Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se manažera firmy Kapsch na mýtné

Erwin Toplak
velikost textu:
vydáno 30.1.2007 9:55
Člen představenstva firmy Kapsch TrafficCom Erwin Toplak vyjednával se státem podmínky zavádění mýtného na českých dálnicích. Teď připravuje druhou etapu - mýtné i pro silnice 1. třídy. Kdy bude hotová a jak bude vypadat? Ptejte se on-line.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. ledna 2007 do 10:12

OTÁZKA: Pomocí mýtného systému sbíráte jako soukromá firma spoustu citlivých dat jako SPZ a kdy se kde pohybovaly. Splňujete podmínky o nakládání s osobními údaji? Jaroslav Pajor
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: V Evropě existuje standard, který platí pro práci s citlivými údaji. Tento standard zajišťuje ochranu a anonymitu pro uživatele. Samozřejmě my musíme tyto standardy dodržovat a řídit se jednotlivými definovanými procesy, garantujícími patřičnou ochranu dat. Jako příklad z Rakouska uvádím - když dojde třeba na dálnici k nehodě, od níž řidič nákladního auta ujede, jsme schopni na základě žádosti policie poskytnout data o pohybu vozidel v inkriminované době na konkrétním místě. Ovšem jen za dodržení přísně stanovených podmínek. Data pak nejsou zpracovávány námi, ale policií jako určeným státním orgánem. 30.1.2007 11:18
OTÁZKA: Představte si kamion, který jede třeba z Bulharska do Německa, kolik asi musí mít v krabici pod sedadlem různých pípátek, aby projel celou evropou a nemusel nikde platit pokutu. A na hranicích přelepuje, protože jinak by pomalu neviděl ven... Kdy bude platit jedna krabička pro celou EU? Faramir
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Dnes je to tak, že standardy pro interoperabilitu na základě mikrovlnné technologie existují. Takže se nejedná o technikou otázku, ale otázku právně-komerční, kterou mezi sebou musí vyřešit jednotliví provozovatelé systémů a jednotlivé státy. Například dnes již je technicky možné jet z Portugalska, Španělska přes Francii, Švýcarsko, Rakousko až do České republiky s jedinou palubní jednotkou. Co chybí jsou smlouvy pro jednu společnou aplikaci, bezpečnostní klíč a komerční dohodu, stejně jako při roamingu. Konkrétně probíhají rozhovory mezi českým a rakouským provozovatelem, aby bylo legislativně možné použít pro tyto státy jedinou palubní jednotku. 30.1.2007 11:25
OTÁZKA: Kolik to stoji ziskat takovou predrazenou zakazku se zastaralou technologii?A ktery clen vlady si vzal nejvic? Rojko
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: Český tendr patří k nejprověřenějším na světě. Zabýval se jím nezávislý ÚOHS, nezávislý krajský soud a také Evropská komise. Všechny instituce neshledaly žádná pochybení či korupci. Psát bez důkazů podobná obvinění si troufnete jen v anonymní online diskusi. 30.1.2007 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, jak je možné, že byl podepsan kontrakt na 22 mld Kč, ačkoli dříve odhadované náklady byly cca 1O mld Kč. Dále roční výnosy jsou odhadovány na 3 mld Kč ročně, přičemž údajně za 4 roky se má přestoupit na centrální evropský monitorovací satelitní systém. Kdo umí trojčlenku tak si jednoduše spočnte, ze stát příliš lukrativní kontrakt nepodepsal... JIRI
Erwin Toplak ODPOVĚĎ: 1) Kontrakt za 18,5 mld. Kč (bez DPH) obsahuje cenu za dodávku mýtného systému v obou etapách a pak částku za služby spojené s provozováním mýtného systému po dobu 10 let (a tvoří tak většinu zmiňované částky). 2) Pravděpodobně hovoříte o systému Galileo. Chci Vás ujistit, že Galileo bude připraven pro komerční využití nejdříve v roce 2012. Systém bude také třeba ještě standardizovat pro využití v mýtných systémech. Nicméně tuzemská zadávací dokumentace tendru zohledňovala, aby bylo možné přejít v budoucnu na další mýtné technologie. 30.1.2007 11:55

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.