Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra

Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR.
velikost textu:
vydáno 22.6.2010 11:00
Desítky Čechů se nechaly oklamat takzvanými nigerijskými podvodníky, kteří pod falešnými jmény a internetovými stránkami lákají z lidí peníze. Podle Tomáše Večla z Evropského spotřebitelského centra počet podobných podvodů za poslední rok výrazně vzrostl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 22. června 2010 do 12:00

OTÁZKA: Dobrý den, otázka je celkem jednoduchá a nasnadě: "Na co si dát pozor při nákupech na internetových stránkách?" Jan Motůrek
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Na důveryhodnost prodávajícího, ověřit si jeho existenci třeba v obchodním rejstříku v zemi podnikatele. Pokud si nejste jisti, zjistěte si reference na internetu, případně kontatujte naše Evropské spotřebitelské centrum (www.coi.cz/esc). Rozhodně si přečtěte obchodní podmínky. 22.6.2010 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, chěl bych se zeptat jakým způsobem je řešena lhůta pro odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet v jiných státech? Je to všude stejné jako u nás?
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Můžete se podívat na naše webové stránky, kde je tabulka se lhůtami na odstoupení od smlouvy při nákupu přes internetu bez udání důvodu a bez sankce. Odkaz: http://www.coi.cz/cs/esc-2/spotrebitel-2/nakup-pres-internet/pravo-na-odstoupeni-od-smlouvy-bez-udani-duvodu-pri-nakupu-na-dalku.html Nicméně, pokud nakupujete z ČR, pak máte vždy právo na odstoupení od smlouvy minimálně 14 dní (podle evropského nařízení Řím I.) 22.6.2010 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, dá se věřit platebním systémům typu PayPal? Jak poznám, který je seriózní a který ne? Děkuju
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Obecně se důvěřovat dá. Je dobré využívat ověřené systémy, které fungují už nějakou dobu, paysec, paypal a pod. Některé nabízejí nadstandartně vysokou ochranu kupujícího. 22.6.2010 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, jak se dá poznat, že placení kartou u internetového obchodníka je opravdu bezpečné?
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Platná legislativa (zákon o platebním styku) chrání spotřebitele v případě jakýchkoli neautorizovaných transakcí platební kartou. Pokud tedy obchodník kartu zneužije tak, že bez Vaší autorizace strhne z karty peníze, odpovídá za to ze zákona banka. V případě neúspěšné reklamace u ní, se můžete obrátit na Finančního arbitra ČR. 22.6.2010 11:18
OTÁZKA: dobrý den, existují nějaké obecné znaky na webových stránkách, podle kterých lze vytušit, že by mohlo jít o podvodníky? děkuji
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Děkuji za tuto otázku. Jde o kontakty na "free mailové" adresy (tedy servery, kde si může zřídit schránku kdokoli), platby vyžadované výhradně předem (např. v hotovosti přes Western Union atp.), velmi výhodné nabídky (poloviční cena nových produktů, např. mobilů), určitým vodítkem může být také méně profesionnální vzhled stránek, neúplné informace o prodejci, absence obchodních podmínek a podobně. Špatná čeština v kontaktních emailech (ta je většinou z google překladače). 22.6.2010 11:21
OTÁZKA: Jak je to s nakupováním na ebay? Mám tam vždy jistotu, že ikdyby se jednalo o podvod, zboží (resp. peníze) dostanu zpět? Matěj Chmelo
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Takovou jistotu nemáte. E-bay se snaží svojí politikou předcházet podvodnému jednání na tomto serveru. Na zprostředkovatelském serveru prodává kdokoli z celého světa a e-bay za jednotlivé transakce neodpovídá. Podstatné je, zda nakupujete u soukromé osoby či u podnikatele. Pokud by problém nastal s podnikatelem, pak můžete uplatnit svoje spotřebitelská práva. Pokud nakoupíte od soukromé osoby, můžete se obrátit na soud a řešit vše v soukromoprávním řízení. Ale žalovat například do Hongkongu je poměrně obtížné :) 22.6.2010 11:25
OTÁZKA: A ještě mám jeden dotaz, jak zabránit tomu, aby si obchodník nestrhl z karty víc, než kolik stojí zboží, nebo mě dokonce nedostal do mínusu, za který bych pak tvrdě splácel bance?
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Doporučuji si uložit printscreen obrazovky před provedním platby. Problémy s nesprávně autorizovanou částkou lze řešit reklamací platby u banky. V první fázy lze požádat banku o tzv. chargeback, v případě neúspěchu se můžete obrátit na finančního arbitra. 22.6.2010 11:25
OTÁZKA: Jak nenaletet nejruznejsim podvodnikum na internetu... nabizejici vydelky? Myslim tim MFA, MLM. PTC, PTR, HYIP a pod. Jiří Klimánek
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Nenaletět lze tím způsobem, že na ně nereagujete. Ve většině případů se jedná o podvod. Obecným vodítkem může být třeba to, že velký a snadný zisk Vám nenabídne nikdo na ulici. Důležité je chovat se online stejně obezřetně jako v běžném životě. 22.6.2010 11:29
OTÁZKA: Dobrý den, aukro ověřuje totožnost majitele účtu zasláním dopisu na adresu uživatele, jak to dělají na ebay a dalších aukcích? Díky
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Pokud vím, například e-bay umožňuje obchodovat i bez ověření adresy. Vždy závisí na podmínkách konkrétního poskytovatele. Je tedy dobré přečíst si jejich podmínky a politiku ochrany uživatelů a nakupujících. Určitým vodítkem mohou být systémy hodnocení jednotlivých uživatelů, které aukční servery mají. 22.6.2010 11:31
OTÁZKA: Dobrý den, když vydražím na zahraničních internetových aukcích zboží za více než 20 000,-Kč jaká je pravděpodobnost, že po mně půjde POLICIE ČR kvůli nezdanění této částky, tak jak se to děje např. na Aukru? Díky
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Jaká je pravděpodobnost, že Vás Policie ČR dokáže vypátrat, to Vám řeknou spíše na Policii ČR. Nejen na úrovni EU se mezinárodní policejní spolupráce neustále posiluje, takže i při přeshraničních transakcích je, v případě problémů, stále snadnější, takže spoléhat se na to, že Vás nikdo nemůže dopadnout, by mohlo být poněkud naivní. 22.6.2010 11:34
OTÁZKA: Dobrý den, přeposílám aktuální dotaz mého dobrého známého. Dobrý den, můj dotaz se týká www.download-server.sk . Včera jsem od nich dostal dopis „Posledná predžalobná upomienka“ o zaplacení 56 Euro. Z níže uvedeného textu z jejich stránek vyplývá, že jsem se u nich registroval pro přístup do jejich databáze různých prográmků ke stažení (kterých je všude jinde plno zdarma). Píší, že jsem nereagoval na 2 předchozí upomínky (v jejich obch. podmínkám píší, že je posílají e-mailem s elektronickým podpisem). To jsem sice dostat mohl, ale podobné maily od neznámých odesílatelů víceméně automaticky vymazávám. Je toto všechno právně možné a mám to raději zaplatit, nebo je to podvodné jednání? Vždyť by také nemuselo jít „jen“ o důchodcových 56 Euro. Dík.
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Podobných případů registrujeme celou řadu. Ve většině případů nedoporučujeme fakturu platit. Podrobnější informaci jsme zveřejnili na našich webových stránkách http://www.coi.cz/cs/esc-2/aktualne/slovenske-basnicky-platit-60-euro-nebo-neplatit.html 22.6.2010 11:35
OTÁZKA: Přikládám jejich podmínky-Kliknutím na tlačítko "Registrovať" žiadam download-server.sk, o sprístupnenie prístupu k databáze programov. Pokiaľ požadujete registráciu na súťažné akcie vyznačte registráciu. Aby sa zabránilo zneužitiu a zámernému zadávaniu chybných údajov, bude Vaša IP-Adresa [94.112.143.146] a poskytovateľ internetu [r11en146.net.upc.cz] pri použití uložená. Na základe tejto IP adresy je možné identifikovať danú osobu cez Vášho poskytovateľa Internetu. Kliknutím na tlačítko "Registrovať" akceptujete uzatvorenie zmluvy s našou spoločnosťou na 24 mesiacov. Dohodnutá cena za prístup k poskytovaným informáciám, na základe tejto zmluvy činí 5 EUR (150,63 SK) mesačne so splatnosťou 12 mesiacov predom, splatenie a prístup podľa Všeobecných obchodných a užívateľských podmienok, všeobecných užívateľských informácií. Prehlasujem týmto, že som spôsobilý /á/ na uzatvorenie tohto právneho vzťahu a súhlasím podľa § 65 zák.č.610/2003 Z.z. a § 4 ods. 6 zákona č. 22/2004 Z.z. v platno...
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Obchodní podmínky byly několikrát změněny a mírně se lišily i na jednotlivých webových stránkách, které společnost provozuje, např. basne-portal.sk, download-portal.sk a adventny-kalendar.sk. Metody podnikavců se stále zdokonalují. Aktualne se objevila stránka ms-2010.sk, kterou údajně provozuje seychellská společnost, princip je ale stejný. 22.6.2010 11:40
OTÁZKA: napadli mě i další otázky: existuje nějaká databáze, kde bych si mohl ověřit platnost údajů daného e-shopu a případně nějakou jeho důvěryhodnost? Je nějaký orgán, který se zabývá výhradně tímto problémem a na koho se v případě těchto potíží mám přímo obrátit? Děkuji Jan Motůrek
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: V oblasti ochrany spotřebitele považuje Evropská komise toto téma za velmi důležité. Problematikou ochrany konkrétních spotřebitelů na evropském trhu se zabývá síť Evropských spotřebitelských center. Ta v současnosti pracuje na zdokonalení systému Howard, tedy online nákupního asistenta, který by měl fungovat právě Vámi uvedeným způsobem, tedy ověřovat jednotlivé e-shopy, jejich důvěryhodnost a podobně. Zatím je přístupná dosavadní verze, a to na našem webu zde... http://www.coi.cz/cs/esc-2/spotrebitel-2/nakup-pres-internet/predejdete-podvodu-vyuzijte-system-howard.html Rovněž bude brzy na našem webu k dispozici souhrnná zpráva o e-commerce v EU za roky 2008 a 2009, jejíž součástí budou rovněž odkazy na národní podnikatelské registry. V případě dotazů na konkrétní podnikatele z jiných zemí EU, Norska či Islandu se můžete obrátit na naše Evropské spotřebitelské centrum. Kontakty najdete na www.coi.cz/esc . V případě dotazů ohledně českých podnikatelů se obraťte na Českou obchodní inspekci či na spotřebitelská sdružení. 22.6.2010 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, Jak si vysvětlujete že přestože je jasné že se jedná o podvodný inzerát a je znám email i účet kam poslat peníze(z toho by šlo podvodníka identifikovat) tak policie nic nekoná a to napříč celým světem? Petr Bartoš
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Práci policie je z naší strany obtížné hodnit. Emailová adresa ani číslo bankovního účtu nemusí samy k odhalení pachatele vést. Není problém založit si emailovou adresu anonymně, stejně tak bankovní účty mohou být vedeny např. na tzv. bílé koně. Je třeba počítat také s ochranou bankovního tajemství, která funguje v jednotlivých státech různě. 22.6.2010 11:49
OTÁZKA: může být někdo tak hloupý aby skočil na ty podvody nigerijců? No může, a není divu že jsou to češi. Ty podvody jsou do očí bijící podvody když jsou lidi hlupáci pak je to jejich problém, ne?
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Bohužel, takových případů je řada, a pokud někdo nemá s nakupováním přes internet dostatečné zkušenosti, může se stát obětí podvodu. Není to ale české specifikum, problém s "nigerijskými" podvody je celoevropský. Lidé někdy nejsou zcela pozorní a naopak jsou velmi důvěřiví. 22.6.2010 11:50

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.