Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 22. června 2010 do 12:00
OTÁZKA:
Dobrý den,
otázka je celkem jednoduchá a nasnadě:
"Na co si dát pozor při nákupech na internetových stránkách?"
Jan Motůrek
ODPOVĚĎ:
Na důveryhodnost prodávajícího, ověřit si jeho existenci třeba v obchodním rejstříku v zemi podnikatele. Pokud si nejste jisti, zjistěte si reference na internetu, případně kontatujte naše Evropské spotřebitelské centrum (www.coi.cz/esc). Rozhodně si přečtěte obchodní podmínky.
22.6.2010 11:12
OTÁZKA:
Dobrý den, chěl bych se zeptat jakým způsobem je řešena lhůta pro odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet v jiných státech? Je to všude stejné jako u nás?
ODPOVĚĎ:
Můžete se podívat na naše webové stránky, kde je tabulka se lhůtami na odstoupení od smlouvy při nákupu přes internetu bez udání důvodu a bez sankce. Odkaz: http://www.coi.cz/cs/esc-2/spotrebitel-2/nakup-pres-internet/pravo-na-odstoupeni-od-smlouvy-bez-udani-duvodu-pri-nakupu-na-dalku.html Nicméně, pokud nakupujete z ČR, pak máte vždy právo na odstoupení od smlouvy minimálně 14 dní (podle evropského nařízení Řím I.)
22.6.2010 11:15
OTÁZKA:
Dobrý den, dá se věřit platebním systémům typu PayPal? Jak poznám, který je seriózní a který ne? Děkuju
ODPOVĚĎ:
Obecně se důvěřovat dá. Je dobré využívat ověřené systémy, které fungují už nějakou dobu, paysec, paypal a pod. Některé nabízejí nadstandartně vysokou ochranu kupujícího.
22.6.2010 11:17
OTÁZKA:
Dobrý den, jak se dá poznat, že placení kartou u internetového obchodníka je opravdu bezpečné?
ODPOVĚĎ:
Platná legislativa (zákon o platebním styku) chrání spotřebitele v případě jakýchkoli neautorizovaných transakcí platební kartou. Pokud tedy obchodník kartu zneužije tak, že bez Vaší autorizace strhne z karty peníze, odpovídá za to ze zákona banka. V případě neúspěšné reklamace u ní, se můžete obrátit na Finančního arbitra ČR.
22.6.2010 11:18
OTÁZKA:
dobrý den,
existují nějaké obecné znaky na webových stránkách, podle kterých lze vytušit, že by mohlo jít o podvodníky?
děkuji
ODPOVĚĎ:
Děkuji za tuto otázku. Jde o kontakty na "free mailové" adresy (tedy servery, kde si může zřídit schránku kdokoli), platby vyžadované výhradně předem (např. v hotovosti přes Western Union atp.), velmi výhodné nabídky (poloviční cena nových produktů, např. mobilů), určitým vodítkem může být také méně profesionnální vzhled stránek, neúplné informace o prodejci, absence obchodních podmínek a podobně. Špatná čeština v kontaktních emailech (ta je většinou z google překladače).
22.6.2010 11:21
OTÁZKA:
Jak je to s nakupováním na ebay? Mám tam vždy jistotu, že ikdyby se jednalo o podvod, zboží (resp. peníze) dostanu zpět?
Matěj Chmelo
ODPOVĚĎ:
Takovou jistotu nemáte. E-bay se snaží svojí politikou předcházet podvodnému jednání na tomto serveru. Na zprostředkovatelském serveru prodává kdokoli z celého světa a e-bay za jednotlivé transakce neodpovídá. Podstatné je, zda nakupujete u soukromé osoby či u podnikatele. Pokud by problém nastal s podnikatelem, pak můžete uplatnit svoje spotřebitelská práva. Pokud nakoupíte od soukromé osoby, můžete se obrátit na soud a řešit vše v soukromoprávním řízení. Ale žalovat například do Hongkongu je poměrně obtížné :)
22.6.2010 11:25
OTÁZKA:
A ještě mám jeden dotaz, jak zabránit tomu, aby si obchodník nestrhl z karty víc, než kolik stojí zboží, nebo mě dokonce nedostal do mínusu, za který bych pak tvrdě splácel bance?
ODPOVĚĎ:
Doporučuji si uložit printscreen obrazovky před provedním platby. Problémy s nesprávně autorizovanou částkou lze řešit reklamací platby u banky. V první fázy lze požádat banku o tzv. chargeback, v případě neúspěchu se můžete obrátit na finančního arbitra.
22.6.2010 11:25
OTÁZKA:
Jak nenaletet nejruznejsim podvodnikum na internetu... nabizejici vydelky? Myslim tim MFA, MLM. PTC, PTR, HYIP a pod.
Jiří Klimánek
ODPOVĚĎ:
Nenaletět lze tím způsobem, že na ně nereagujete. Ve většině případů se jedná o podvod. Obecným vodítkem může být třeba to, že velký a snadný zisk Vám nenabídne nikdo na ulici. Důležité je chovat se online stejně obezřetně jako v běžném životě.
22.6.2010 11:29
OTÁZKA:
Dobrý den, aukro ověřuje totožnost majitele účtu zasláním dopisu na adresu uživatele, jak to dělají na ebay a dalších aukcích? Díky
ODPOVĚĎ:
Pokud vím, například e-bay umožňuje obchodovat i bez ověření adresy. Vždy závisí na podmínkách konkrétního poskytovatele. Je tedy dobré přečíst si jejich podmínky a politiku ochrany uživatelů a nakupujících. Určitým vodítkem mohou být systémy hodnocení jednotlivých uživatelů, které aukční servery mají.
22.6.2010 11:31
OTÁZKA:
Dobrý den, když vydražím na zahraničních internetových aukcích zboží za více než 20 000,-Kč jaká je pravděpodobnost, že po mně půjde POLICIE ČR kvůli nezdanění této částky, tak jak se to děje např. na Aukru? Díky
ODPOVĚĎ:
Jaká je pravděpodobnost, že Vás Policie ČR dokáže vypátrat, to Vám řeknou spíše na Policii ČR. Nejen na úrovni EU se mezinárodní policejní spolupráce neustále posiluje, takže i při přeshraničních transakcích je, v případě problémů, stále snadnější, takže spoléhat se na to, že Vás nikdo nemůže dopadnout, by mohlo být poněkud naivní.
22.6.2010 11:34
OTÁZKA:
Dobrý den, přeposílám aktuální dotaz mého dobrého známého.
Dobrý den, můj dotaz se týká www.download-server.sk . Včera jsem od nich dostal dopis „Posledná predžalobná upomienka“ o zaplacení 56 Euro. Z níže uvedeného textu z jejich stránek vyplývá, že jsem se u nich registroval pro přístup do jejich databáze různých prográmků ke stažení (kterých je všude jinde plno zdarma). Píší, že jsem nereagoval na 2 předchozí upomínky (v jejich obch. podmínkám píší, že je posílají e-mailem s elektronickým podpisem). To jsem sice dostat mohl, ale podobné maily od neznámých odesílatelů víceméně automaticky vymazávám. Je toto všechno právně možné a mám to raději zaplatit, nebo je to podvodné jednání? Vždyť by také nemuselo jít „jen“ o důchodcových 56 Euro. Dík.
ODPOVĚĎ:
Podobných případů registrujeme celou řadu. Ve většině případů nedoporučujeme fakturu platit. Podrobnější informaci jsme zveřejnili na našich webových stránkách http://www.coi.cz/cs/esc-2/aktualne/slovenske-basnicky-platit-60-euro-nebo-neplatit.html
22.6.2010 11:35
OTÁZKA:
Přikládám jejich podmínky-Kliknutím na tlačítko "Registrovať" žiadam download-server.sk, o sprístupnenie prístupu k databáze programov. Pokiaľ požadujete registráciu na súťažné akcie vyznačte registráciu. Aby sa zabránilo zneužitiu a zámernému zadávaniu chybných údajov, bude Vaša IP-Adresa [94.112.143.146] a poskytovateľ internetu [r11en146.net.upc.cz] pri použití uložená. Na základe tejto IP adresy je možné identifikovať danú osobu cez Vášho poskytovateľa Internetu. Kliknutím na tlačítko "Registrovať" akceptujete uzatvorenie zmluvy s našou spoločnosťou na 24 mesiacov. Dohodnutá cena za prístup k poskytovaným informáciám, na základe tejto zmluvy činí 5 EUR (150,63 SK) mesačne so splatnosťou 12 mesiacov predom, splatenie a prístup podľa Všeobecných obchodných a užívateľských podmienok, všeobecných užívateľských informácií. Prehlasujem týmto, že som spôsobilý /á/ na uzatvorenie tohto právneho vzťahu a súhlasím podľa § 65 zák.č.610/2003 Z.z. a § 4 ods. 6 zákona č. 22/2004 Z.z. v platno...
ODPOVĚĎ:
Obchodní podmínky byly několikrát změněny a mírně se lišily i na jednotlivých webových stránkách, které společnost provozuje, např. basne-portal.sk, download-portal.sk a adventny-kalendar.sk. Metody podnikavců se stále zdokonalují. Aktualne se objevila stránka ms-2010.sk, kterou údajně provozuje seychellská společnost, princip je ale stejný.
22.6.2010 11:40
OTÁZKA:
napadli mě i další otázky: existuje nějaká databáze, kde bych si mohl ověřit platnost údajů daného e-shopu a případně nějakou jeho důvěryhodnost?
Je nějaký orgán, který se zabývá výhradně tímto problémem a na koho se v případě těchto potíží mám přímo obrátit?
Děkuji
Jan Motůrek
ODPOVĚĎ:
V oblasti ochrany spotřebitele považuje Evropská komise toto téma za velmi důležité. Problematikou ochrany konkrétních spotřebitelů na evropském trhu se zabývá síť Evropských spotřebitelských center. Ta v současnosti pracuje na zdokonalení systému Howard, tedy online nákupního asistenta, který by měl fungovat právě Vámi uvedeným způsobem, tedy ověřovat jednotlivé e-shopy, jejich důvěryhodnost a podobně. Zatím je přístupná dosavadní verze, a to na našem webu zde... http://www.coi.cz/cs/esc-2/spotrebitel-2/nakup-pres-internet/predejdete-podvodu-vyuzijte-system-howard.html Rovněž bude brzy na našem webu k dispozici souhrnná zpráva o e-commerce v EU za roky 2008 a 2009, jejíž součástí budou rovněž odkazy na národní podnikatelské registry. V případě dotazů na konkrétní podnikatele z jiných zemí EU, Norska či Islandu se můžete obrátit na naše Evropské spotřebitelské centrum. Kontakty najdete na www.coi.cz/esc . V případě dotazů ohledně českých podnikatelů se obraťte na Českou obchodní inspekci či na spotřebitelská sdružení.
22.6.2010 11:42
OTÁZKA:
Dobrý den,
Jak si vysvětlujete že přestože je jasné že se jedná o podvodný inzerát a je znám email i účet kam poslat peníze(z toho by šlo podvodníka identifikovat) tak policie nic nekoná a to napříč celým světem?
Petr Bartoš
ODPOVĚĎ:
Práci policie je z naší strany obtížné hodnit. Emailová adresa ani číslo bankovního účtu nemusí samy k odhalení pachatele vést. Není problém založit si emailovou adresu anonymně, stejně tak bankovní účty mohou být vedeny např. na tzv. bílé koně. Je třeba počítat také s ochranou bankovního tajemství, která funguje v jednotlivých státech různě.
22.6.2010 11:49
OTÁZKA:
může být někdo tak hloupý aby skočil na ty podvody nigerijců? No může, a není divu že jsou to češi. Ty podvody jsou do očí bijící podvody když jsou lidi hlupáci pak je to jejich problém, ne?
ODPOVĚĎ:
Bohužel, takových případů je řada, a pokud někdo nemá s nakupováním přes internet dostatečné zkušenosti, může se stát obětí podvodu. Není to ale české specifikum, problém s "nigerijskými" podvody je celoevropský. Lidé někdy nejsou zcela pozorní a naopak jsou velmi důvěřiví.
22.6.2010 11:50
předchozí | 1 2 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.