Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se Martina Špryňara na zkušenosti s mýtem

Martin Špryňar
velikost textu:
vydáno 6.2.2007 12:51
Co se spolu se zavedením mýtného změnilo pro dopravní firmy? Je rozumné, chtít po řidičích, aby povinně přezouvali svá auta do zimních pneumatik? Diskutujte se šéfem sdružení ČESMAD Martinem Špryňarem.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. února 2007 do 13:14

OTÁZKA: Dobrý den. čekal jsem, jak se po volbách zase zpřísní podmínky pro provoz kamionů o víkendu. Zatím ticho po pěšině. Nevíte, v jaké je to fázi? Liška
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu, že koaliční dohoda toto téma obsahuje. Samozřejmě se o tom může diskutovat, ale jen na základě seriózních podkladů a analýz. Ono totiž nejde vůbec o dopady na provozovatele kamionů, ale na jejich zákazníky. To znamená, že v případě omezení kamionů se všichni budeme muset nějakého zboží vzdát, protože ho nebude mít kdo dovézt. A o tomto faktu většinou ekologičtí aktivisté mlčí. 6.2.2007 13:00
OTÁZKA: Co říkáte na plány na 2. etapu mýtného, na tzv. hybrid? Jirka V.
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Vzhledem k velikosti ČR jsou 2 různé systémy luxus a možná i rarita. Jsem velmi zvědavý na ekonomické zdůvodnění 2. etapy, které pokud je mi známo zatím neexistuje. 6.2.2007 13:02
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se zeptal, jak je to se zimnima pneumatikama, nekde jsem slysel, ze kamiony nic takoveho nemaji, ale vsude se o tom pise, v novinach a tak, ministr dopravy je pry chce take zavest jako povinne. Jak to tedy je? kolar
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dobrý den, zimní pneumatiky pro kamiony jsou již evergreenem, který přichází každoročně s prvním sněhem. Zimní pneumatiky existují, ale jsou použitelné jen v severských zemích na souvisle zasněženém povrchu. V podmínkách Evropy jsou použitelné jen tzv. pneumatiky M+S (bláto + sníh), které se ale neliší svou směsí, jako je tomu u osobních vozidel, ale záběrovým vzorkem a používají se jen na hnanou nápravu. 6.2.2007 13:05
OTÁZKA: Každý rok stejný obrázek -napadne 5 cm sněhu a náklaďáky jezdí jako na klouzačce. Vždyť to musí vadit i vám. Tak proč s tím něco neděláte? Jak je to s těma pneumatikama "mud and snow"? Díky Lojza
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dobrý den, jak jsem psal výše. Pro kamiony je důležitá tzv. zimní výbava, ne zimní pneumatiky. V horských oblastech k tomu ještě přidejme řetězy. Musíme si navíc uvědomit, že 40t kolos se podstatně liší od osobních vozidel a zimní směs na normální silnici by vydržela pár kilometrů. 6.2.2007 13:08
OTÁZKA: Jakou máte odezvu od dopravců na mýto? Byly nějaké problémy, o kterých se třeba nemluví neboto šlo opravdu tak hladce, jak říká Kapsch? PP
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: U takto velkých projektů asi nic nemůže jít 100% hladce. Na druhou stranu jsem byl osobně skeptičtější a zdá se, že start mýta proběhl bez závažnějších problémů. Spíše stále přetrvávají problémy s přihlášením do on-line systému, problémy s vyúčtováním, apod.. Doufejme, že se podaří rychle vyřešit, protože způsobují dopravcům dodatečné administrativní náklady. 6.2.2007 13:11
OTÁZKA: Skutečně chcete pomoci od státu, aby mýto nebylo likvidační? Myslím, že mýto jen spavedlivě oceňuje významný, někdy až likvidační účinek těžkých a (často přetížených) náklaďáků na komunikace. Honzax
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Co se týká přetížení, tak je statisticky prokázáno, že se tento problém zveličuje a týká se převážně komodit, jako jsou stavební materiály, dřevo, apod.. Chceme prosadit do zákona spoluodpovědnost odesilatele zboží za hmotnost nákladu. Vždy je nutné se zamyslet, kdo má největší motivaci odvézt najednou více zboží? Dopravci si rozhodně dobrovolně auta neničí. Jinak máte pravdu, že mýto spravedlivě oceňuje podíl na opotřebení infrastruktury, ale opět to nejsou dopravci, kteří honí své kamiony po Evropě z potěšení, ale my všichni, kteří konzumujeme přepravované zboží. Proto musí být mýto spravedlivě promítnuto do cen tohoto zboží. 6.2.2007 13:16
OTÁZKA: mam jeden dotaz, porad nemam jasno, jaky jsou rozdily v nakladacich, co znamena vuz nad 12 tun, vuz do 12 tun a tak vubec a jaky to ma v realite vliv, neni to jedno, jak je kamion tezky? ferda
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dělení aut do různých hmotnostních kategorií vychází z různých evropských směrnic, či předpisů EHK/OSN. Většinou je to v souvislosti se zdaněním nákladních vozidel. 6.2.2007 13:18
OTÁZKA: Jaké máte zkušenosti s řidiči kamionů když sedíte za volantem osobního auta? Taky na ně nadáváte jako většina národa? Cozzlie K.
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Jasně, na špatné řidiče nadávám, jako každý jiný. Dokonce, když znám firmu a je to náš člen, tak se snažím upozornit majitele firmy. Naštěstí těch slušných profesionálů je stále víc. 6.2.2007 13:20
OTÁZKA: co je pravdy na tom, že na kamiony prakticky neexistují zimní pneumatiky a neovlivňují chování kamionu tak výrazně jako u osobního automobilu? pisatel69
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Již jsem odpovídal výše. 6.2.2007 13:20
OTÁZKA: dobry den, nevim, proc mame mikrovlny system mytneho, kdyz cela evropa ma satelitni,a zajimalo by mne, jak to bude s tim satelitnim, to tu budou dva systemy? dove
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Celá Evropa zatím nemá satelitní, má ho jen Německo. Ano, současný návrh je, aby u nás byly dva systémy, tzv. hybridní systém. 6.2.2007 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, nezdá se vám, že je těch nehod kamionů v poslední době příliš? Ivana
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dobrý den, nezdá, jen je o nich více informováno v médiích. V roce 2006 zavinili řidiči nákladních automobilů 16,7%, vč. vozidel N1, kam spadá např. i Škoda Octavia přestavěná pro účely odpočtu DPH. U vozidel nad 12t, tzn. kamionů to bylo jen 5,8%. Řidiči nákladních vozidel mají i nejnižší závažnost na 1000 nehod. 6.2.2007 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, máte informace zda se bude platit mýtné také za automobily o hmotnosti nižší než 12t. Viktor
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Ano, dle dostupných informací bude mýto od 1.1.2008 platit i pro vozidla nad 3,5t. 6.2.2007 13:27
OTÁZKA: co kdyz k nam prijeede kamion z jine zeme? musi si koupit vlastni palubni jednotku? a kdyz jede nas kaminon do zahranici, tak take musi mit treba 5 ruznych palubnichh jednotek? mytny fantomas
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Ano, i každé vozidlo ze zahraničí musí být vybaveno palubní jednotkou. Současní řidiči si mohou občas připadat, jako v kosmickém korábu. Při svých cestách po Evropě musí mít český Premid, rakouský GO BOX, německé satelitní OBU, italský TELEPASS, mohou mít i krabičku do Francie, Portugalska a navíc ještě digitální tachograf. Místo řízení jen sledují, jestli vše správně pípá. 6.2.2007 13:31
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak se staví dopravci k výběru mýta pro sběrné kamiony? Když budu chtít, aby mi někdo odvezl 8tun, tak nebudu chtít platit mýtné. Ale dopravce ho ve finále zaplatit musí. Existuje nějaký kalkulátor pro tyto případy? Eda
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dobrý den, propočty existují na stránkách Svazu spedice a logistiky. 6.2.2007 13:31
OTÁZKA: tak akce s jezevcikem, co maji nektery kaminony nalepeny na korbe je vase prace? to je dost dobrry. huhla
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Ano je. Již od loňska realizujeme kampaň www.jedeme-v-tom-spolu.cz , která je zaměřená na zlepšení pověsti nákladní silniční dopravy. Skutečně si myslíme, že "long vehicle" by měl být přítel člověka. 6.2.2007 13:34

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.