Hostem iDNES bude Jaromír Sladkovský

vydáno 1.2.2006 12:00
Podle klientů bank jsou poplatky nepřiměřeně vysoké. Banky ale tvrdí, že oproti západní Evropě v Česku postrádají jinou možnost, jak si vydělat. Tím, co si Češi o bankách myslí, se zabýval i průzkum ČSOB a iDNES. Jeho výsledky přijde zhodnotit Jaromír Sladkovský z vedení banky.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. února 2006 do 12:24

OTÁZKA: Chtela bych se zeptat, jaky je konkretne v CSOB pomer poplatku na neúrokových a celkovych vynosech. Mer
ODPOVĚĎ: Poměr poplatků (neúrokové výnosy) dělá přibližně 35 % celkových výnosů. Poměr poplatků západních zemí je větší a pohybuje se nad úrovní 40 procent. 1.2.2006 12:02
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že banky skutečně nemohou vydělávat na úrokových, případně kursových rozdílech? Myslel jsem, že to je jejich hlavní zdroj zisku, ne zákazník, který platí poplatky jako dojná kráva. Díky a mějte se Pepik
ODPOVĚĎ: Úrokové výnosy jsou a budou hlavním zdrojem příjmů bank. Je potřeba poplatky rozdělit do několika skupin - poplatky standardní, např. za vedení účtu, poplatky související s investicemi (podílové a zajištěné fondy) a poplatky související s objemem operací/transakcí, např. počtem poskytnutných úvěrů, hypoték, platební styk. 1.2.2006 12:05
OTÁZKA: Dobry den, zdaji se vam poplatky za bankovni sluzby primerene? Na Zapade obecne plati, ze banka si klienty predchazi... U nas mam obcas pocit, ze klient by mel byt vdecny bance, a nikoliv naopak. Michal
ODPOVĚĎ: Výše poplatků je relativní. Domnívám se, že na trhu je dostatečná nabídka, aby si každý vybral bankovní služby, které mu vyhovují poměrem ceny a kvality. Včera jsme zveřejnili výzkum vzorku 24 tisíc klientů, kteří to vidí ve stejném světle. S kvalitou jsou spokojeni, ale uvítali by pokles cen. Toto se ale týká nejenom finančních služeb, ale i všech ostatních, např. telekomunkace, plyn, holič, parkování, atd. Dávám Vám za pravdu, že obsluhou, způsobem, jak se v bankách chováme, si musíme stejně jako jinde v ekonomice předcházet klienta. Povýšenectví nebo arogance není a nebude u nás tolerovaná. 1.2.2006 12:10
OTÁZKA: Zdravím Vás. Vždyť z toho výzkumu musí být jasné, že co lidi na bankách nejvíc štve, jsou právě ty hrozné poplatky! Snížíte je? Pokud ano, rozhodně zauvažuju o tom, že bych přešla k ČSOB. Česká Spořitelna
ODPOVĚĎ: Myslím, že postupně bude docházet ke snižování základních bankovních poplatků s tím, jak roste poptávka po službách, které mají pro klienty vyšší přidanou hodnotu, např. poskytování hypoték, poradenství při správě investovaných prostředků, atd. Zatím převažuje poptávka po transakcích. 1.2.2006 12:13
OTÁZKA: Proč u nás jsou proti západním zemím bankovní poplatky tak vysoké?Jak je možné,že třeba v Anglii jsou výběra z bankomatu zdarma? Tomáš
ODPOVĚĎ: Je to velmi jednoduché. Objem prostředků, které v západních zemích klienti svěřují bankám, je mnohem větší než u nás. Banky mají historicky větší slovo při správě majetku klientů. Tady si myslím, že jsme na dobré cestě, ale zatím velmi daleko od toho, kam se bankovnictví v následujících letech posune. 1.2.2006 12:15
OTÁZKA: Dobrý den, nevnímate současný systém bankovních poplatků (dvojí i trojí poplatky za každou transakci, poplatky za příchozí platby, poplatek za "úrokové zvýhodnění") spíše jako legalizované lichvářství? Podpořil byste řešení navrhovaná ministrem financí Sobotkou k omezení kartelového chování českých bank? Děkuji. miro
ODPOVĚĎ: Když se podíváte na náš sazebník, tak tam nenajdete vícenásobné poplatky za stejnou, jen jinak pojmenovanou operaci. K druhé části otázky mohu odpovědět pouze to, že na českém bankovním trhu žádný kartel nebyl a není, jak to ostatně nedávno potvrdil antimonopolní úřad. Na téma lichvářství je možné odpovědět tržními prostředky, povinností finančních institucí zveřejňovat roční procentní sazbu nákladů (RPSN), což je snadno srovnatelné, a klient si tak může snadno vybrat. Je na nás, abychom dávali klientům transparentní informaci, na základě které jsou naši klienti schopni se dobře rozhodnout. K takové povinnosti se plně hlásíme. 1.2.2006 12:20
OTÁZKA: Banky pry nemaji u nas na cem vydelat.Myslim si, ze to neni pravda.Dnes skoro kazdy ma nejakou pujcku-i v novinach se pise jak se jako obcane zadluzujeme.Jde jim spise o mimoradne zisky, ktere si si vsak u svych vlastniku ve vlastnich zemi nemohou dovolit!Reseni-mame si zarizovat ucty v zahranicnich bankach? Igelitak
ODPOVĚĎ: Řešení, které navrhujete, je výhodné jen na první pohled. Abyste výhodnost propočítal, musel byste vzít v úvahu kurzové riziko, tedy kolísání hodnoty koruny k euru nebo jiné zahraniční měně. 1.2.2006 12:22
OTÁZKA: dobry den, jak nakonec dopadlo jednani s ministerstvem? co se KONKRTENE zmenilo ve vasi bance? me cela ta lonska akce prijde jako mnoho povyku pro nic, nezlobte se, mam takovy pocit. helena
ODPOVĚĎ: Výrazně jsme zjednodušili náš sazebník, je srozumitelnější, přehlednější, ceny produktů jdou navzájem porovnat v rámci ČSOB i s konkurencí. Zrušili řadu poplatků, které souvisely například s vyřizováním úvěrů. Hlásíme se k povinnosti uvádět RPSN pro snazší porovnatelnost ceny úvěru. 1.2.2006 12:25
OTÁZKA: Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, či sú od nového roka v CSOB zrušené poplatky za zrušenie účtu. Ďakujem anonym
ODPOVĚĎ: Ano, tyto poplatky jsou zrušené již od 1. listopadu 2005. 1.2.2006 12:25
OTÁZKA: Na zapade plati, ze poplatek za zalozeni, vedeni, zruseni uctu, za vydani platebni karty, za vypisy, za operace - za to vsechno = 0! Myslite, ze tomu tak nekdy bude i u nas a hodlate pro to neco delat? Doufam, ze ano :-) Dekuji za odpoved. Zurivec
ODPOVĚĎ: Ano, tento vývoj se dá předpokládat. Už jsem o něm mluvil. 1.2.2006 12:26
OTÁZKA: Chci se zeptat, proc elektronicke karty typu maesto, ci visa karta pro platbe v obchode (benzince,...) jsou zatizeni poplatkem, ktery se strhava z meho uctu (?). Dale by me zajimalo, proc vyber z bankomatu jine banky se plati neuveritelne palky (od cca 30 kc), kdyz si banka strhava polozky za pohyb castek na ucte (Napriklad ebanka ma na vyber z jakehokoliv bankomatu jen 7 korun). A jeste jeden dotaz, proc pri vyberu penez z meho uctu na prepazce z banky (popr. poslani penez pomoci postovni poukazky v bance) se uctuje poplatek cca 50 korun za transakci, kdyz (opet) si banka bere poplatky za pohyb penez na uctu... networ
ODPOVĚĎ: V ČSOB jsou nákupy hrazené jakoukoli platební kartou bez poplatků pro klienta. V ČSOB je poplatek za výběr z vlastního bankomatu 5 Kč a z cizího 25 Kč. Žádný další poplatek se k takovému výběru neváže. Tento poplatek je nezměněn od roku 2001, kdy si české banky mezi sebou začaly účtovat vysoké poplatky za výběry klientů cizích bank na svých bankomatech. Výše těchto poplatků mezi bankami byla odvozena z poplatků mezinárodních karetních asociací (VISA, Mastercard). Naším cílem není účtovat klientovi 25 Kč, ale motivovat ho k provedení výběru na našem bankomatu, což je nakonec levnější jak pro nás, tak pro klienta. 1.2.2006 12:32
OTÁZKA: Muze mi vysvetlit, proc za svuj bezny ucet v Nemecku, kam mi chodi vyplata a honorare platim min nez za temer nepouzivany ucet v Cesku? I urok na beznem uctu je v Nemecku 1.5% a v Cesku 0.2%, proc? Jirka Cerny
ODPOVĚĎ: Bankovní trh v Německu je velmi specifický tím, že spolkové země a regionální samosprávy často "dotují" provoz místních bank (Landesbank, Sparkasse). Německá vláda již několik let přemýšlí, jak tento "netržní element" odstranit. 1.2.2006 12:34
OTÁZKA: Dobrý den, jak velký objem poplatků odtéká zahraničnímu vlastníkovi? jarmilek
ODPOVĚĎ: Na takto položenou otázku se nedá odpovědět. Vlastník dostává dividendu, která je závislá na zisku po zaplacení daňové povinnosti v ČR. Předtím ještě je třeba alokovat část zisku do rezervních fondů podle předpisů zdejšího regulátora (ČNB). Každý rok je o dividendě vydávána tisková zpráva po valné hromadě banky. 1.2.2006 12:37
OTÁZKA: Jak si vysvetlujete poplatek Sprava urokoveho zvyhodneni, ktery jedna z bank (mozna i vice), uctuje tem klientum, na jejichz urocich prodelava? Neni to trochu nefer? Polonius DeFalco
ODPOVĚĎ: Tato otázka se týká stavebních spořitelen, nikoli ČSOB. Pokud vím, po zásahu regulátora je situace dnes jiná než loni. 1.2.2006 12:38
OTÁZKA: Je možné si od banky vyžádat výpis, na kterém by bylo zřejmé dejme tomu kolik jsem zaplatil bance za rok na všech poplatcích? Ať už za vedení účtu či za položky atd. Tom
ODPOVĚĎ: Podle frekvence výpisů klienta naši klienty mají přehled o účtovaných poplatcích v jejich pravidelných výpis, a to položku po položce. Jednorázový výpis s uvedením veškerých poplatků za období jednohu roku v současné době v ČR neexistuje. 1.2.2006 12:40