Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se manažera firmy Kapsch na mýtné

Erwin Toplak
velikost textu:
vydáno 30.1.2007 9:55
Člen představenstva firmy Kapsch TrafficCom Erwin Toplak vyjednával se státem podmínky zavádění mýtného na českých dálnicích. Teď připravuje druhou etapu - mýtné i pro silnice 1. třídy. Kdy bude hotová a jak bude vypadat? Ptejte se on-line.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. ledna 2007 do 10:12

OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl bych se zeptat co všechno dostal náš stát za těch 22 miliard? Pokud je pravda, že stát nevlastní technologie a vlastní pouze brány a ještě Vám musí platit za provoz tak Vám gratuluju k nejlepšímu obchodu života. Zatím bylo nainstalováno 180 bran jejichž hodnota může být max. 300 000 Kč za ks a celková hodnota tak nepřesahuje ani 10 000 000 Kč. Otázka je tak velice jednoduchá. Co stálo zbývajících 21 miliard když hodnota bran nepřesahuje ani 10 000 000 Kč ? Pracuji v telekomunikační firmě a vím , že tyto náklady jsou maximálně přemrštěné. Těším se na vyčerpávající odpověď. Josef Pazderka
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Není to 22 mld. Celková suma zakázky byla 18, 5 mld. Kč bez DPH. Pro I. a II. etapu dohodnutá cena obsahuje výstavbu mýtného a provozní náklady na 10 let provozu. Ceny se pohybují v průměru 20 % pod srovnatelnými cenami z minulých projektů (např. Rakousko) a jsou tak mimořádně výhodné. Ceny bran jsou založeny na nabídce českých dodavatelských firem. Nemůžu tedy podrobněji komentovat cenovou nabídku. 30.1.2007 10:08
OTÁZKA: Dobrý den. Je sice pěkné, jak opěvujete hybridní systém, ale kromě výhod obou systémů kombinuje taky náklady na oba systémy. Tedy stavíte brány a navíc i technologie pro satelit. Není to jen elegantní způsob, jak od daňových poplatníků vytahat miliardy navíc? Kolik stát bude doplácet? Jarda
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Je přání politiků, že původně objednaný systém má být rozšířen o prvky satelitní technologie. Cílem tohoto rozšíření je v budoucnu zpoplatnit další cesty i širší silniční síť. Pro etapy I. a II. není využití satelitu ekonomicky zásadním způsobem výhodné. Satelit se hodí pro silnice s nižší hustotou provozu, ale při celoplošném nasazení to znamená silnice nižších tříd. Je totiž flexibilní, ale má nižší účinnost při vlastním výběru mýtného. Brány je však nutné stavět i v satelitním systému, a to pro kontrolní účely, které satelit sám nedokáže zajistit. 30.1.2007 10:16
OTÁZKA: Už jem tuto otázku kladl panu Feixovi, ale neodpověděl mi uspokojivě. Kde leží peníze vybrané na zálohách za OBU? Na účtech Kapsche? Znamená to tedy, že máte k dispozici 100 000*1500 = 150 milionů korun, s nimiž můžete celkem volně disponovat, protože není pravděpodobné, že by všichni chtěli najednou kauci zpět? Puk
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: To je naprostý nesmysl. Peníze "bohužel" neprochází nijak našimi účty. Kauce jsou prostřednictvím ČSOB rovnou převáděny na účty státního Ředitelství silnic a dálnic. 30.1.2007 10:18
OTÁZKA: Jakou roli hraje politika a jakou odbornost při vyjednávání se státem o druhé etapě? František
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Myslím si, že přání zavést satelitní prvek do realizovaného mýtného systému je do určité míry politický zájem. Ale jakákoliv přání, ať již politická nebo technická, může společnost Kapsch akceptovat pouze v takové míře, aby výsledný systém byl technicky i ekonomicky funkční v souladu s parametry výběrového řízení. A za to je Kapsch zodpovědný pod velkými finančními sankcemi. 30.1.2007 10:23
OTÁZKA: Považujete za reálný start 2. etapy od ledna 2008? Kolik mýtných bran bude podle vás třeba vybudovat? Česmaďák
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Pokud velice rychle ministerstvo dopravy odsouhlasí koncept, který oficiálně předáváme v tomto týdnu (ale již několik týdnů je diskutován a připravován), pak je termín 1.1.2008 reálný. Co se týče bran, udělali jsme významnou redukci. Přesný počet bude znám až po finálním odsouhlasení našeho konceptu státem. 30.1.2007 10:27
OTÁZKA: Proč navrhujete nějaký hybrid, když můžete použít satelit jak je v Německu? Kuba L.
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: 1) Německé řešení není čistě satelitní řešení, ale kombinované s manuálním placením mýtného u tzv. automatů. Výrazná většina vozidel využívá právě tento manuální způsob placení, takže systém nelze jako celek považovat za moderní plně elektronický systém. 2) Důvodem jsou také podmínky výběrového řízení, které v ČR požadovaly více než 95% míru výběru mýta, což se při čistě satelitním řešení nedá dosáhnout. 3) U satelitního systému jsou výrazně vyšší provozní náklady, např. v Německu dosahují provozní náklady více než 25 % ročního výběru. Zatímco mikrovlnný rakouský systém má náklady cca 11 %! Nižší efektivita výběru mýta a vyšší provozní náklady znamenají daleko delší návratnost investice a samo o sobě vede ke snaze zvýšit kamionům ceny mýta, aby se investice rychleji zaplatila. To je ale problém pro dopravní firmy, zvlášť je-li zdražení mýta dáno jen špatným výběrem technologie. 30.1.2007 10:33
OTÁZKA: Dobrý den. Mám dotaz na mýtné brány v druhé etapě. Víme, kolik potíží bylo u dálnic. Nečekáte v tomto případě mnohem větší potíže - terén, pozemky, protesty obcí atd.? p.F.
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Je to otázka, zda-li stát chce, nebo nechce realizovat mýtný systém. V takovém případě očekáváme, že samosprávy pochopí význam řešení pro stát a jeho ekonomiku a podpoří jeho výstavbu aktivněji, než v I. etapě. Myslíme si, že by to měl být společný zájem státních institucí a samospráv. Již dnes je vidět, že vystavěné mýtné brány je možno využívat i pro další účely, jako jsou informační systémy pro řidiče, regulaci dopravních toků, zvyšování bezpečnosti dopravy, což je i v zájmu lokálních úřadů. 30.1.2007 10:36
OTÁZKA: Pořád slyšíme nejrůznější předpovědi, kolik to vynese. Máte nějaké přesné odhady, jestli neproděláme, jak říká ministerstvo dopravy? František Brázda
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Na základě výběru mýta v prvním měsíci a s ohledem na naše zkušenosti z více než 100 mýtných projektů po celém světě realisticky předpokládáme výběr minimálně 5,3 mld. Kč za rok. Z této sumy nám a našim českým subdodavatelům bude ŘSD platit poplatek za provozování systému ročně 870 mil. Kč (bez DPH). Za vlastní investici do výstavby, kterou Kapsch s partnery dosud sám financoval, zaplatí stát na konci prvního roku za I. etapu 650 mil. Kč (bez DPH). Během 4 let bude celá investice splacena. Výsledkem je, že již v prvním roce provozu mýta zůstane státu minimálně 71 % všech vybraných prostředků. Po zaplacení celé investice, tedy od pátého roku provozu, bude ve státní pokladně zůstávat minimálně 84 %. Existuje je málo tak velkých investic, kde by stát platil investorovi teprve z příjmů z vlastní investice a tak rychle dosáhl její návratnosti. 30.1.2007 10:45
OTÁZKA: Jaké spoznoruje firma politické strany. K jaké politické straně máte nejblíž? ro
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Jsme technologickým dodavatelem řešení a nemáme a ani si nemůže dovolit mít s politickými stranami jakékoliv nestandardní vztahy. Když v průběhu projektu dojde ke změně vlády, ani takto rozsáhlý a významný projekt se nemůže zastavit, nebo zpochybnit... 30.1.2007 10:49
OTÁZKA: Kudy se bude vyvíjet výběr mýta technologicky a pokud jde o zpoplatnění osobáků? Lukas Vysohlid
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: S ohledem na naše řešení není žádný technický rozdíl mezi zpoplatněním nákladní nebo osobní dopravy. Naše realizace jinde ve světě jsou využívány pro zpoplatnění všech druhů silniční dopravy, někde i motocyklů. Je to však čistě politické rozhodnutí. Chci poznamenat, že zejména pro zpoplatnění osobních aut je vzhledem k její obrovské hustotě (i nákladům na pořízení palubní jednotky) mikrovlnný systém nezastupitelný. Na okraj poznámka: německý provozovatel mýta Toll Collect před časem prohlásil, že jejich stávající satelitní systém je pro případné zpoplatnění osobní dopravy nepoužitelný. 30.1.2007 10:53
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaká byla mediální atmosféra v Rakousku při zavádění mýtného. Byly u vás rovněž problémy s politikou nebo vše šlo na odborné bázi a i média to tak přijala? Děkuji dálniční
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Rozhodnutí o zavedení celoplošného mýtného systému vždy provází velká politická diskuse. Zároveň se projevuje logicky i silný odpor dopravní lobby. Ale zavádění mýtného je jednoznačně celosvětový trend jak zajistit financování pro výstavbu silniční sítě. V Rakousku byly diskuse ohledně politického rozhodnutí zavést elektr. mýto, ale v okamžiku spuštění systému do provozu se ozvaly i dopravní svazy. Po určitém čase, když zjistili že mýto bezproblémově funguje, se uklidnily všechny negativní hlasy. V současnosti sami dopravci podporují výběr mýtného. Pokud jde o ČR, proběhlo zavedení elek. mýta přes silně zkrácený termín z našeho pohledu klidně. 30.1.2007 10:58
OTÁZKA: Jak se cití manažer firmy, která má příležitost "natáhnout" státní kasu - nota bene ještě jiného státu? To musí být neskutečná radost, protože nikdo se tak neždímá jako nikomu přímo vlastně nepatřící státní pokladna... em
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Jsme firma, která má za úkol dodat státu "stroj na peníze". Tímto úkolem jsem již světově známí, o čemž svědčí naše bohaté reference. Příjmy z mýtného, které vybereme, nepatří nám, ale putují přímo na účty státu a ŘSD. To, co dostaneme my, jsou splátky za dodávku mýtného systému a měsíční poplatky za provoz služeb spojených z elekt. výběrem mýta. 30.1.2007 11:01
OTÁZKA: Až 600 eur za mýtnou jednotku pro druhou etapu? Víte kolik v tom utopí peněz spedité, který má třeba dvacet kamionů? Zlaté dálniční známky... Dopravc
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: My neprodáváme palubní jednotky, my jen jen dodáváme pro ŘSD, které vybírá kauce. Výši kauce určuje výhradně stát, není to tedy prodejní cena, ale vratná záloha. Pokud jde o hybridní palubní jednotku pro II. etapu, cena se bude lišit podle technického provedení a dodatečných služeb. Dovedu odhadnout, že cena se bude pohybovat od 3000 Kč výše. Obchodné politika státu teprve rozhodne, nakolik se výrobní cena jednotky promítne do výše kauce. 30.1.2007 11:06
OTÁZKA: Budou nové hybridní jednotky nediskriminační? Tedy zda půjdou jednoduše na hranicích nalepit na sklo, bez jakékoliv instalace. karel
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Součástí našeho konceptu je i dodání takovéto jednoduché, levné a snadno instalovatelné palubní jednotky. To je i v souladu s podmínkami výběrového řízení i s naší původní nabídkou. 30.1.2007 11:07
OTÁZKA: Proč bude systém pro silnice I.třídy rozdělěný na dvě části a nebude celý přes satelit? Jirkan
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Je nutné dodržet požadavky na efektivitu řešení. Chci říci, že nejde o časové dělení II. etapy, ale rozdělení z hlediska použité technologie. Pro nejvíce zatížené "jedničky" a v blízkosti hranic využijeme efektivnější mikrovlnné řešení. Na zbytek i pro případné rozšiřování systému na silnice nižších tříd se využije méně efektivního, ale flexibilnějšího satelitního řešení s mikrovlnnou kontrolou. Mikrovlnný způsob komunikace je také základním prvkem interoperability v Evropě, kde více než 15 zemí v současnosti používá mikrovlnný systém. 30.1.2007 11:13

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.