zboží. ALe vzpomeňte na akci Carrefour, která po Vánocích tuším před 3 lety, vyhlašovala do světa, že má zlevněné sporáky za naprosto minimální cenu několika stokorun. Zjistilo se, že je obchodě buď neměli vůbec, nebo dva, tři kusy. To je podle současné evropské směrnice - jednozančně nekalá obchodní praktika. I ti naštvaní spotřebitelé v obchodě nakonec něco koupili, což je účel. Proto je dnes nutné uvádět na letácích buď množstí nebo větu, že nabídka platí do vyprodání zásob. A je nutné uvádět také začátek a konec slevové akce. A co se týče úrovně školství... Víte, já si po mnoha životních zkušenostech nedělám iluze o znalostech matematiky, češtiny atd. Poslouchejte chvílí rádio a uslyšíte takové paskvily rodného jazyka... A to jsme do školy chodili všichni, a ti, co se jazykem živí, snad ještě do nějaké další, nejen základní... 28.12.2007 10:40
OTÁZKA: Souhlasím s tím, že zákazník má právo vrátit nepoužité zboží zakoupené v internetovém obchodě. Každý se můžeme splést. Opravdu ale myslíte vážně, že je možné internetovému obchodu vrátit tiskárnu s rozbalenými a použitými inkoustovými náplněmi bez ztráty ceny, nebo to byl od vás jen nepovedený vtip, jak jste radila v televizi? Ostatně jak byste se konkrétně vy tvářila, kdyby jste takovou "novou" tiskárnu dostala jako druhý zákazník? Snižovat cenu vážením spotřebovaného inkoustu je s prominutím nebetyčná blbost. Určitě by se vám to nelíbilo, kdyby vám dorazila takto "nepoužitá" tiskárna. Kdo tedy má platit tohle "vyzkoušení" při kterém dochází ke znehodnocování věcí? Myslíte,že by jako ostatní zákazníci v ceně zboží, které se nevrátí? Proč lidem radíte takové nekorektní jednání, poškozující ostatní slušné a zodpovědné zákazníky a prodejce? Ccecil
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Tiskárnu je možné vrátit, ale náplně uhradit. Pokud jste četl MFD, s níž jsme test dělali, tak byste tohle přesné znění měl černé na bílém. Zboží z internetového obchodu je možné vrátit i rozbalené, i použité bez úhrady. Ale pokud je něco spotřebováno - pak už nastává etapa domluvit se na úhradě. 28.12.2007 10:42
OTÁZKA: Koupil jsem fotak Samsung S630 za 3600Kč. Jak jsem bohužel pozdě zjistil, u jiného prodejce cca 20 min chůze měli tentýž typ za 2490Kč (dle doporučení výrobce pro koncovou cenu)! Lze tohoto prodejce medializovat pro marži za hranicí slušnosti, aniž bych měl na krku nějaké právniky. (asymetrie postavení zakazníka a prodejce co se týče ekonomické síly) HB
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nelze, máme volný trh, ať už jde o fotoapráty nebo předražené máslo. Někde bylo za 45 jinde za 29 Kč... Takový je život. 28.12.2007 10:43
OTÁZKA: Proč se vaše sdružení také nepochlubí tím, když prohraje nějaký soudní spor? např. ohledně určitých poukázek s jedním internetovým centrem? André
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Bohužel si momentálně nevzpomenu, co máte na mysli, ale doporučuji stránky www.spotrebitele.info/kauzy, tam najdete aktuální stav našich soudních sporů. Obávám se, že máte na mysli dárkové poukazy jedné letecké společnosti a tam opravdu ještě k soudnímu jednání nedošlo. 28.12.2007 10:45
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se paní Picková zeptat, jak to děláte ? Pustím si ČT24 a jste tam, otevřu internet a jste tam. Je to drahé ? Platíte za to něco ? Pavel
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Neplatíme, jsme občanské sdružení, nezisková organizace a Vánoce jsou obdobím, kdy spotřebitelské otázky zajímají všechna média i jejich čtenáře, posluchače i diváky. Buďte bez obav, za chvíli bude zase pauza:-) 28.12.2007 10:46
OTÁZKA: Společnost click4sky.cz v médiích inzeruje letenky po Evropě za 1990 Kč. V praxi si ovšem takové letenky není možné koupit, pouze zpáteční letenky za dvojnásobnou cenu. Jedná se o klamání spotřebitele? Jaký na to máte názor? Děkuji Aleš Gill
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Uvádění cen letenek je problém, kterým se dlouhodobě zabýváme. Protože tady není prostor na široké zymšlení a bilanci našich kroků, doporučuji zadejte dotaz do naší internetové poradny na www.spotrebitele.info, tam se mu poradce bude mít prostor věnovat, případně si ho tam vyhledám sama. 28.12.2007 10:48
OTÁZKA: Dobrý den. Ve starším počítači mi odešla základní deska. Protože se již deska tohoto typu nevyrábí, nabídli mi při opravě výměnu nefunkční desky za již použitou (bazarovou) desku. Vztahuje se na tuto použitou desku dvouletá záruka? Tom
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Na použité zboží je možné zkrátit dvouletou dobu odpovědnosti za vady po dohodě se spotřebitelem na 12 měsíců, ne kratší. Nejedná se o záruku v původním smyslu slova, ale prodávající ručí za vady, které neodpovídají míře opotřebení zboží. 28.12.2007 10:49
OTÁZKA: Dobrý den, je možné aby internetový obchod, který má certifikaci TÜV CZ s.r.o., APEK (tedy alespoň to tvrdí), prodával mobilní telefony z tzv. "šedého dovozu"? Narazil jsem na telefon, který tento obchod prodává výrazně pod velkoobchodní cenou. (Podle tvrzení konkurence) Když už tyto certifikáty obchod má kontroluje ho někdo? Jakub
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Tohle by se dít nemělo, informujte APEK - Asociaci pro elektronickou komerci. Ta certifikát uděluje, měla by dbát, aby nebyl zneužit neseriozními obchodníky. 28.12.2007 10:50
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se poptat na situaci ohledně osobních odběrů u internetových obchodů. Zboží si mohu prohlédnout mnohdy i vyzkoušet, případně odmítnout, v tomto případě již není možné odstoupit od smlouvy bez udání důvodů? Podle zákona by to být možné nemělo. Děkuji Tomáš
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Už jsem odpovídala, že na právo spotřebitele (!) nemá vliv odběr zboží, ale způsob uzavření spotřebitelské smlouvy. Viz § 53 občanského zákoníku. Vím, že tím někteří internetoví obchodníci operují, ale opravdu to nemá oporu v zákoně, byť si spotřebitel nechá zboží ukázat. Což ovšem neznamená, že když si ho přinese domů, nemůže zjistit, že v domácích podmínkách mu třeba hraje ne tak dobře, nebo se mu na něm něco nezdá. a vrátí ho. Toto právo nelze podle našeho názoru zpochybnit. 28.12.2007 10:52
OTÁZKA: Krásný den. Před téměř 6 týdny jsem řešil situaci v Hradci Králové v obchodním centru Futurum. Chtěl jsem si zakoupit v nápojovém automatu Coca colu v plechu. za 20kč. Za vhozenou 50korunu jsem nezískal napoj ani však 50korunu kterou mi přístroj nevratil. V o.c. Futurum to semnou nikdo neřešil, že to není jejich problém. Volal jsem na tel. uvedený na přístroji také nic. Co jiného mohu dělat? Jonáš M.
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Obrátit se na ně písemně, ale spíš bych doporučila do uvedené automatu už žádné peníze nedávat. Můžete tuhle zkušenost vložit k nám na stránky na www.spotrebitel.info - Kartotéka spotřebitelských zkušeností. Tam se mnozí další dozvědí, kam nemjaí dávat peníze. Už pouze taková reklama pro daný autoamt může zapůsobit víc. ALe samozřejmě dejte podnět ČOI v Hradci Králové. Děkuji všem účastníkům chatu za účast, zajímavé otázky a přeji hodně zdraví a štěstí v Novém roce. Ivana Picková 28.12.2007 10:55

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.