On-line duel

Hejtman se utká se Student Agency v duelu o provozu regionálních vlaků

Radko Martínek

Radko Martínek

Jiří Schmidt

Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency.
velikost textu:
vydáno 3.12.2009 11:00
České dráhy stojí v centru ostrých sporů o provozování regionálních vlaků. Kraje s nimi totiž podepsaly smlouvu, ve které jim garantují minimálně desetiletý monopol. Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek tvrdí, že právě tato dohoda zlepší dopravu. Jiří Schmidt ze Student Agency to popírá. Jejich odpovědi z duelu naleznete zde.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. prosince 2009 do 11:23

OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz na pana Martínka - jak si můžete být tak sebejistý, že dráhy začnou modernizovat vlaky a budou provozovat levnější dopravu než soukromí dopravci, když za 20 let zpětně toho nebyly schopné dosáhnout? Nemyslíte, že je načase dát šanci soukromníkům? Čeho se od nich bojíte? Davis
Radko Martínek Radko Martínek: Jsem si jistý, protože je to ve smlouvě. Memorandum konečně za dvacet let vytváří prostor pro to, aby České dráhy mohly pokrýt své náklady. Navíc na Českých drahách od průvodčích až po lidi v managementu pracuje celá řada velmi zkušených a železnici oddaných lidí. To co slibuje pan Jančura je neuskutečnitelné, nemá jediný vlak a nemá ani dostatečně vyškolený personál. Z osmdesátimiliardového kontraktu na deset let se v žádném přípdě nedá ušetřit 20 miliard. Navíc máme všich ni zkušenost s nízkonákladovými leteckými společnostmi, které také slibovaly, že v moderních letadelch přepraví cestující za výrazně levnější ceny a kadždý mohl sledovat, jak to dopadlo. Určitě se nechci ničeho podobného dočkat v regionální dopravě, kterou mám na starosti. 3.12.2009 11:06
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Dobrý den, odpovídáme oba, takže se přidám: jistatota toho, že nikdo není levnější nebo kvalitnější než ČD neexistuje. Tu mohou přinést soutěže.
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me nekolik veci : 1. kdy ceske drahy budou provozovat ciste vlaky ? jima me hruza jit na zachod ve vlaku-proc davat dotace nekomu, kdo se neumi postarat o cistotu ? 2. proc ceske drahy nabizeji takovy zmatecny system slev, ve kterem se casto nevyznaji ani samy pokladni? 3. proc davat dotace soukrome firme? Je to preci podnikatelsky zamer s rizikem krachu, tak at si za nej jancura odpovida sam-at si sam sezene penize, vlaky a zacne provozovat nedotovane spoje, videli bychom, jakou kvalitu by pak nabizel. 4. otazka, kterou oba pochopite az na konci rozhovoru, proc pri ukonceni pokladani otazek v dany cas otazky presto pribyvaji ? to si je tam ti hoste pripisuji sami, nebo redakce? Proc ma nekdo takovyhle vysady a bezny uzivatel se ptat jiz nemuze ? schvalne si vsimnete, kolik bylo polozeno otazek do uzaviraciho limitu a kolik na konci odpovidani.. David
Radko Martínek Radko Martínek: Memorandum vytváří podmínky proto, aby se se situace výrazně zlepšila a bude to také jedna z věcí, kterou budeme po Českých drahách požadovat. 3.12.2009 11:08
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: ad 1. Kvalita železnice se razantně zlepší až ve chvíli, kdy na dopravce bude působit konkurenční tlak. ad 2. Nevíme. ad 3. Každý dopravce funguje na stejném principu, bez ohledu na to, zda je soukromý, či ne. ČD a RegioJet v tomto pohledu nejsou rozdílné. ad 4. Bez komentáře.
OTÁZKA: Dobrý den, proč kraje odmítají výběrové řízení na dopravce na regionálních železničních tratích? Lukáš
Radko Martínek Radko Martínek: Kraje neodmítaly výběrová řízení, ale ta v této chvíli nejsou prakticky proveditelná. Za prvé České dráhy byly rozděleny tak, že jim zůstala ve vlastnictví celá řada objektů, které jsou pro provozování železniční dopravy nezbytné jako například nádraží. Za druhé memorandum nevyřešilo všechno, vyřešili jsme celkovou nedofinancovanost železniční dopravy. Nicméně v této chvílí nejsou ještě spravedlivě rozdělené finanční prostředky mezi jednotlivé kraje, a tyto vztahy musíme v nejbližších letech narovnat. Za třetí regiony soudržnosti vypisují výběrová řízení na financování modernizace železniční dopravy s evropských fondů. Udržitelnost tohoto projektu je stanovena na 10 let, kraje za tuto udržitelnost ručí svými prostředky (je to minimálně 3,75 miliard korun). Pokud by dopravci v příštích deseti letech nedokázali dodržet podmínky, pak by kraje musely Evropské unii tyto prostředky vrátit. Zatímco u Českých drah je jasné, že za tento závazek nepřímo ručí i český stát jako zřizovatel Českých drah. 3.12.2009 11:10
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To zatím kraje nikdy přesvědčivě nevysvětlily. Pan Martínek poslední půlrok udává stále jiné prapodivné důvody: v červenci trvdil, že žádní konkurentni nejsou, poté, že nepodali nabídky (v neexistujících řízeních), v srpnu - že ČD nabídnou vždy nejlepší cenu, v říjnu - že noví dopravci chtějí jen "lukrativní spoje" - a dnes se odvolává na Memorandum mezi kraji a státem a to, že ČD jsou veřejnoprávní (!) subjekt. takže skutečné kvalifikované vysvětlení zatím žádné.
OTÁZKA: Kdy vyjedou nové vlaky na regionální tratě? Doufám, že to nebudou nažluto přebarvené motoráčky Regionova. Standa KV
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě to nebudou jenom motoráčky Regionova. Mimochodem jsou to zásadně modernizované vlaky. Předpokládáme, že se soutěže zúčastní všichni renomovaní výrobci železničních kolejových vozidel. O výběru bude rozhodovat vedle ceny také kvalita. 3.12.2009 11:12
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Taky nevím. Určitě vyjednou později, než kdyby bylo otevřeno konkurenční prostředí na železnici. Příklad: v Plzeňském kraji nabízeli všichni dopravci v tendru nová vozidla od roku 2011. V přímo uzavřené smlouvě s ČD mají ČD podmínku nasadit nové vozy až v roce 2018!!! Takže si udělejte obrázek sám.
OTÁZKA: Hrála ve výběru dodavatele regionální dopravy skutečnost že ČD jsou státním podnikem? Myslím tím osobní vazby generálního ředitele ČD s představiteli ministerstva, případně krajů? Pokud to někdo z vás nepochopil - měly ČD protekci? kay2
Radko Martínek Radko Martínek: To že České dráhy jsou vlastněny státem, hrálo roli, ale ne z důvodu osoby generálního ředitele, který tam dnes je a zítra nemusí být. Vážné je ovšem pro nás to, že musíme našimi rozpočty zagarantovat evropské fondy a v tomto smyslu je společnost vlastněná státem mnohem bezpečnější. 3.12.2009 11:13
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Pan Martínek na to odpověděl včera v HN: podle něj kraje mohou ignorovat všechny ostatní firmy na trhu a preferovat jen tu, která je blízká státu. A taky to kraje udělaly. Kromě toho, že jde o protekcionalismus a diskriminaci hrubého zrna, je takové prohlášení přímo nabádáním k nedovolené státní podpoře ve smyslu primárního evropského práva. Takže pan Martínek se sám v novinách elegantně udal :-)
OTÁZKA: Kolik nových vlaků vyjede na regionálních tratě v Pardubickém kraji? Pardubičák
Radko Martínek Radko Martínek: Kraj předběžně vybral trať Chrudim – Pardubice – Hradec Králové, Česká Třebová – Lanškroun, Česká Třebová – Moravská Třebová a Chrudim – Hlinsko. Předpokládáme, že na tyto tratě vyjede pět až šest moderních souprav. První vlaky by měly vyjet koncem roku 2012. 3.12.2009 11:16
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Toť otázka! Uvidíme, jak ČD s novou smlouvou naloží. Taky jsem Pardubičák, těším se!
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, pane Martínku, proč v Pardubickém kraji nevyjedou na regionálně tratě soukromí dopravci? Saša
Radko Martínek Radko Martínek: Pardubický kraj má z minulého období uzavřenou dlouhodobou smlouvu s českými drahami, kterou jsme pouze rozšířili. V této době neexistuje v České republice žádný dopravce kromě Českých drah, který by byl schopen zajisti obslužnost celého Pardubického kraje. Smlouva s Českými drahami je pro nás finančně výhodná a zbavuje nás rizik. České dráhy garantovaly dohodu mezi českým státem a kraji. Ceny, které, jsou stanoveny v této dohodě, jsou konečné. Chceme také využít prostředků z Evropské unie na modernizaci železničních tratí. České dráhy jsou jediným dopravcem (vzhledem k tomu, že jejich vlastníkem je stát), který může garantovat během deseti let udržitelnost a nevystavovat Pardubický kraj případnému problému s tím, že by musel Evropské unii vracet přidělené finanční prostředky. 3.12.2009 11:16
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Zapeklitá otázka!
OTÁZKA: Co mě jako cestujícímu přinese memorandum? Inženýr Karel
Radko Martínek Radko Martínek: Memorandum přináší stabilizace plateb za regionální dopravu, a to jak od státu, tak i od krajů. Cestující mají jistotu, že je zaručena dopravní obslužnost ve stávajícím rozsahu na deset let. Mají zajištěno to, že se budou postupně modernizovat vlakové soupravy, aniž by dramaticky rostly ceny jízdného. 3.12.2009 11:23
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: No, závisí na tom, jak se bude používat. Pokud rozumně - může Vám přinést stabilitu železniční dopravy v příštích letech. Bohužel - kraje i ČD jej používají nerozumně - chtějí pomocí něho zabetonovat celý trh regionální dopravy.
OTÁZKA: Dobrý den pane Martínku, chci se zeptat, proč jste až v překvapivé rychlostí nyní podepsali smlouvu na 10let s Českými dráhami, neříkejte, že to nemá spojitost s novým nařízením EU, které má zajistit cestujícím normální podmínky přepravy a ne převpravu lidských sardinek. Tato nová legislativa požaduje výběrové řízení, proč jste ho chtěli obejít? Jaký přesný plán modernizace vozového parku předložily ČD nebo je to pouze ústní domluva, my to nějak někdy zmodernizujeme a zase na to doplatí cestující? Jiří Kelnar
Radko Martínek Radko Martínek: Pardubický kraj má už z dřívější doby dlouhodobou smlouvu s ČD. Nyní jsme podepsali pouze její dodatek. Podepsali jsme jej teď proto, že to považujeme za výhodnější. Nicméně ani nová směrnice nenutí zadavatele vypisovat výběrové řízení, zdůrazňuji pouze v železniční dopravě. Pardubický kraj v okamžiku, kdy bude mít stabilizovanou strukturu dopravní obslužnosti, se zcela jistě nebude bránit vypisovat výběrová řízení. V této chvíli to není možné. Modernizace je dohodnutá, jsou určeny tratě, na které vyjedou nové vlaky. Mimochodem na všechny tratě to není možné, protože jejich stav to neumožňuje. I v tomhle pan Jančura neříká pravdu, když slibuje moderní vlaky všude. První nové vlaky se objeví na trati Chrudim - Pardubice - Hradec Králové v polovině roku 2012. 3.12.2009 11:26
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Pěkná otázka. Kraje chtěly obejít novou evropskou legislativu, proto ten spěch. K druhé části: jak známe nové smlouvy ČD s kraji, je veškerá obnova vozidel pouze orální - ve smlouvě se vyskytují jen předpoklady pro obnovu, nikoliv závazky a garance (jsou i výjimky - např v Plzeňském kraji - nová vozidla do roku 2018 :-)
OTÁZKA: České dráhy nemají příliš dobrou pověst, přesto s nimi kraje podepsali desetiletý kontrakt. Co vás k tomu vedlo? Antiželezničář
Radko Martínek Radko Martínek: České dráhy konečně po letech váhání získaly pevný finanční systém, kterým garantují skutečné náklady, proto mohou ve větší míře než doposud modernizovat jednotlivé vlakové soupravy. České dráhy jsou jediným dopravcem, který má dostatek vyškoleného personálu, který je schopen zabezpečovat dopravu v celé šíři. České dráhy také vlastní zařízení nutná k provozování regionální železniční dopravy. České dráhy vzhledem k tomu, že jsou vlastněny státem, poskytují garanci, že dohoda mezi státem a kraji bude dodržena. 3.12.2009 11:26
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Aha???
OTÁZKA: Pane Martínek, nebyli jste při tomto rozhodnutí vydírání železničářskými odbory? Pavel Maršál
Radko Martínek Radko Martínek: Nebyl. 3.12.2009 11:27
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Všude vidíme, že odbory agresivně blokují otevírání trhu.
OTÁZKA: Žádná otázka - jen blahopřání: Vzhledem k tomu, že korupce v ČR je za vším "takto" schváleným (a na 10 let - to už je sakra kšeft!!), tak blahopřeji, pane Martínku. Terry
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, váš názor vám neberu, nicméně veškeré své účty pravidelně zveřejňuji novinářům, ať už ve funkci ministra nebo teď hejtmana. Korumpován jsem pouze tím, že se opravdu velmi těším na to, až budou moci mí spoluobčané jezdit v nových, krásných vlacích, které se nám představily na prezentaci ve Velimi. 3.12.2009 11:28
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Připojuji se ke gratulaci!
OTÁZKA: Pane hejtmane, někde jste uváděl, že memorandum je průlomové opatření v regionální dopravě. Nepřeceňujete trochu jeho význam? Zvědavec
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě ně, protože se nám podařilo, aby v následujících deseti letech bylo financování regionální dopravy stabilní. Příspěvky od státu na regionální dopravu by měly být rovnoměrné a kraje na tomto jenom vydělají. 3.12.2009 11:30
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Memoradnum je často záminkou pro uzavření trhu. 20 minut před začátkem tohoto chatu jsem se vrátil z Ministerstva dopravy - ani vysocí úředníci tam nechápou, jak mohou kraje společně s ČD desinterpretovat povahu a obsah memoranda.
OTÁZKA: Je ještě nějaká teoretická možnost, že by kraje na železniční dopravu vypisovaly výběrové řízení nebo už je vše podepsáno? probíhalo řízení alespoň v některém z krajů? Lukáš
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane Lukáši, mohu mluvit pouze za náš kraj. V této chvíli výběrová řízení nevypisujeme, nicméně napjatě čekám, jak se někteří soukromí doopravci, kteří teď tvrdí, jak budou dokonalí, uplatní ve výběrových řízeních na dálkové tratě. Pokud přejdou od slov k činům a budeme mít určitou zkušenost, budu první, který bude chtít, aby se v soutěži rozhodlo. 3.12.2009 11:32
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Naděje umírá jako poslední! Možnost vždy existuje, některé smlouvy ČD jsou alespoň teoreticky otevřené. Ano probíhalo v Libereckém kraji (kraj získal nová luxusní vozidla za zlomek původní ceny)- Plzeňský kraj vypsal, ale po tom, co jsme (nejen my) podali nabídky, bez udání důvodů zrušil.
OTÁZKA: Dobrý den. Proč stále jezdí 40 let staré vagóny na rychlíkových tratích a 60 let staré motoráky. Nemáte pocit, že se peníze v ČD zbytečně ztrácí v přezaměstnanosti, marketingu, který je naprosto zbytečný, a sponzoringu, který je u společnosti dotovaném státem nepochopitelný? Hip
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, České dráhy, mluvím za regionální dopravu, až do letošní dohody mezi státem a kraji, neměly zajištěné platby odpovídající nákladům. Přesto částečně modernizovaly. Očekávám, že nyní se tento trend zrychlí a zkvalitní. 3.12.2009 11:33
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Ano, tento pocit máme. Objednávaná dálková doprava (rychlíky a expresy) je popelkou, přestože by měla být výkladní skříní. Jezdí na ní nejhorší a nejstarší vozidla, téměř se na ni neobnovuje vozidlový park.

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.