Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se mluvčího ČSA Daniela Plovajka

velikost textu:
vydáno 30.8.2001 11:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. srpna 2001 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, proč chtějí ti piloti stávkovat? Proč jim tedy nepřidáte? Plíca
ODPOVĚĎ: Primarnim cilem Sdruzeni obchodnich pilotu CSA CZAPLA CSA je docilit mzdoveho narustu. Vedeni CSA jiz vloni podepsane kolektivni smlouve garantovalo pilotum narust 51.4% mezd v obdobi trvani KS, tedy do roku 2003. Dale v prubehu jednani bylo ochotno nad ramec tohoto mzdoveho rustu souhlasit s dalsim 26% narustem. Bohuzel zatim ani tato nabidka nebyla druhou stranou akceptovana a piloti pozaduji dalsi narust ve vysi 37%. 30.8.2001 11:07
OTÁZKA: Jsem zaměstnankyní ČSA (PZU) a plně stojím za svým zaměstnavatelem. Piloti poškozují naše tolik let pracně budované dobré jméno. Myslím, že není třeba řešit tento problém stávkou, která podniku může velmi ublížit. Pokud jsou piloti přesvědčeni, že právo je na jejich straně, ať se obrátí na soud. Stávkou poškozují společnost i ostatní zaměstnance. Jinak bych chtěla poděkovat vedení ČSA za velmi dobrou a objektivní informovanost zaměstnanců ohledně dění kolem stávky, ať již mimořádným vydáním podnikového časopisu, nebo informacím na intranetu. Jsem velmi hrdá na to, že pracuji u ČSA a nelíbí se mi, že jistá skupina lidí znevažuje jméno mého zaměstnavatele v očích veřejnosti. Vím, že na stávku mají ze zákona právo, ale připadá mi to velice neprofesionální, existují i jiné cesty jak tento problém vyřešit, zejména takové, které se nedotknou našeho zákazníka. Myslím, že na prvním místě by měla být loajalita k zaměstnavateli. Jelikož všichni víme, že ČSA teď na zvyšování platů pilotům podle jejich požadavků prostě nemá, je velice nefér pokusit se „ždímat“ firmu za každou cenu, protože ten kdo to odnese nejvíc, budou cestující a ostatní zaměstnanci. Věřím, že se problém co nejrychleji vyřeší tak, aby ČSA bylo co nejméně poškozeno. Jirina Borkova
ODPOVĚĎ: Vazena pani kolegine, dekuji vam za vase stanovisko a podporu. V jedinem nemate zcela pravdu. Podle platnych zakunu CR - Zakonu o kolektivnim vyjednavani maji piloti pravo na stavku a bohuzel tohoto prava vyuzili. 30.8.2001 11:10
OTÁZKA: Dobry den, zitra maji odletet moji pribuzni pravidelnou linkou do Bejrutu a ja charterovym letem na dovolenou do Burgasu. Jak to v tuto chvili vypda s nadeji na uspesny odlet ? Diky za odpoved Radim
ODPOVĚĎ: V soucasne dobe mohu pouze deklarovat, ze CSA maji zajem se dohodnout a odvratit hrozbu zitrejsi stavky. Podnikneme veskere mozne kroky, ktere by mohli vest k tomuto cili a dosahnout oboustranne akceptovatelne dohody.¨ Jak jiz bylo deklarovano, primarnim cilem v pripade stavky bude zajisteni charterovych letu. Verim, ze se nam podari 100% pokryt tyto lety. Rozsah omezeni pravidelne prepravy nedokazu v soucasne dobe specifikovat, ale bude nasi maximalni shahou zajistit dopravu nasi zakazniku ve spolupraci s jinymi leteckymi spolecnostmi, spojovanim linek, prepravou do klicovych prestupnich bodu v Evrope atd. 30.8.2001 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, pane Plovajko. ČSA jsou před privatizací. Je zřejmé, že prosperující letecká společnost se prodává dráže, než společnost neprosperující. Existují náznaky toho, že za stávkou pilotů by mohla být snaha (ať už kohokoliv) o snížení hodnoty ČSA? Dean Valášek
ODPOVĚĎ: Samozrejme mate pravdu Karle. Nechci spekulovat a verim, ze by se moji kolegove - piloti CSA - nikdy nepropujcili k takoveto politice... 30.8.2001 11:18
OTÁZKA: Ahoj, pokud piloti dovedou CSA ke krachu maji sanci sehnat lepsi zamestnani u jine spolecnosti? Pri stavce u Delta-Comair vraceli letadla vyrobcum a rusili kontraky, bude CSA delat neco podobneho? Mate na to scenar? Brzda
ODPOVĚĎ: CSA neplanuji zadne kroky, ktere by vedli k postihu pilotu, jejich kroky jsou zakonne a maji na ne prave. Samozrejme, ze stavka bude mit velmi negativni dopad na nasi spolecnosti, jeji hospodareni a take muze vyrazne ovlivnit planovany rozvoj firmy do budoucnosti... 30.8.2001 11:20
OTÁZKA: Kolik vlastně ty kluci pilotský berou a za kolik hodin? Jerry
ODPOVĚĎ: Prumerny plat pilota CSA byl v kvetnu letosniho roku 61.500 Kc. Spickovy kapitan si vydelava az 120.000 Kc mesicne. Prumerny nalet pilotu je cca 56 hodin mesicne. 30.8.2001 11:22
OTÁZKA: Nemyslíte si, že máte možnost volby - firma mně nedostatečně finančně ohodnotila, můžu jít jinam, kde mně ohodnotí lépe? Proč tedy ty nátlaky? Petr
ODPOVĚĎ: Je to samozrejme varianta reseni. V CR neni ale takova nabidka prace v teto profesi. Mimo CSA zde jeste operuji 2 letecke spolecnosti - Fisher Air a Travel Servis. Navic tyto letecke spolecnosti operuji pouze teden typ letadla a to Boeing 737. Jiste jednodussi resini je zustat pracovat na svem miste a prosadit si takto vyrazni mzdovy narust i formou urciteho natlaku. 30.8.2001 11:26
OTÁZKA: Myslim, ze by piloti meli prestat uvazovat jako za socialismu - v CSA je urcite nikdo nedrzi, tak kdyz se jim 60000 mesicne zda malo, at jdou delat nekam, kde jim daji vic. To plati i pro ruzne dalsi stavkare - zeleznicare apod. Co o tom soudite? Hugo B.
ODPOVĚĎ: Na tuto otazku jsem verim jiz odpovedel. 30.8.2001 11:27
OTÁZKA: Nevite, jestli je Falbr podporuje? Robin
ODPOVĚĎ: CZAPLA je soucasni mezinarodni odborove organizace pilotu, od ktere ma velmi silnou podporu. Nemam informace o jejich propojeni na cesky Svaz odboroveho hnuti. 30.8.2001 11:28
OTÁZKA: Nechete me jako pilota? Umim litat na padaku a ty prachy mi stačej ;) riki
ODPOVĚĎ: Muzete se stat mym kolegou, ale budete muset splnit velmi narocna a prisna kriteria, ktera stanovuje nase letecka spolecnost pro nove uchazece. Podrobne informace ziskate na Personalnim useku CSA... 30.8.2001 11:29
OTÁZKA: Dane, piloti CSA maji evidentne mene nez jejich kolegove na zapade, ale normalni zamestnanci asi take? Pokud ustoupite pilotum, prihodite i ostatnim? Franta
ODPOVĚĎ: Franto, nepovazuji za korektni jakekoli srovnavani platu v CR a v zahranici. Zijeme v teto zemi, je zde stanovena urcita vyse platu, prumerny plat, naklady na ziti atd. K vasi druhe otazce, ano narust mezd pilotu muze znamenat diky platnym Kolektivnim smlouvam narust mezd i pro ostatni zamestnance CSA a tim jeste vise zatizit hospodareni nasi letecke spolecnosti 30.8.2001 11:32
OTÁZKA: zajímal by mě Váš názor na výši platů, ale podle mě ta velikou zodpovědnost za ty miliony lidí je opravdu velmi nízko ohodnocena. Kdyby braly piloti 150tisíc až 200tis. tak bych se vůbec nedivil, ale 100 mi přijde fakt málo. Za to že riskujou každý den svoje životy. ... Denis
ODPOVĚĎ: Muj osobni nazor je nasledujici. Kazda spolecnost muze vyplacet svym zamestnancum mzdy, ktere si muze dovolit. Osobne se domnivam, ze na pomery v CR, i pres nezpochybnitelnou odpovednost pilotu, se jedna o vysoke mzdy ve srovnani s prumernou mzdou. Zaroven chci zduraznit, ze vedeni CSA pilotum jiz vloni garantovalo vice nez 50% narust mezd v dobe 3 let. To povazuji za velice solidni! 30.8.2001 11:36
OTÁZKA: Jděte do háje s Vašimi platy. Vždyť už teď dostáváte více než dost. Co mají říkat ostatní lidé? Myslím, že to co máte, vám bohatě stačí. Pavel Selinger
ODPOVĚĎ: Vazeny pane Selingere, dekuji za vas projeveny nazor. 30.8.2001 11:37
OTÁZKA: Nejsou piloti nastvany, ze jim nechcete koupit dalsi obr velke letadlo na hrani? Bude vubec neco letat v dobe stavky? Petr
ODPOVĚĎ: Petre, prvni cast otazky je smerovana na piloty a ja na ni neumim odpovedet. Ja stale verim, ze dojde k dohode a stavka zitra nebude! V opacnem pripade jiz ted mohu zarucit, ze nektera letadla letat budou. 30.8.2001 11:38
OTÁZKA: Dobrý den, mám jeden dotaz: Kdo zaplatí cestujícím v případě stávky náhradu za letenky, případně ušlý zisk atd. Pavel
ODPOVĚĎ: Zavazky vuci nasim cestujicim samozrejme pujdou za Ceskymi aeroliniemi a budou se resit v ramci standardnich reklamacnich postupu. 30.8.2001 11:41

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.