Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Hostem iDNES.cz bude Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra.

(ilustrační snímek)
velikost textu:
vydáno 14.1.2009 15:00
Češi si oblíbili nákupy v cizině. Přes zahraniční internetové stránky nebo přímo v dané zemi kupují oblečení, elektroniku i potraviny. Co dělat, když se při nákupu v zemích EU vyskytnou problémy, se ptejte ve středu od 15:00 šéfa Evropského spotřebitelského centra Tomáše Večla.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. ledna 2009 do 15:27

OTÁZKA: Muzete uvest priklady e-shopu ci spolecnosti, kde jste resili stiznosti spotrebitelu? Diky. Tonda
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Bohužel Vám nemohu uvést jména konkrétních společností. Ale obecně bych varoval před e-shopy, umožňující pouze platbu předem v hotovosti. Doporučuji nakupovat v e-shopech, které mají tzv. "trustmarks", tedy známky důvěry. Pokud máte pochybnosti, můžete využít systém Howard, například na stránkách našeho partnerského Evropského spotřebitelského centra Dánsko, a to na http://denmark.theshoppingassistant.com/index.php?id=7&L=1&type=99&lang=3. 14.1.2009 15:06
OTÁZKA: Dobrý den. Kolik je Vám let, zda-li se mohu teda zeptat? Díky. Jan Zvědavý
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Je mi 28 let. 14.1.2009 15:07
OTÁZKA: Dobrý den, kam se mohu obracet, když mám problémy s reklamací v Německu. Neumím moc řeč. Děkuji za odpověď. Jana D.
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Na Evropské spotřebitelské centrum ČR na esc@coi.cz. Prvotním předpokladem však je neúspěšná reklamace u vašeho prodejce v zahraničí. Další informace jsou na www.coi.cz/esc. 14.1.2009 15:08
OTÁZKA: Kolik je Vám let a s kým jste rodina (popř. známý), že ve svém relativně nízkém věku zastáváte takový post ? Kdo financuje "Evropské spotřebitelské centrum" ? Čest. madqwert
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: ESC spolufinancuje Evropská komise a ČR. Prošel jsem standardním výběrovým řízením. Několik let jsem pracoval pro spotřebitelskou organizaci a pracoval jsem v Evropské komisi. To byly pravděpodobně důvody pro mé přijetí. 14.1.2009 15:11
OTÁZKA: Koupil jsem si na e-bay hodinky z USA, ale začíná se na nich odlupovat barva. Dá se to nějak reklamovat a případně jak? Kamil
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Bohužel, Evropské spotřebitelské centrum může asistovat pouze ve spotřebitelských záležitostech v rámci EU, Norska a Islandu. Podáváme právní poradenství a pomoc v konkrétních případech. 14.1.2009 15:13
OTÁZKA: Zdravím ťa súdruhu, povez kolko bereš? madqwert
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Jsem absolvent právnické fakulty a tomu odpovídá mé zařazení do platové třídy 12. 14.1.2009 15:15
OTÁZKA: Dobrý den, co má vlastně vaše centrum na starosti? Jak konkrétně mi dokáže pomoct s reklamací výrobku? Franta
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Jsme připraveni bezplatně pomoci spotřebitelům s řešením stížností a sporů týkajících se výrobků a služeb zakoupených či objednaných u prodejců z členských zemí Evropské unie. Poskytujeme rady a informace o jejich spotřebitelských právech na společném evropském trhu a o vymáhání těchto práv. Můžeme zprostředkovat mimosoudní řešení sporů spotřebitelů s obchodníky v členských státech EU, Norsku a na Islandu, a navíc také pomoci spotřebitelům ze zemí Evropské unie ve sporech s českými prodejci. ESC se nezabývá otázkami, stížnostmi a spory českých spotřebitelů na českém trhu. 14.1.2009 15:18
OTÁZKA: Jak se díváte na to, že mnoho lidí se dostane při online nakupování do problémů vlastní hloupostí nebo naivitou? Není někdy frustrující, když musíte řešit stále stejné věci? Šroubek
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Frustrující to není, ale smutné ano. Je důležité, aby se spotřebitel informoval o podmínkách nákupu přes internet a při pochybnostech raději nákup neuskutečnil. 14.1.2009 15:19
OTÁZKA: Je nějaký rozdíl, pokud chci pomoct s reklamací zboží z USA a EU? Jiří
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Ano, pokud chcete pomoc od nás. My se zabýváme reklamacemi ze zemí EU, Norska a Islandu. 14.1.2009 15:20
OTÁZKA: Dobrý den. Jaké má občan možnosti, pokud si objedná zboží a zaplatí za něj, avšak zboží nedorazí? Je nějaká možnost vymáhat peníze zpět a případně jak? Nemyslím Ebay a platby přes Paypal, zde fungují reklamace poměrně dobře. Mám na mysli spíše přímou platbu nějakému obchodníkovi třeba do UK nebo Německa. Roman Tlustý
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Ano, jedná se o poměrně častý spotřebitelský problém. Možnost vymáhání platby existuje, pokud obchodník odmítá platbu vrátit, spotřebitel se může obrátit na naše centrum, jehož právníci spor/stížnost mohou ve spolupráci s partnerským ESC v zemi obchodníka finanční prostředky vymáhat. 14.1.2009 15:23
OTÁZKA: Jak je nejlepší platit aby byly co nejmenší poplatky za převody Zdeněk
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Bakovní převod je pravděpodobně nejdražší variantou. Mohu doporučit platbu platební kartou přes zajištěnou platební bránu. Rozvíjejí se ale také alternativní prostředky platby, například ve formě elektronické peněženky. 14.1.2009 15:26
OTÁZKA: Dobrý den, koupil jsem si zájezd od Německé cestovní kanceláře, ale prostřednictvím české cestovní agentury a zaplatíl jsme také v Čechách. Když budu chtít zájezd reklamovat, obracím se do Čech nebo do Německa? Řídí se celá cestovní smlouva německým nebo českým právem? děkuji Antonín
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Cestovní smlouva se za určitých okolností může řídit jak českým, tak německým právem - záleží na podmínkách smlouvy, které by bylo nutné znát. S tímto problémem se na nás můžete obrátit prostřednictvím kontaktů na www.coi.cz/esc. 14.1.2009 15:31
OTÁZKA: Dobrý den, Muzete mi poradit, co je to 3D security system a s jakymi kartami ho v CR pouzivat ? Tomáš Plíhal
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Bohužel, přesně Vám to nevysvětlím a není to záležitost, jíž by se ESC pro ČR zabývalo. 14.1.2009 15:33
OTÁZKA: Dobry den. O ESC jsem drive nikdy neslysel. Na strankach MPO, ktere jsou zrizovatelem se nelze nic dozvedet. Muzete, prosim, strucne popsat, co je naplni cinnost ESC ? Dekuji Pavel Vslouzil
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: ESC vzniklo na základě grantové smlouvy mezi Evropskou komisí a Českou republikou. Původně bylo zřízeno při Ministerstvu průmyslu a obchodu a od 1. ledna 2009 působí při České obchodní inspekci. Náplň činnosti jsem popsal v jedné z předchozích odpovědí. 14.1.2009 15:35
OTÁZKA: Dobry den! Jak je to se zdanenim (DPH) a clenim zbozi ze zemi EU? Je stanoven limit, do jehoz vyse se u zbozi nepocita clo a dan? Nebo se nepocita nikdy, nebo naopak vzdy? A jeste jeden dotaz: Pri nakupu z Velke Britanie jsou podminky stejne jako v cele EU, nebo se necim lisi? Dekuji. J. Stanek
(ilustrační snímek) ODPOVĚĎ: Po vstupu do Evropské unie se pohybujeme na společném vnitřním trhu. Coby spotřebitel jste DPH v zahraničí jednou zaplatil, a tím je věc vypořádána bez ohledu na dosud přetrvávající rozdíly ve výši DPH mezi členskými zeměmi. 14.1.2009 15:37

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.