Přeměna českých silnic na dálnice

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. srpna 2012 do 11:50

OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že přejmenování stávajících silnic na rychlostní silnice, případně dálnice, zvýší kvalitu dopravní sítě v ČR? Jen pár km dálnic u nás se dá pojmenovat jako dálnice, na většině se nedá jezdit a to máme možná nejdražší kilometr dálnice v Evropě, kvalita tomu ovšem zdaleka neodpovídá. Děkuji, s pozdravem Libor Polák Libor Polák
OTÁZKA: Dobrý den. Na mapě vidím, že chcete nazvat dálnicí silnici R35 z Olomouce do Mohelnice. Je ta cesta technicky i svými parametry způsobilá pro tuto změnu? Vždyť tam není ani odstavný pruh. Navíc kvalita povrchu (zvlášť v okrese Šumperk) je příšerná - jsou zde vyjeté hluboké koleje, které působní ve vysokých rychlostech velké problémy - především za deště. Osobně si myslím, že ta cesta není zralá ani na v současné době povolených 130km/h. Tomas Hrabalek
OTÁZKA: Dobry den, chtel jsem se zeptat proc se v Cesku nestavi kvalitni dalnice, dam-li priklad. Na zavodnim okruhu zastavim auto z 200 na 0 na 150 metrech, na Nemecke dalnici mi to trva cca. 160m a na nove otevrene D1 mezi olomouci a ostravou kolem 300m (predevším díky nerovnému potvrchu). Proc nejde delat dalnice tak bezpecne jako v Nemecku? Jan Horský
OTÁZKA: Dobrý den pane Skovajsa, zajímá mne, jakým způsobem proběhne navýšení rychlosti, zejména z pohledu toho, aby byla rychlost navýšena plynule v souvislých úsecích. Zcela jistě jsou na silnicích, navržených pro změnu na dálnice a navýšení rychlosti až na 110km/h úseky, kde bude rychlost snížena, takže otázka směřuje k tomu, aby takových úseků nebylo příliš, nevzrostl počet značek neuměrně, atd. Dále se nabízí otázka jestli není na místě naopak na "dálnici" D1 rychlost snížit. Mám pocit, že už nyní cizince klameme tím, že některé 4 proudové silnice, které už nyní snesou rychlost 110km/h označujeme jako silnice I. třídy s rychlostí 90km/h tak naopak, jet po dálnici D1 rychlostí 130km/h je pro neznalého cizince stresující záležitost. A obecně, bude ČR následovat trend nižších maximálních rychlostí (110-120km/h) na dálnicích, které platí (vyjma zejména Německa) ve velké části Evropy ale i mimo ní? Děkuji, hezký den.
OTÁZKA: Chci se zeptat, zda-li se tato změna provádí díky parametrům rychlostních silnic, které umožňují na nich jezdit rychleji než 90 km/h, nebo protože je třeba vylepšit obraz ČR ve statistikách dálničních kiometrů a navýšení výběru mýtného bude jen bonus pro státní pokladnu, nebo tyto silnice zůstanou nezpoplatněné? Roman Vavříček
OTÁZKA: Dobrý den. 1)Uvažuje MD v blízké budoucnosti o zavedení kilometrovného - mýtného i pro osobní auta do 3,5 tuny? 2)V médiích se píše, že "MD plánuje přejmenovat většinu tuzemských rychlostních silnic na dálnice...", co bude v budoucnu s těmi ostatními? Plánujete je zrekonstruovat na silnice dálničního typu? 3) Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
OTÁZKA: Co silnice R35 Olomouc - Mohelnice? Má být "povýšena" na dálnici, přitom má jen minimální odstavný pruh. Bude se dostavovat? Aleš Hodina
OTÁZKA: Dobrý den, pochopil jsem to správně, že na cestu po nové Hradubické z Pardubic do HK bude od příštího roku nutná dálniční známka? Děkuji.
OTÁZKA: Dobrý den. Jaká jsou opatření k zabránění korupčního jednání při zakázkách a stavbě dálnic, jaký je dohled nad dodržováním předpisů a stavebním dozorem. Jak je možné, že máme jedny z nejdražších dálnic v Evropě a přitom skoro nejhorší kvality? Děkuji za odpovědi. Honza
OTÁZKA: Dobry den, proc jit u mnoha rychlostnich silnic zpet na 110? Nove useky napr. R4 a R7 bez problemu umozni 130. Napr. u R7 mezi Bitozevsi a Chomutovem to bude vylozene skoda. Stary usek Praha Slany sice nic moc ale 130 se tam jezdi leta, tak proc krok zpet? Prevedte vsechny stavajici R do D a tam, kde to bude nutne je mozne instalovat znacky se stodesitkou. Co vy na to?
OTÁZKA: souvisí se změnou přeznačení silnic I. třídy na rychlostní nutnost si na takové silnice pořídit dálniční známku? Pokud ano, neuvažujete o přejmenování dálniční známky na "kolek o zaplacení automobilové daně"? Bydlím v oblasti silnice I/13, pokud by byla zpoplatněná, tak se bez známky v podstatě nikam nedostanu. Všude okolo jsou pouze mizerné silničky na které se stěží vejdou dva automobily. Díky za odpovědi Jiří Zýka
OTÁZKA: Dobrý den, již delší dobu sleduji zoufalou snahu tohoto státu a současné vlády ožebračit český lid, což ale nejde donekonečna - nebojíte se vzrůstajícího provozu na neplacených komunikacích, který se možná tímto opatřením prohloubí a s tím ruku v ruce jdoucím zvýšeným počtem dopravních nehod? A tím pádem i větších nákladů na záchranné složky, pojišťoven a nemocenské? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
OTÁZKA: Budou rychlostní silnice převedené na dálnice splňovat parametry dálnic (poloměry zatáček apod.)? Aleš Hodina
OTÁZKA: R7 - Praha - Slaný , žádné připojovací pruhy, všude stopky povrch strašný jedná se o dálnici s 130km/h. ´´Usek KV- Ostrov n/Ohří. dlouhá rovná silnice s připojováky = silnice 1. třídy. Nesmysl k nepochopení. Udělejte s tím něco. Mám strach, když se napojuju u Tuchoměřic na R7. Jiří Jíša
OTÁZKA: Zajímalo by mě rozšíření silniční případně dálniční sítě jako takové. Všechny dálnice momentálně vedou z koutů ČR pouze do Prahy. Nám Plzeňákům by jistě pomohla i spojnice sever - jih na západě republiky / v západních Čechách- ideálně nevedoucí přes Prahu. Zdá se ale, že po letech dohadů podobným způsobem nikdo ani neuvažuje natož aby něco podobného plánoval. Věřím že podobné spojnice by ocenili v Čechách východních, případně Moravě. Síť by takto byla daleko hustší a flexibilnější. Děkuji za Vaši odpověď. Martin
OTÁZKA: Dobrý den, z mapy je zřejmé, že mezi dálnice nemají být zařazeny silnice R4 a R7? Proč? Dojde na nich tedy ke snížení rychlosti, když se na nich nyní běžně jezdí 130? Děkuji
OTÁZKA: Dobrý den, kdy bude zrušena výjimka na D1, že Pražané nemusí platit za používání prvního km dálnice? Nebo pro Pražáky jsou jiné zákony? Stát to stojí cca 100 mil. Kč/ ročně. Kdy bude lepší kontrola dálničních známek? Proč není k dálniční známce uvedena značka vozidla a to zaevidováno a pak zpětně kontrolováno podle kamer (jako v jiných zemích) na výjezdech či vozy policie (ty přece umí sw rozeznávat značky)? Současná kontrola neodhalí zdařilé padělky a elektronické etikety od Kapsche jsou ekonomický a logistický nesmysl.
OTÁZKA: Dobrý den, 1) pilotní úsek úseku se 110kou plánujete "na podzim" na I(R)37, jaký přesnější termín můžete poskytnout? A je tedy reálné, že od 1.1. 2013 budeme jezdit po R35 Liberec - Bílý Kostel oficiálně rychlostí 110 km/h. 2) Jestli tomu rozumím, "ponížení" některých silničních tahů z D na R a naopak zařazení některých I do R umožní flexibilnější plánování výstavby, snad i levnější a rychlejší ... 3) Kdy dojde k přeznačení R63 na R13? Již delší dobu se toto plánuje - je to "jen" přivaděč do Teplic. Logicky navazující na I13. Snad se nebude čekat na dostvbu Kladrubské spojky, ta je v nedohlednu :o) Děkuji vít Hovorka Vít Hovorka
OTÁZKA: Dobrý den, už máte alespoň představu, kolik by stálo nové značení (změny návěstidel z R na D apod.). - nejsou ty peníze potřeba jinde než na tuto Potěmkinovu vesnici ? Fabio Sgattoni
OTÁZKA: Dobrý den, přemalováním cedule přece nezměníte parametry komunikace, ale umožníte jet vyšší rychlostí. Znamená to tedy, že v současnosti jsou nižší rychlosti zbytečné? Ale inkaso za dálniční známky se hodí, že? Petr Dr. Josef Drásal
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, jestli budou silnice s maximální povolenou rychlosti 110 Km/h zpoplatněny pro vozidla do 3,5 tuny nebo pro vozidla nad 3,5 tuny. Díky Lukáš Týnovský Lukáš Týnovský
OTÁZKA: Zvýší se rychlost i na těch jedničkách, kde jezdí vozidla jen v jednom pruhu, tj. ve dvou protisměrných pruzích, ve prostřed neoddělených bariérou?
OTÁZKA: Dobrý den, plánuje se po dokončení výstavby a opravě staávajících víceproudých úseků silnic I7/R7 a I4/R4 jejich převedení do kategorie D? Děkuji. Stanislav Tvrz
OTÁZKA: Dovolte otázku mimo téma - nebylo by lepší místo výstavby D3 opravit R4 (výhledově D4) a dostavět ji z Písku do Budějovic + chybějící úseky, které se staví? Možná namítnete, že R4 není až do Prahy, ale i trasa D3 má u Prahy problémy... Václav Mařík
OTÁZKA: Co bude třeba na to, aby se silnice první třídy mohla stát "rychlostní" a dalo se tak na ni jezdit 110km/h? Předpokládám inspiraci u sousedů v Německu, takže stačí jeden pruh, postavit obchvaty obcí a vylepšit křižovatky (nikoli víceúrovňové, ale krátký připojovací pruh)? Jak rychle předpokládáte, že se podobných úprav současných silnic dočkáme? Václav Mařík
OTÁZKA: Dobrý den, všiml jsem si, že u silnice I/13 nebude převeden do kategorie R úsek mezi obcemi Otvice a Komořany. Existuje nějaký důvod k tomuto rozhodnutí? Děkuji. Stanislav Tvrz
OTÁZKA: Jak to bude s placením mýtného / dálniční nálepkou na rychlostních silnicích a "vylepšených" silnicích první třídy? Václav Mařík
OTÁZKA: Dobrý den. Tento krok hodnotím jako dobrý, určitě nemá cenu mít 2 kategorie podobně kvalitních totožně zpoplatněných rychlostních silnic se stejnou rychlostí jízdy. Doufám, že cílem této změny není vylepšení statistického počtu dálničních kilometrů, jak se snaží naznačit titulky v novinách? A bude nějaký rozdíl mezi současnou rychlostní silnicí, která se nepřevede do kategorie dálnice (R7,R4) a "vylepšenou" silnicí první třídy (Plzeň - přivaděče k D5 či Nová Hospoda - Písek) ? Václav Mařík
OTÁZKA: Dobrý den, mám otázku ohledě toho, zda plošná změna víceproudých silnic na kategorii R má své opodstatnění. Otázka se týká zejména úseku R7 mezi obcemi Chomutov a Křímov. Tento úsek se vyznačuje tím, že ve směru Chomutov->Křímov velké množství osobních automobilů nedokáže dosáhnout rychlosti 90 km/h a velké množství nákladních automobilů ani rychlosti 50 km/h kvůli velkému sklonu. Naopak v opačném směru mají nákladní automobily omezenu nejvyšší povolenou rychlost dopravní značkou kvůli obavám ze selhání brzd při jízdě z kopce. Nebude tak navýšení nejvyšší povolené rychlosti na 110 km/h způsobovat zbytečnou neplynulost dopravy? Děkuji. Stanislav Tvrz
OTÁZKA: Dobrý den, konsolidace výceproudých silnic do kategorie R je jistě vítaná. Vaše tisková zpráva uvádí počet kilometrů silnic, u kterých dojde ke změně ze stávající kategorie R do kategorie D. Můžete uvést i počet kilometrů silnic I. třídy, které se změní na silnice kategorie R (tedy placené)? Děkuji. Stanislav Tvrz
OTÁZKA: Dobrý den, kolik bude tato změna stát peněz? Kolik budou stát nová svodidla, práce úředníků, změna značek, překreslování map, atd... Děkuji.
OTÁZKA: Co bude s Pražským okruhem R1? Podle plánku z něj bude nějaká dálnic PO, nešlo by mu dát nějaké pěkné číslo, třeba podle zahraničního vzoru dálnice D25 ? Bořek Kušil
OTÁZKA: Dobrý den. Kdo jezdí do Itálie, Švýcarska, Francie, Belgie, vidí že takřka vše 4-pruhové je dálnicí s limitem 130kmh, přitom jejich některé dálnice se poloměry a šířkami nedají srovnávat ani s našimi R. Totéž tunely, u nás luxusní s omezením na 80kmh, u nich úzké s limitem 130kmh. 1/ Nevidím důvod, proč by stávající R neměly být z 95ti procent povýšeny na D, s lokálním omezením na 110 kmh v místech nebezpečných nájezdů či úseků. Například R48 nebude D48, přitom je připravená v šířce 25,5m, proč? Výsledekem ponižování rychlostí na stávajících R bude, že řidiči stejně nebudou nový limit dodržovat, někteří budou, důsledkem nakonec nebude vyšší bezpečnost, ale víc zmatku a havárií. S vaší logikou stejně tak můžete převést celé úseky D1 na R1. 2/ Na Hradubické silnici bude předmětem bližšího zkoumání, zda se tu bude například zvyšovat či snižovat nehodovost. No dnes na té silnici již teď všichni jezdí 120kmh a to bez problémů, protože má lepší parametry, než mnohde D1.

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.