Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se Thomase Ryana

velikost textu:
vydáno 25.2.2004 13:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 25. února 2004 do 13:40

OTÁZKA: Dobrý den. Nůžerte mi prosím říct, proč se nepodařilo doteď prodat žádnou L-159 někam do zahraničí? Kdyby si je nevzala česká armáda a vláda nelila do Aera miliardy, mohl se celý podnbik už dávno tak akorát zavřít... Kolínek
ODPOVĚĎ: Světový trh výcvikových strojů v posledních pěti letech v podstatě spí. S výjimkou Indie nebyl nikým sjednán žádný jiný obchod s letadly tohoto typu. A dokonce i v případě Indie nebyla podle našich informací smlouva ještě definitivně uzavřena. 2.3.2004 11:10
OTÁZKA: Zdravím. Zaujalo mě, že prý jste dohodli Aeru kšeft s vrtulníky Sikorski, který byl ale ztrátový. No to pěkně děkuju - akcionář, který firmu dostane do ztrátového byznysu. Jak je to možné? Campanus
ODPOVĚĎ: Smlouva mezi Aerem a Sikorskym byla sjednána mezi výkonným managementem Aera a schválena představenstvem. Po podepsání smlouvy byly objeveny určité nákladové neobvyklosti. Řada z nich byla urovnána během jednání se Sikorskym. Některé z předpokladů smlouvy však nebyly Aerem správně realizovány. Momentálně podnikáme kroky k napravení této situace. Smlouva se Sikorskym by měla Aeru přinést zisky od příštího roku. 2.3.2004 11:10
OTÁZKA: Co budete dělat vy osobně, až Boeing v Aeru skončí? Kasal
ODPOVĚĎ: Lidé z Boeingu Ceska budou posláni zpět do USA nebo budou přiřazeni na jiné projekty. 2.3.2004 11:11
OTÁZKA: Proč se nedaří projekt toho osobního Ibisu? Že nejsou certifikáty? Tak proč jste se je víc nesnažili získat? To se Boeingu asi nestává, že by X let čekal na ceritifikát na 737, nebo ano? KArlík
ODPOVĚĎ: Důvodem zpoždění v projektu byl opravdu problém s certifikací. Letoun prošel během posledních dvou let řadou letových testů a několik technických problémů bylo odstraněno. Ibis je po velmi dlouhé době první dopravní letadlo vyrobené v České republice, které prochází procesem certifikace. Navzdory všem těmto problémům bude certifikace v České republice ukončena do září 2004. Získání certifikace je pro Aero velkou příležitostí a zároveň výzvou v oblasti realizace, protože už teď má na tento letoun okolo 70 objednaných zakázek. 2.3.2004 11:11
OTÁZKA: Pane Thomasi,co jste jako americký management přinesli svojí činností Areu a potažmo pak státu ČR? Jarek
ODPOVĚĎ: : Podle nás je Aero v podstatně lepším stavu než bylo v době našeho vstupu. Došlo k řadě zlepšení v řízení a výrobních procesech společnosti. Aero dosáhlo v posledních třech letech nemalých zisků a vysoký dluh se snížil z původních 10 miliard korun v roce 1998 na 6,5 miliardy. Má odpověď na Vaši otázku zní, že podle nás Boeing významně napomohl zlepšení situace v Aeru a snížení zadlužení společnosti. 2.3.2004 11:12
OTÁZKA: Má podle vás Aero vůbec šanci na další existenci? Jedno bojiové letadlo, které nikdo nechce. Jedno osobní letadlo, které nemá certifikaci... Kdybyste byl výrobce letadel, přihlásil byste se do privatizace takové firmy? Smola
ODPOVĚĎ: Věříme, že šance Aera v budoucnu uspět je velká. Společnost však stojí před několika zásadními provozními změnami týkajících se restrukturalizace finančních výdajů a snížení dluhu. Bez ohledu na změny, ke kterým by mělo dojít, má Aero stále možnost v budoucnu prodat L-159. Velmi reálná šance prodat L-159 existuje v Keni a v Egyptě, a to navzdory tomu, že světový trh s těmito stroji je v podstatě nehybný. V budoucnu existují další možnosti pro Aero v Polsku, Izraeli, Filipínách a Alžírsku. Civilní letoun Ibis by měl být tento rok certifikován. Pokud mají být odstraněny ztráty příjmů vyplývající z dokončení zakázek pro armádu ČR, je nutné, aby se Aero utkalo s konkurencí ve výběrových řízeních a získalo práci na výstavbě leteckých strojů. Pokud to Aero zvládne, pravděpodobně s podporou nového strategického partnera, má před sebou úspěšnou budoucnost. 2.3.2004 11:12
OTÁZKA: Proč nepřiznáte, že Aero stojí ve vašem koncernu Boeing až na posledním místě a vy teď řešíte především problémy mateřského holdingu v souvislosti s konkurenčním bojem s Airbusem? Navíc manager, který není schopen zajistit návratnost vložených prostředků, ačkoliv má k dispozici plně konkurenceschopný produkt s velmi zajímavou cenou, nemá vůbec co dělat na tak důležitém postu! kolouch
ODPOVĚĎ: Mohu jen říci, že Aero nikdy nebylo u Boeingu na posledním místě a že jsme dělali jen to, co jsme považovali pro společnost za nejlepší. Zákazník je nakonec tím, kdo rozhoduje kdy a od koho letoun koupí. Boeing zůstane integrátorem avioniky pro L-159B a bude i nadále podporovat prodejní aktivity Aera na mezinárodních trzích. Konkurence Airbusu nemá nic společného s kroky, ke kterým jsme se v Aeru rozhodli. 2.3.2004 11:12
OTÁZKA: Boeing sliboval prosperitu a místo toho si odstranil konkurenci a vydělali na tom svými platy manažeři, zatímco AERO je těsně nad dnem. Jste si toho vědom a jak svou mateřskou firmu ještě omluvíte- že to mělo být jinak?Neradi? Jaroslav
ODPOVĚĎ: Nemohu souhlasit s tvrzením, že Boeing odstranil konkurenci. Aero je na tom dnes mnohem lépe než bylo v době našeho vstupu. Došlo k řadě zásadních změn v řízení a výrobních procesech společnosti. Nevidím žádný důvod proč omlouvat mateřskou společnost. Boeing dělal, co považoval za nejlepší pro Aero. Nemůžete přece dávat za vinu Boeingu to, že se na světovém trhu výcvikových strojů více než pět let v podstatě nic neděje. S výjimkou Indie nebyl nikým sjednán žádný jiný obchod s letadly tohoto typu. 2.3.2004 11:13
OTÁZKA: Kdybyste měl zhodnotit působení v Aeru z pohledu zbrojovky (ne Boeingu, který se nakapsoval na dodávkách technologií) - byl to úspěch/neúspěch. Co se povedlo, co se nepovedlo? Čahoun
ODPOVĚĎ: Na věci se nelze dívat černobíle a to platí i pro investici Boeingu v Aeru. Z jednoho pohledu byla investice v Aeru jednoznačně úspěšná, protože Aero je dnes v mnohem lepším stavu než bylo v době našeho vstupu. Došlo k řadě zlepšení v řízení společnosti a ve výrobních procesech a Aeru se podařilo v posledních třech letech dosáhnout nemalého čistého zisku. Také se podařilo úspěšně dotáhnout dodávku letounů L-159 armádě ČR a velmi blízko je i obdržení certifikace dopravního letounu Ibis. Na druhou stranu je společnost stále silně zadlužena a stojí před zásadní restrukturalizací finančních výdajů. Rád bych dodal, že Boeing při své investici do Aera nebyl ziskový. Investovali jsme 1,5 miliardy korun, která se nám pochopitelně nevrátí. 2.3.2004 11:13
OTÁZKA: Kolik Boeing vydělal na dodávkách, které od něj odebíralo Aero, za dobu svého působení? je to ta miliarda korun, o které se psalo? Trapper
ODPOVĚĎ: Smlouva na Light Combat Aircraft byla sjednána a podepsána mezi armádou a Rockwell International ještě před tím, než se Boeing stal v Aeru strategickým partnerem. Zisk z této smlouvy byl slušný jak pro Boeing, tak pro Aero (nebyla to jedna miliarda). Kdyby se měl Boeing pokusit získat svou investici do Aera zpět, požadoval by během posledních tří let z pozice akcionáře vyplacení dividend. My jsem však byli přesvědčeni, že je v nejlepším zájmu Aera snížit zadlužení, což se nám podařilo z původních 10 miliard v roce 1998 na 6,5 miliardy na začátku 2004. 2.3.2004 11:14
OTÁZKA: Vedl jste vy osobně nějaká jednání o prodejích L-159 do zahraničí?Moc o vás slyšet nebylo. Ještě tak Tvrdík nebo Kostelka aspoň předstírali, že má o letadla velký zájem Indie nebo Egypt, ale co vy? Želeněc
ODPOVĚĎ: Vedení Boeingu navštívilo Indii a Egypt při řadě příležitostí, jakou byla například letecká přehlídka Aero India, kde jsme se účastnili prohlídky a diskusí s Hindu Aerospace Ltd. Účastnili jsme se také jednání s nejvyššími představiteli indické vlády. Boeing také požádal o podporu americkou vládu. Výcvikový letoun L-159B AJT je dobrý a má podporu indického letectva. Problém byl v tom, že L-159B AJT nikdy v Indii nebyl oficiálně ve výběrových řízeních. Aero zaujalo příliš optimistický postoj při hodnocení svých šancí v Indii. Pořád však existuje slušná šance dokončit prodej Egyptu a Boeing bude z pozice dodavatele a integrátora avioniky směřovat své úsilí do podpory tohoto prodeje. Myslíme si, že Aero má přehodnotit svou strategii a nespoléhat jen na trh s výcvikovými stroji. Tato oblast byla naším hlavním rozporem v další strategii. 2.3.2004 11:15
OTÁZKA: Zcela upřímně - proč jste odvolali pana Jakubšeho? Byla to pomsta státu? Tonda
ODPOVĚĎ: Antonín Jakubše byl v představenstvu Aera za Boeing Česká. Jeho názory na strategii a filozofii řízení Aera se podstatně lišily od představ společnosti Boeing Česká a ta jej zcela v souladu s akcionářskou dohodou a se souhlasem ostatních akcionářů z pozice člena představenstva Aera odvolala. 2.3.2004 11:15
OTÁZKA: Dohodli jste za těch šest let aeru vůbec nějakou zakázku, kromě těch nešťastných vrtulníků? Protože jestli ne, je vaše působení ve firmě trochu tristní... Casper
ODPOVĚĎ: Boeingu během posledních šesti let svého působení pomohl zajistit několik obchodů. Jako příklad mohu uvést dodávku pro vojenský letoun F-18A nebo pro dopravní letoun Boeing 767. Projekt Sikorsky je strategicky dobrý a bude pro Aero v roce 2004 hlavním zdrojem práce. To však nestačí. Tento program se musí stát ziskovým. Problém je v samotné realizaci základního předpokladu smlouvy. V Aeru od podpisu smlouvy došlo k řadě zlepšení, zejména v oblasti managementu, výrobních procesů a informačního systému. Úroveň kvality je lepší než v USA, Aero zajišťuje dodávky včas a je schopno řešit technické problémy. Na snižování nákladů se v Aeru pracuje a příští rok bude ziskový. Také došlo k zásadním změnám v kultuře společnosti. Aero má dnes většinu prostředků nutných k úspěchu na konkurenčních mezinárodních leteckých trzích. Ale opět je to o rychlosti realizace, ochotě přizpůsobit se změnám a mít realizovatelný obchodní plán. Vláda je ochotna pomoci s dořešením dluhu, zbytek bude na Aeru. 2.3.2004 11:16
OTÁZKA: Jak vypadá pracovní den prezidenta Boeingu Česká? Počta
ODPOVĚĎ: Pracovní den může být dost nabitý. Většinou vstávám brzo ráno a moje první zastávka je ve výrobních halách (6:30). Rád hovořím se zaměstnanci o tom, jak si společnost vede, jak řešit problémy a splňovat závazky vůči klientům. Odpoledne většinou pracuji na dlouhodobějších obchodních možnostech s marketinkovým týmem, věnuji se finančním plánům a strategii. Hodně také cestuji a navštěvuji letecké přehlídky, kde podporuji Advanced Jet Trainer. Lidé v Aeru a já jsme dost pyšní na letouny, které vyrábíme. Velmi úzce spolupracuji na podpoře našich letounů s kanceláří ve Washingtonu, takže slušnou část večerů protelefonuji díky sedmihodinovému posunu. Lidé z Boeingu, kteří jsou spojeni s Aerem, dávají do podpory společnosti svůj osobní čas a úsilí. Považujeme se za součást Aera a chceme, aby společnost uspěla. 2.3.2004 11:16
OTÁZKA: Kdybyste mohl vrátit čas - udělal byste něco během svého působení v Aeru jinak? Hasan
ODPOVĚĎ: Boeing se během svého působení snažil dosáhnout pro Aero toho nejlepšího za situace, kdy společnost měla miliardové dluhy a světový trh výcvikových strojů byl v podstatě spící. Když se podívám zpět, věřím, že změny, ke kterým došlo, v budoucnu napomohou úspěchu Aera. Ponaučením je, že tím, kdo nakonec rozhoduje kdy a od koho koupit, je klient. A právě tomu se strategie se musí přehodnocovat a adekvátně přizpůsobovat. 2.3.2004 11:16

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.