Hostem iDNES.cz bude Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra.

vydáno 14.1.2009 15:00
Češi si oblíbili nákupy v cizině. Přes zahraniční internetové stránky nebo přímo v dané zemi kupují oblečení, elektroniku i potraviny. Co dělat, když se při nákupu v zemích EU vyskytnou problémy, se ptejte ve středu od 15:00 šéfa Evropského spotřebitelského centra Tomáše Večla.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. ledna 2009 do 15:27

OTÁZKA: Muzete uvest priklady e-shopu ci spolecnosti, kde jste resili stiznosti spotrebitelu? Diky. Tonda
ODPOVĚĎ: Bohužel Vám nemohu uvést jména konkrétních společností. Ale obecně bych varoval před e-shopy, umožňující pouze platbu předem v hotovosti. Doporučuji nakupovat v e-shopech, které mají tzv. "trustmarks", tedy známky důvěry. Pokud máte pochybnosti, můžete využít systém Howard, například na stránkách našeho partnerského Evropského spotřebitelského centra Dánsko, a to na http://denmark.theshoppingassistant.com/index.php?id=7&L=1&type=99&lang=3. 14.1.2009 15:06
OTÁZKA: Dobrý den. Kolik je Vám let, zda-li se mohu teda zeptat? Díky. Jan Zvědavý
ODPOVĚĎ: Je mi 28 let. 14.1.2009 15:07
OTÁZKA: Dobrý den, kam se mohu obracet, když mám problémy s reklamací v Německu. Neumím moc řeč. Děkuji za odpověď. Jana D.
ODPOVĚĎ: Na Evropské spotřebitelské centrum ČR na esc@coi.cz. Prvotním předpokladem však je neúspěšná reklamace u vašeho prodejce v zahraničí. Další informace jsou na www.coi.cz/esc. 14.1.2009 15:08
OTÁZKA: Kolik je Vám let a s kým jste rodina (popř. známý), že ve svém relativně nízkém věku zastáváte takový post ? Kdo financuje "Evropské spotřebitelské centrum" ? Čest. madqwert
ODPOVĚĎ: ESC spolufinancuje Evropská komise a ČR. Prošel jsem standardním výběrovým řízením. Několik let jsem pracoval pro spotřebitelskou organizaci a pracoval jsem v Evropské komisi. To byly pravděpodobně důvody pro mé přijetí. 14.1.2009 15:11
OTÁZKA: Koupil jsem si na e-bay hodinky z USA, ale začíná se na nich odlupovat barva. Dá se to nějak reklamovat a případně jak? Kamil
ODPOVĚĎ: Bohužel, Evropské spotřebitelské centrum může asistovat pouze ve spotřebitelských záležitostech v rámci EU, Norska a Islandu. Podáváme právní poradenství a pomoc v konkrétních případech. 14.1.2009 15:13
OTÁZKA: Zdravím ťa súdruhu, povez kolko bereš? madqwert
ODPOVĚĎ: Jsem absolvent právnické fakulty a tomu odpovídá mé zařazení do platové třídy 12. 14.1.2009 15:15
OTÁZKA: Dobrý den, co má vlastně vaše centrum na starosti? Jak konkrétně mi dokáže pomoct s reklamací výrobku? Franta
ODPOVĚĎ: Jsme připraveni bezplatně pomoci spotřebitelům s řešením stížností a sporů týkajících se výrobků a služeb zakoupených či objednaných u prodejců z členských zemí Evropské unie. Poskytujeme rady a informace o jejich spotřebitelských právech na společném evropském trhu a o vymáhání těchto práv. Můžeme zprostředkovat mimosoudní řešení sporů spotřebitelů s obchodníky v členských státech EU, Norsku a na Islandu, a navíc také pomoci spotřebitelům ze zemí Evropské unie ve sporech s českými prodejci. ESC se nezabývá otázkami, stížnostmi a spory českých spotřebitelů na českém trhu. 14.1.2009 15:18
OTÁZKA: Jak se díváte na to, že mnoho lidí se dostane při online nakupování do problémů vlastní hloupostí nebo naivitou? Není někdy frustrující, když musíte řešit stále stejné věci? Šroubek
ODPOVĚĎ: Frustrující to není, ale smutné ano. Je důležité, aby se spotřebitel informoval o podmínkách nákupu přes internet a při pochybnostech raději nákup neuskutečnil. 14.1.2009 15:19
OTÁZKA: Je nějaký rozdíl, pokud chci pomoct s reklamací zboží z USA a EU? Jiří
ODPOVĚĎ: Ano, pokud chcete pomoc od nás. My se zabýváme reklamacemi ze zemí EU, Norska a Islandu. 14.1.2009 15:20
OTÁZKA: Dobrý den. Jaké má občan možnosti, pokud si objedná zboží a zaplatí za něj, avšak zboží nedorazí? Je nějaká možnost vymáhat peníze zpět a případně jak? Nemyslím Ebay a platby přes Paypal, zde fungují reklamace poměrně dobře. Mám na mysli spíše přímou platbu nějakému obchodníkovi třeba do UK nebo Německa. Roman Tlustý
ODPOVĚĎ: Ano, jedná se o poměrně častý spotřebitelský problém. Možnost vymáhání platby existuje, pokud obchodník odmítá platbu vrátit, spotřebitel se může obrátit na naše centrum, jehož právníci spor/stížnost mohou ve spolupráci s partnerským ESC v zemi obchodníka finanční prostředky vymáhat. 14.1.2009 15:23
OTÁZKA: Jak je nejlepší platit aby byly co nejmenší poplatky za převody Zdeněk
ODPOVĚĎ: Bakovní převod je pravděpodobně nejdražší variantou. Mohu doporučit platbu platební kartou přes zajištěnou platební bránu. Rozvíjejí se ale také alternativní prostředky platby, například ve formě elektronické peněženky. 14.1.2009 15:26
OTÁZKA: Dobrý den, koupil jsem si zájezd od Německé cestovní kanceláře, ale prostřednictvím české cestovní agentury a zaplatíl jsme také v Čechách. Když budu chtít zájezd reklamovat, obracím se do Čech nebo do Německa? Řídí se celá cestovní smlouva německým nebo českým právem? děkuji Antonín
ODPOVĚĎ: Cestovní smlouva se za určitých okolností může řídit jak českým, tak německým právem - záleží na podmínkách smlouvy, které by bylo nutné znát. S tímto problémem se na nás můžete obrátit prostřednictvím kontaktů na www.coi.cz/esc. 14.1.2009 15:31
OTÁZKA: Dobrý den, Muzete mi poradit, co je to 3D security system a s jakymi kartami ho v CR pouzivat ? Tomáš Plíhal
ODPOVĚĎ: Bohužel, přesně Vám to nevysvětlím a není to záležitost, jíž by se ESC pro ČR zabývalo. 14.1.2009 15:33
OTÁZKA: Dobry den. O ESC jsem drive nikdy neslysel. Na strankach MPO, ktere jsou zrizovatelem se nelze nic dozvedet. Muzete, prosim, strucne popsat, co je naplni cinnost ESC ? Dekuji Pavel Vslouzil
ODPOVĚĎ: ESC vzniklo na základě grantové smlouvy mezi Evropskou komisí a Českou republikou. Původně bylo zřízeno při Ministerstvu průmyslu a obchodu a od 1. ledna 2009 působí při České obchodní inspekci. Náplň činnosti jsem popsal v jedné z předchozích odpovědí. 14.1.2009 15:35
OTÁZKA: Dobry den! Jak je to se zdanenim (DPH) a clenim zbozi ze zemi EU? Je stanoven limit, do jehoz vyse se u zbozi nepocita clo a dan? Nebo se nepocita nikdy, nebo naopak vzdy? A jeste jeden dotaz: Pri nakupu z Velke Britanie jsou podminky stejne jako v cele EU, nebo se necim lisi? Dekuji. J. Stanek
ODPOVĚĎ: Po vstupu do Evropské unie se pohybujeme na společném vnitřním trhu. Coby spotřebitel jste DPH v zahraničí jednou zaplatil, a tím je věc vypořádána bez ohledu na dosud přetrvávající rozdíly ve výši DPH mezi členskými zeměmi. 14.1.2009 15:37