Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se Martina Špryňara na zkušenosti s mýtem

Martin Špryňar
velikost textu:
vydáno 6.2.2007 12:51
Co se spolu se zavedením mýtného změnilo pro dopravní firmy? Je rozumné, chtít po řidičích, aby povinně přezouvali svá auta do zimních pneumatik? Diskutujte se šéfem sdružení ČESMAD Martinem Špryňarem.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. února 2007 do 13:14

OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na názor. Jaký by byl podle Vás přiměřený trest pro řidiče, který se valí po okresní cestě (i vesnicemi) se 40 tunovým kamionem a má v krvi 2 promile? Magor
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Doživotní zákaz výkonu profese. A v tomto případě i trestně právní odpovědnost. 6.2.2007 13:34
OTÁZKA: onehdy jsem jel po dalnici a ridic kamionu si to kolem mne hasil tak 120km za hodinu. co byste udelal s takovym ridicem? huhla
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Myslím, že to není možné. Nákladní automobily mají omezovač rychlosti na max. 90 km/h a rychlost je poznat při kontrole z tacho kotoučků. 6.2.2007 13:35
OTÁZKA: Dobrý den. Já vím že v tom jedeme všichni, ale snaží se ČESMAD dělat něco proti tomu, aby kamiony v kalamitách nezablokovaly celou dálnici (včetně odstavného pruhu), takže znemožní průjezd is sypačům a sanitkám? Jak byste takové řidiče trestal? Magor
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Nejde o to stále jen někoho trestat. Lépe musí fungovat celý systém řešení kalamitních stavů, počínaje Policií a konče silničáři. Navrhujeme, aby Policie dočasně mohla zastavit kamiony v odstavném pruhu na dobu nezbytně nutnou pro protažení vozovky, případně, aby nehody nebyly likvidovány v řádu několika hodin. Zatím je tradiční odpověď, že je nedostatek policistů a za vše mohou kamiony. 6.2.2007 13:39
OTÁZKA: jaky je realny dopad mytneho na dopravce? a projevil se uz take u spotrebitelu? karina
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Rychleji se projevil v cenách jízdného v autobusové dopravě. Reálný nárůst dopravních nákladů je 20-30% na zpoplatněných komunikacích a 5-15% do celkových provozních nákladů firmy. Vše závisí na trase a typu přepravy. Absolutně jsou to u středních a větších firem milionové částky ročně, které rozhodně nepokryjí ze svých rezerv. 6.2.2007 13:42
OTÁZKA: Ještě bych měl jeden dotaz k řidičům. nechci se nikoho dotknout, ale je běžná praxe, že ten kdo nemůže najít nic jiného, jde točit volantem. Kvality těchto řidičů jsou však otřesné a myslím, že jsou také dost nebezpeční. Nevíte, jaké má stát v tomto směru záměry? Tlačí česmad někoho, aby se z řidičů stali opravdoví profesionálové? Eda
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že řidičů profesionálů je stále větší nedostatek. Máme k tomuto problému mnoho nápadů a aktivit, snažíme se provádět kvalitně školení řidičů, spolupracujeme s mnoha učilišti a odbornými školami, vydáváme preventivní materiály k bezpečnosti na silnicích (například Desatero správného truckera), apod.. Bohužel stát nám doposavad moc nepomáhá, i když na tento problém upozorňujeme roky. 6.2.2007 13:46
OTÁZKA: Proč u nás nefunguje něco jako v Německu - zákaz jízdy o víkendech, svátcích, resp. proč k nám pouštíme "tranzit", když se ví, že cílová země neodbavuje - a proto vzniknou několikalimetrové parkující kolony před hranicemi na "výjezdu"? danny44
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Bohužel máte mylné informace. Skoro všechny okolní země mají zákaz jízdy tak, jak byl u nás před novelou zákona od 1.7. 2006. Naopak nemají páteční zákaz jízdy, který byl u nás zaveden. Takže žádný tranzit k nám vjet nemůže. 6.2.2007 13:48
OTÁZKA: co vlastne cesmad dela? to je nejaka odborarska organizace? oxford
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Sdružení ČESMAD BOHEMIA je profesní asociací nákladních i osobních dopravců. Takže ne, odboráři nejsme, naopak sdružujeme majitele dopravních firem. Je toho mnoho, co děláme. Mrkněte na www.prodopravce.cz 6.2.2007 13:50
OTÁZKA: Když už zimní prneumatiky nefungují, neměli by se dopravci chovat zodpovědněji a raději kamion odstavit než zablokovat celou silnici? Řidič je přece povinen přizpůsobit styl jízdy stavu vozovky. Děláte pro to něco? Takoví řidiči přece v důsledku zdržují i ostatní kamiony. Magor
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: To máte pravdu, již jsem o tom psal před chvílí. Všimněte si někdy, kolik je při sněhových kalamitách havárií zahraničních kamionů ze zemí, kde je sníh spíše raritou, nebo ze zemí, kde jsou vozový park i předpisy mnoho let za námi. Neslyšel jsem, že by se někdo na tyto řidiče soustředil. Například do Rakouska a Německa takovéto kamiony vůbec nepustí. 6.2.2007 13:53
OTÁZKA: Je podle Vás v pořádku, když řidiči hrubě porušují vyhlášku např. tím, že při předjíždění ohrožují ostatní účastníky, v případě nehody nenechávají volný průjezd pro vozy záchranného systému apod.? Byl jsem toho svědkem při nehodě na R1 (shodou okolností zaviněnou kamiónem). Ondra
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Není to v pořádku a máme od toho Policii, aby takovéto řidiče trestala, ovšem včetně řidičů osobních vozidel a zejména dodávek, které jsou někdy mylně dávány do stejného pytle s kamiony. 6.2.2007 13:55
OTÁZKA: Zdravim! KOlik procent lidi si podle Vas uvedomuje prinos a dulezitost kamionove dopravy? Ondrej
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dobrý den, bohužel velmi málo. Dle loňského průzkumu se 95% lidí domnívalo, že silniční dopravu je třeba omezit, ale bez znalosti toho, co by to znamenalo pro ekonomiku a náš životní standard. 6.2.2007 13:56
OTÁZKA: Je v planu zavedeni IQ testu a dukladnych psychologickych testu pro ridice kamionu? Nekdy se mi totiz zda, ze tech bezmozku je za volanty kamionu uz opravdu moc. Petr Benes
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: A víte, že znám mnoho bezmozků i jinde. Problém je, že ministerstvo dopravy a Policie mají stále jako prioritu represi, namísto námi navrhované prevence, včetně kvalitního školení, programů, jako je Bezpečná firma, apod.. 6.2.2007 13:59
OTÁZKA: jak je to s mytnym, to plati ridic kamionu, majitel formy nebo ten, kdo si je objedna? huhla
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Mýto platí dopravce a následně ho musí ze zákona odděleně vyčíslit a fakturovat svým zákazníkům. 6.2.2007 13:59
OTÁZKA: Dobrý den, za jednu cestu po D1 Praha-Brno se tak desetkrát setkám s tím, že mi náklaďák vlétne do levého pruhu, donutí zbrzit ze 130 na 81km/h a já pak dlouho čekám, až se ten plný náklad prášků do pečiva či plínek dostane před jiný náklad něčeho podobného, který ovšem jede jen 79km/h... Je to v pořádku? Vadí Vám to? A co byste s tím dělal? P.S. Odpověď typu "to se stane jen občas, to není problém, je to jen chvilka" neberu, protože to vídám neustále... P.P.S. A rovněž se prosím vystříhejte odpovědi "osobáky taky dělají problémy", na to jsem se totiž neptal... jbb
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Když se to stane, jak to popisujete, tak to v pořádku není, ale záleží i na tom, jak daleko před Vámi kamion vybočí. Nejvíce si většinou stěžují řidiči, kteří po dálnici rozhodně nejezdí 130 km/h. Řešením určitě není zákaz předjíždění kamionů, ale malá kapacita naší nejdůležitější dopravní tepny. 6.2.2007 14:04
OTÁZKA: dobry den, myslite si ze vzhledem k situaci na nasich silnicich melo byt zavedno mytne jiz mnohem drive? Spousta firem si zvykla ze stav silnic je problemem statu, ale prave tezke nakladni vozidla zpusopuji ze u nas jsou silnice na hranici provozni zpusobilkosti pantokrator
Martin Špryňar ODPOVĚĎ: Dobrý den, ono je otázka, zda to jsou skutečně jen nákladní vozidla, nebo i kvalita stavěných silnic. Mýto klidně mohlo být zavedeno dříve. Ale podívejme se i na ostatní daně - silniční, spotřební - a kam jdou výnosy? Zpět do infrastruktury se vrací jen cca 1/5. Myslím, že všichni společně platíme dost, ale stát si nechává na své jiné projekty víc, než je do budoucnosti možné. 6.2.2007 14:08

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.