Přeměna českých silnic na dálnice

Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu.
velikost textu:
vydáno 14.8.2012 11:25
Doprava v Česku v příštím roce nebývale rychle vyspěje. Pomůže jí k tomu plán ministerstva dopravy přejmenovat většinu tuzemských rychlostních silnic na dálnice. Proč ministerstvo takto čaruje a čemu to pomůže, odpovídá ministerský expert na silniční dopravu Ján Skovajsa.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. srpna 2012 do 11:50

OTÁZKA: Zajímalo by mě rozšíření silniční případně dálniční sítě jako takové. Všechny dálnice momentálně vedou z koutů ČR pouze do Prahy. Nám Plzeňákům by jistě pomohla i spojnice sever - jih na západě republiky / v západních Čechách- ideálně nevedoucí přes Prahu. Zdá se ale, že po letech dohadů podobným způsobem nikdo ani neuvažuje natož aby něco podobného plánoval. Věřím že podobné spojnice by ocenili v Čechách východních, případně Moravě. Síť by takto byla daleko hustší a flexibilnější. Děkuji za Vaši odpověď. Martin
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Přiložená mapa naznačuje, které silnice I. třídy by měly být prioritně modernizovány. V západních Čechách může jít o silnice I/20 a I/21 atp. Nebude se ovšem jednat o dálnice, nýbrž pouze o kvalitní silnici I. třídy s obchvaty obcí. 14.8.2012 12:10
OTÁZKA: R7 - Praha - Slaný , žádné připojovací pruhy, všude stopky povrch strašný jedná se o dálnici s 130km/h. ´´Usek KV- Ostrov n/Ohří. dlouhá rovná silnice s připojováky = silnice 1. třídy. Nesmysl k nepochopení. Udělejte s tím něco. Mám strach, když se napojuju u Tuchoměřic na R7. Jiří Jíša
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Ano, přesně na tyto disproporce se snažíme reagovat. 14.8.2012 12:10
OTÁZKA: Budou rychlostní silnice převedené na dálnice splňovat parametry dálnic (poloměry zatáček apod.)? Aleš Hodina
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Ve většině případů ano, je nutno podotknout, že na všech těchto komunikacích je již dnes povolena rychlost 130 km/h, pro řidiče se tedy nic nemění. :) 14.8.2012 12:11
OTÁZKA: Dobrý den, již delší dobu sleduji zoufalou snahu tohoto státu a současné vlády ožebračit český lid, což ale nejde donekonečna - nebojíte se vzrůstajícího provozu na neplacených komunikacích, který se možná tímto opatřením prohloubí a s tím ruku v ruce jdoucím zvýšeným počtem dopravních nehod? A tím pádem i větších nákladů na záchranné složky, pojišťoven a nemocenské? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za zajímavý dotaz. Spolu s tímto záměrem předpokládáme také novelizaci ustanovení zákona o pozemních komunikacích, který vyloučí používání silnic nižších tříd tranzitní dopravou. Tím podpoříme omezování průjezdu tranzitní dopravy po komunikacích, na které tato doprava nepatří. 14.8.2012 12:14
OTÁZKA: souvisí se změnou přeznačení silnic I. třídy na rychlostní nutnost si na takové silnice pořídit dálniční známku? Pokud ano, neuvažujete o přejmenování dálniční známky na "kolek o zaplacení automobilové daně"? Bydlím v oblasti silnice I/13, pokud by byla zpoplatněná, tak se bez známky v podstatě nikam nedostanu. Všude okolo jsou pouze mizerné silničky na které se stěží vejdou dva automobily. Díky za odpovědi Jiří Zýka
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Zpoplatnění nových silnic pro motorová vozidla dálničními známkami v tuto chvíli nepředpokládáme. 14.8.2012 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, pochopil jsem to správně, že na cestu po nové Hradubické z Pardubic do HK bude od příštího roku nutná dálniční známka? Děkuji.
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Dobrý den, není tomu tak, dálniční známka nebude potřeba :) 14.8.2012 12:15
OTÁZKA: Co silnice R35 Olomouc - Mohelnice? Má být "povýšena" na dálnici, přitom má jen minimální odstavný pruh. Bude se dostavovat? Aleš Hodina
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: U R35 v úseku Mohlenice - Olomouc již dnes územně plánovací dokumentace kraje předpokládá takovouto přestavbu, její realizace ovšem není v tuto chvíl s ohledem na finanční situaci na pořadu dne. 14.8.2012 12:16
OTÁZKA: Chci se zeptat, zda-li se tato změna provádí díky parametrům rychlostních silnic, které umožňují na nich jezdit rychleji než 90 km/h, nebo protože je třeba vylepšit obraz ČR ve statistikách dálničních kiometrů a navýšení výběru mýtného bude jen bonus pro státní pokladnu, nebo tyto silnice zůstanou nezpoplatněné? Roman Vavříček
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Odpovězeno viz výše. 14.8.2012 12:17
OTÁZKA: Dobrý den pane Skovajsa, zajímá mne, jakým způsobem proběhne navýšení rychlosti, zejména z pohledu toho, aby byla rychlost navýšena plynule v souvislých úsecích. Zcela jistě jsou na silnicích, navržených pro změnu na dálnice a navýšení rychlosti až na 110km/h úseky, kde bude rychlost snížena, takže otázka směřuje k tomu, aby takových úseků nebylo příliš, nevzrostl počet značek neuměrně, atd. Dále se nabízí otázka jestli není na místě naopak na "dálnici" D1 rychlost snížit. Mám pocit, že už nyní cizince klameme tím, že některé 4 proudové silnice, které už nyní snesou rychlost 110km/h označujeme jako silnice I. třídy s rychlostí 90km/h tak naopak, jet po dálnici D1 rychlostí 130km/h je pro neznalého cizince stresující záležitost. A obecně, bude ČR následovat trend nižších maximálních rychlostí (110-120km/h) na dálnicích, které platí (vyjma zejména Německa) ve velké části Evropy ale i mimo ní? Děkuji, hezký den.
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Tento záměr předpokládá skutečnost, že správci komunikací a příslušné úřady budou moci lépe reagovat na stávající stav na silnicích a přizpůsobit tak mimo jiné i nejvyšší povolenou rychlost tomuto stavu. Hezký den i Vám. 14.8.2012 12:19
OTÁZKA: Dobrý den. Na mapě vidím, že chcete nazvat dálnicí silnici R35 z Olomouce do Mohelnice. Je ta cesta technicky i svými parametry způsobilá pro tuto změnu? Vždyť tam není ani odstavný pruh. Navíc kvalita povrchu (zvlášť v okrese Šumperk) je příšerná - jsou zde vyjeté hluboké koleje, které působní ve vysokých rychlostech velké problémy - především za deště. Osobně si myslím, že ta cesta není zralá ani na v současné době povolených 130km/h. Tomas Hrabalek
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Dobrý den. Zařazením tohoto úseku do dálniční sítě nedojde ke změně nejvyšší povolené rychlosti, chceme tím ovšem zdůraznit význam této komunikace a tím i zvýšit prioritu při opravách a úpravách. 14.8.2012 12:21
OTÁZKA: Dobrý den. 1)Uvažuje MD v blízké budoucnosti o zavedení kilometrovného - mýtného i pro osobní auta do 3,5 tuny? 2)V médiích se píše, že "MD plánuje přejmenovat většinu tuzemských rychlostních silnic na dálnice...", co bude v budoucnu s těmi ostatními? Plánujete je zrekonstruovat na silnice dálničního typu? 3) Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Dobrý den. 1) O tomto kroku není v současné době rozhodnuto, zákon s touto variantou nepočítá. 2) Významnější rychlostní silnice budou převedeny do kategorie dálnic, ostatní zůstanou silnicemi první třídy v majetku státu. O konkrétních parametrech komunikace bude rozhodováno stejně jako dnes na základě dopravní potřeby, charakteru území a dalších faktorů. 3) Také děkuji za otázku a přeji hezký den :) 14.8.2012 12:26
OTÁZKA: Dobry den, chtel jsem se zeptat proc se v Cesku nestavi kvalitni dalnice, dam-li priklad. Na zavodnim okruhu zastavim auto z 200 na 0 na 150 metrech, na Nemecke dalnici mi to trva cca. 160m a na nove otevrene D1 mezi olomouci a ostravou kolem 300m (predevším díky nerovnému potvrchu). Proc nejde delat dalnice tak bezpecne jako v Nemecku? Jan Horský
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: České technické normy, které jsou směrodatné pro výstavbu nových dálnic, jsou srovnatelné s těmi zahraničními. Generální ředitel ŘSD David Čermák v minulosti jednoznačně prohlásil, že se chce zaměřit na kontrolu kvality přejímaných staveb a že bude důsledně vymáhat odstraňování zjištěných nedostatků. Ministerstvo dopravy se s tímto krokem plně ztotožňuje. 14.8.2012 12:30
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že přejmenování stávajících silnic na rychlostní silnice, případně dálnice, zvýší kvalitu dopravní sítě v ČR? Jen pár km dálnic u nás se dá pojmenovat jako dálnice, na většině se nedá jezdit a to máme možná nejdražší kilometr dálnice v Evropě, kvalita tomu ovšem zdaleka neodpovídá. Děkuji, s pozdravem Libor Polák Libor Polák
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Dobrý den pane Poláku, české dálnice patří z hlediska poplatků k těm levnějším v rámci Evropy. Např. v zemích s mýtným podle kilometrů, jako jsou Chorvatsko či Itálie, zaplatíte za jednu cestu na dovolenou porovnatelnou částku jako u nás za dálniční známku na celý rok. Co se týče kvality, Česká republika v tuto chvíli nemá dostavěnu základní sít silnic a dálnic, je tedy nutno především investovat do novostaveb. Jsme si ovšem také vědomi, že nelze dlouhodobě zanedbávat údržbu stávající sítě, proto byly v uplynulých letech navyšovány finanční prostředky na opravy. 14.8.2012 12:34
OTÁZKA: Dobrý den, už máte alespoň představu, kolik by stálo nové značení (změny návěstidel z R na D apod.). - nejsou ty peníze potřeba jinde než na tuto Potěmkinovu vesnici ? Fabio Sgattoni
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Dobrý den, již bylo odpovězeno, viz výše. 14.8.2012 12:34
OTÁZKA: Dovolte otázku mimo téma - nebylo by lepší místo výstavby D3 opravit R4 (výhledově D4) a dostavět ji z Písku do Budějovic + chybějící úseky, které se staví? Možná namítnete, že R4 není až do Prahy, ale i trasa D3 má u Prahy problémy... Václav Mařík
Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu. ODPOVĚĎ: Priority při výstavbě dálnic chce Ministerstvo dopravy do budoucna stanovit v rámci připravovaného dokumentu Dopravní sektorové strategie MD (můžete nalézt na www.dopravnistrategie.cz), který bude zohledňovat také námi připravované "Nové pojetí dálniční sítě". V tuto chvíli je dálnice D3 zakotvena i v platné Politice územní rozvoje ČR, která je vládním materiálem a Ministerstvo dopravy se tím řídí. Děkuji všem za dotazy. Doufám, že jsem Vám pomohl alespoň trochu ozřejmit některé nejasnosti spojené s naším dokumentem. Přeji všem hezký zbytek dne. 14.8.2012 12:40

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.