Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf správy železnic Jiří Kolář odpovídal

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. června 2012 do 12:05

OTÁZKA: Zdravím Vás, víte když nedávno zvedly ceny mýtného a ještě vešlo ve známost, že se bude rekonstruovat dálnice D1, zaradoval jsem se že železnice začne konečně díky lepší ceně přetahovat přepravy od kamionové dopravy, poté ovšem přišlo zdražení za doravní cestu od vaší sždc a teoretický souboj železnice-kamiony byl opět vyrovnán a to ani nemluvím o tom, že máme za žel. dopravní cestu v ČR jednu z nejvyšších cen v Evropě. Ptám se, nebylo by lepší provézt po kolejích sždc více vlaků za nižší cenu než nechat ničit silnice kamiony? Co vy na to? Také bych se chtěl zeptat zde by nošlo realizovat nějaké cenové zvýhodnění pro jednotlivé vozové zásilky, o tyto přepravy nemají soukromé firmy zájem a tyto přepravy značně znevýhodňují ČD CARGO, pokud Cargo ukončí realizaci těchto nákladných zásilek, nastane na silnicích těžká situace neb tyto přepravy zcela jistě přejdou opět na kamiony. Děkuji V. Klozík Vítězslav Klozík
OTÁZKA: Pane řediteli, jakou kvalifikaci má pan Jurečko, aby mohl zasedat ve správní radě SŽDC, když tento politik ODS je vyučen číšníkem a v oboru pohostinství pracuje? Kdo ho na tuto funkci delegoval? Děkuji za odpověď. Míra Klas
OTÁZKA: Preji dobry den, Rad bych se zeptal na detaily ohledne zvysovani rychlosti na 200km/h. Nebylo by v soucasne dobe lepsi se spise zamerit na kvalitni udrzbu koridoru tak jak jsou, protoze i pri rychlosti 160 km/h jsou posety zavadami ( zpomaleni jizdy na rychlost obvykle 50km/h), jejichz odstranenim by se za mnohem mene ponez usetrilo rozhodne vice casu? Planujete nejaky pokrok v realizaci rekonstrukce useku trati Chocen-Usti nad Orlici (tunely), ktery je zasadnim uzkym hrdlem a casovym zdrzeni na ''''jiz dokoncenem'''' 1. koridoru? Dekuji Jiri Pospisil
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak se stavíte ke zvýšení poplatku za využívání lokálních drah? Nepřijde Vám to jako likvidační pro lokální dráhy? Za takových podmínek doprava neuveřitelně podraží a v podstatě bude ze strany krajů neobjednávána = zrušena. Domnívám se, že tím železnice ohromně ztratí ve srovnání s autobusovou dopravou. Bude to znamenat konec lokálek?
OTÁZKA: Vážený pane, prosím o odpověď na otázku, jak se bude SŽDC jako státní investor stavět k odsunu brněnského nádraží. Podle mne je jasné, že k jeho realizaci z finančních důvodů nikdy nedojde, je proto potřeba projekt přehodnotit. Jak se díváte na možnost, že by SŽDC iniciovala změnu politického postoje, aby se začlo modernizovat nádraží v centru. Jaký je Vás osobní názor jako odborníka na ŽUB. Děkuji
OTÁZKA: A ještě jeden dotaz. Necítíte trošku křivdu v tom, že stanice se z velké části za minulých režimu vybudovaly za státní peníze a nyní ČD (ač státní firma) je Vám chce prodávat (a tím se mlátit do hrudi jak dobře hospodaří). Proč se v minulosti takto nešikovně rozdělilo SŽDC a ČD? Lukáš MAsopust
OTÁZKA: Pane řediteli, proč SŽDC při rekonstrukcích stanic v rámci koridorů neberou v potaz drobné úpravy pro cyklisty? Mám na mysli dostatečnou délku výtahů na nástupiště, neexistenci vodicích kolejniček na schodech a kvalitní pokud možno kryté parkoviště se stojany na kola. Tedy vše co známe běžně např. z Německa nebo Rakouska. V celkových rozpočtech těchto staveb by šlo přitom o naprosto zanedbatelnou položku. Druhý dotaz se týká jestli SŽDC konečně začne testovat a používat nízké protihlukové stěny místo těch obludných vysokých, které hyzdí naše města a krajinu?? Mám informace o tom, že se k tomu údajně SŽDC staví delší dobu značně laxně. Děkuji za odpověď. Míra Klas
OTÁZKA: Hezký den, chtěl bych se zeptat, zda je v ohrožení výstavba koridoru Praha - Č.Budějovice, pokud by bylo zastaveno čerpání prostředků z fondů EU. Díky
OTÁZKA: Zdravím vás pane řediteli, mluvíte o tom, že jsou upraveny podmínky tendrů. Jak to mám chápat? Díky za odpověď
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se prosím zeptat, v jakém stádiu je projekt přestavby nádraží v Brně. Z jedné strany je slyšet, že projekt je realizován a z druhé, že nejsou finance. Také se objevují informace, že EU nepočítá s doracemi. Jaká je tedy pravda a skutečně se můžeme dočkat nového nádraží? Nebo alespoň opravy toho stávajícího, které je v děsném stavu? Děkuji, pěkný den.
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli,ze zkušenosti vím ,že údržbu správy tratí si rozdělily firmy,které ji berou jako "nutné zlo".Nebylo by levnější si navýšit počet dělníků jako stálých zaměstnanců.Ze zkušenosti se mi jeví toto řešení jako operativnější a i levnější.Nebot každá firma má svůj aparát ,který musí taky živit. Do výběrových řízení na zakázky se často hlásí firmy,které po té co vyhrají stejně berou subdodavatele,které jsou většinou menší firmy ,které neprošly kritérii např. obratem financí.. děkuji za odpověd
OTÁZKA: Dobrý den! Mám stručné dotazy: kdy (rád bych znal konkrétní termín) bude zahájena výstavba druhé koleje na trati 031 Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř v úseku Stéblová - Opatovice n/L. Kdy bude celá stavba realizována, jaká bude traťová rychlost v tomto úseku. Kdy, pokud, bude zdvojkolejněn celý úsek Pardubice - Hradec Králové. Předem děkuji za zodpovězení mého dotazu a přeji pěkný den. Jan Hrabal
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli, SŽDC se letos již počtvrté připojuje k dnešnímu mezinárodnímu dni bezpečnosti na železničních přejezdech. Rád bych se Vás zeptal, zda bude SŽDC bezpečnost na přejezdech v budoucnu řešit i jinými způsoby než je snížení traťové rychlosti? Resp. zda bude odstraňovat již existující propady traťové rychlosti před přejezdy, a to zejména méně nákladnými způsoby, které přejezdová norma doporučuje přednostně využít, jako např. iniciováním výřezu porostů v rozhledových polích přejezdů a/nebo dojednávat vyznačení odpovídající max. délky silničního vozidla na přejezdu? Předem děkuji za odpověď. Štěpán Hálek
OTÁZKA: Dobrý den, mám dvě otázky. Proč se při výstavbě koridorů zcela nesmyslně utápí peníze do protihlukových stěn, které v mnoha případech stojí ve volné přírodě ( příkladů se dá najít spousty) a dotaz druhý: proč se snažíte likvidovat menší tratě, argument o drahé údržbě prosím nepoužívejte, protože tyto tratě správa tratě ignoroje a neudržuje. Nebylo by lepší prodat či pronajmout je soukromníkům než předávat kamarádům jako laciné pozemky? děkuji Antonín Dohnal
OTÁZKA: 3. Má SŽDC nějakou vizi a snahu zrychlit provoz budováním moderních zab.zař. Je tristní že ve stanici křižují vlaky a výhybkář chodí ručně přehodit jednu výhybku a křižování trvá 5-10 minut, přitom při použití samovratné výhybky by křižování proběhlo max. za dvě minuty, jak je to běžné ve vyspělé Evropě. Rovněž omezení TR na přejezdech. 100 let se někde jezdí TR, pak přijde někdo, osadí TR 10 a tím pro SŽDC tento stav končí, žádný zájem např. zlepšit rozhledové poměry, zabezpečit PZZ, prostě jezdit plnou TR. Ne, pro SŽDC je jednodušší udržovat skanzen. Hodláte tento stav Vašich předchůdců změnit i činy? (A nepiště prosím, že vše je jen o penězích, návratnost investice samovratné výhybky vs. personál stanice, včetně odvodů států musí být přece reálná a rychlá.) Děkuji
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, proč se u nás budují nové koridory např. Praha - ČB, pouze na max. rychlost 160km/h a ne rovnou třeba na max. 200km/h. V budoucnu se pak budou opět předělávat na větší rychlost? Děkuji Jiří Veselý
OTÁZKA: Dobrý den, mám tři dotazy: 1. Kdo bude budovat nové zastávky poblíž center měst a obcí, kdo bude výstavbu financovat. Má SŽDC vůbec zájem financovat a budovat nové zastávky v místech osídlení a možného potencionálního zájmu cestujících, není-li současně dopravcem a tudíž jí může být jedno kolik železnice přepraví cestujících. 2. Má SŽDC zájem zvyšovat traťovou rychlost také na nekoridových tratích a na tratích regionálních? Není přece určitě ideální stav, kdy na většině sítě SŽDC je TR max 50-60km/h. Nutí Vás vůbec něco zvyšovat TR, nebo budete pouze konzervovat a dál likvidovat přepravu vlakem nízkou TR a přepravním časem? Většina zvětšení např na z TR 50 na 60-70 by byla jistě možná bez vyšších finančních nároků, jenže je zde staré osvědčené nikdy se to tak nedělalo a nám je to jedno. Příklad trať Liberec - Hrádek, Okna- Bezděz, kde bez nějakých větších investičních akcí šlo zvednout TR. (na trati do Liberce zřejmě tlakem VŘ)
OTÁZKA: Dobrý den, získá ještě někdy státní správa železnic takový respekt a efektivitu, jaké měla v dobách první republiky a Dr. Kotyrzy?
OTÁZKA: Dobrý den, počítá se ještě s napojením Kutné Hory na el. trať bez úvratě (+ el.)? Díky
OTÁZKA: Dobrý den. První dotaz je, zdali zbylé části koridorů by se nevyplatilo stavět (resp. přeprojektovat) na 200 km/h bez toho, abychom počítali s naklápěčkou (dle mého cesta do pekel). Druhý dotaz: Jste zastáncem "V. koridoru" (Praha - Liberec)? Děkuji Lukáš MAsopust
OTÁZKA: Dobrý den pane Kolář, chtěl bych se zeptat jestli SŽDC plánuje modernizaci tratě 022 Častolovice - Rychnov nad Kněžnou - Solnice ( průmyslová zona Solnice - Kvasiny ). Děkuji za odpověď a hezký den.
OTÁZKA: Dobrý den, jak hodláte řešit modernizace kapacitně nevyhovujících tratí - např Hradec Králové-Pardubice-Jaroměř, Kolín-Praha, když investiční prostředky jsou značně omezené? Kolik stojí údržba km lokálky a kolik km na koridoru? Jiří Hovorka
OTÁZKA: Dobrý den, bude se někdy elektrifikovat(a možna i přebudovavat na dvojkolejnou) trat mezi Zlínem a Otrokovicemi? Docela dost by to myslim pomohlo špatné dopravní dostupnosti krajskeho města. Jan Zamazal
OTÁZKA: Dobrý den, už kolik let se mluví o tom, že se mezi Brnem a Olomoucí (přes Vyškov, Nezamyslice a Prostějov) vybuduje dvoukolejná trať. Má cenu se na to ještě vůbec těšit? Děkuji za odpověď a přeji pěkný den. Zdeňka Zamazalová
OTÁZKA: Jaké jsou průměrné ceny za užívání kolejí pro nákladní vlaky? Předpokládám, že to bude ve srovnání s osobáky o dost víc... Je nákladní doprava v tomto smyslu nějak dotována státem?
OTÁZKA: dobry den -jak bude pokracovat rekonstrukce nadrazi v brne ? Vojta Prosecky
OTÁZKA: Dobrý den, ještě otázka na Protihlukové stěny: Budeme dále hyzdit nové úseky 3-metrovými monstry? Je možné diskutovat třeba u 4. koridoru místy o snížení již stávajících oblud? :-) díky.
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, v jednom z prvních rozhovorů jste uvedl, že mezi vašimi prioritami je také větší orientace na zákazníky. Jaké jsou vaše představy realizace této oblasti? Děkuji
OTÁZKA: Dobrý den, plánuje se u nás stavba nějakych "lepších" trati, aby se zde mohlo jezdit aspoň podobnou rychlosti jako ve Francii, Nemecku či Italii(a připojit se tam na sit techto rychlych trati)? Proč, když se rekontruovaly současné koridory, tak již nebyla plánována větší rychlost (aspoň těch 220 Km/h). V ČR je stále rychlejší jet autem než vlakem (i u té trati Praha-Ostrava je to +- stejná doba) v zahraničí je to přesně naopak. Diky Jan Zamazal
OTÁZKA: Dobrý den, přijde Vám způsob prodeje nemovitého majektu, který je ve správě SŽDC jako dostatečně transparentní?
OTÁZKA: Pekny den. Kdyz nechcete stavet tunel z Prahy do Berouna, jak chcete vyresit stavajici stav trati a jejiho okoli. Obe potrebuje rekonstrukci ... Myslite si, ze rozsahla investice v udoli Berounka ma vubec smysl (nejsou to vyhozene penize)? Dekuji za odpoved Pavel Martínek
OTÁZKA: Dobrý den. Mám dva dotazy. 1) Příští rok se chystají opravy na trati do Kolína, kde jezdím každý den. Už letos tam hodně zhoustl provoz kvůli novým soukromým dopravcům. Prodlouží se cesta vlakem do Prahy? Jaké zpoždění může nastat? 2) Před "masaryčkou" jezdí vlaky dlouhou dobu velmi pomalu. Proč? Jsou tam špatné koleje? Děkuji
OTÁZKA: Zdravím Vás pane řediteli. České dráhy prý připravují vznik holdingu. Neobáváte se, že Vás tento kolos jednoho dne pohltí? Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů.
OTÁZKA: Ještě prosím jedna otázka: Jak se staví SŽDC k revitalizacím vleček, popř. nákladišť, které byly v minulosti na různých místech poměrně necitlivě při rekonstrukcích zrušeny? Jan Banda
OTÁZKA: Dobrý den, jek reálně vidíte kvalitní (tj. 2-kolejnou, elektr.) železnici do Kladna? Kdy se začne reálně stavět..? A co Liberec - kdysi byl v plánech tzv. 5. koridor..? Díky.
OTÁZKA: Dobrý den. Budete rušit malé regionální tratě? Můžete říct kolik jich bude? Jaký je Váš postoj k problematice rušení tratí?
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Dovolil bych si Vám položit 3 otázky. 1) Co říkáte vstupu nových dopravců na síť SŽDC, nezpůsobí to nakonec komplikaci ve finále komplikaci v podobě nejednotného systému? 2) Podle vašich slov chcete, na rozdíl od svých předchůdců, více komunikovat. Můžete to konkretizovat? Jakým způsobem by to mělo býta s kým? 3) Nejsem jistě sám, kdo si myslí, že je u nás příliš nebezpečných přejezdů? Opravdu je nelze lépe zajistit? Děkuji Jaroslav Dvořák, Beroun Jan Dvořák
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak je to se stavbou vysokorychlostních tratí v Česku. Přijde mi zpátečnické stavět tratě na max. 160 km/h. Myslím, že by bylo dobré, aby všechny nové koridorové tratě byly stavěny minimálně na rychlost 200 km/h, případně 250 km/h nebo 300 km/h podle stupně důležitosti. Jakou nejvyšší rychlost plánujete na koridoru Praha-Plzeň a jaká bude první vysokorychlostní trať v Česku a kdy ?
OTÁZKA: Dobrý den, v jaké fázi je modernizace ( elektrifikace, zdvojkolejnění ) trati z Brna do Zastávky u Brna? Můžete říct datum zahájení prací? Jan Banda
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, vrátil bych se k nedělnímu vystoupení pana exministra Bárty na Primě. Nejen, že mě zarazilo to, že Prima mu poskytla tak velký prostor těsně po tom, co se vrátil do "Véček", což vyznívá tak trochu jako reklamní kampaň. Ale to zde nechci řešit. Ve svém vystoupení nazval člena správní rady SŽDC pana Jurečka kmotrem ODS. Jak to tedy vlastně bylo s Vašim jmenováním a jak to máte s ODS?
OTÁZKA: Pane řediteli, lze dosáhnout u veřejných zakázek transparentnosti? Jak a jaké k tomu máte nástroje? Přeji Vám hodně úspěchů.
OTÁZKA: V nedělním pořadu televize Prima, Partie vás Vít Bárta obvinil z účelové úpravy podmínek pro vypisování veřejných soutěží tak, aby se vytvořil prostor pro manipulaci s přidělováním veřejných zakázek předem určeným subjektům. Je toto obvinění podložené důkazy? Jak je nastavena transparentnost těchto podmínek?
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, sloužil jste na Kladně, jistě velmi dobře znáte vytíženou a zastaralou (infrastrukturou i zabezpečením) trať mezi Prahou a Kladnem. V minulosti (a to i nedávné) jsme zatím slýchávali pouze neurčité odpovědi na téma modernizace této trati. Můžete prosím popsat současný stav a hlavně záměry SŽDC, resp. MD s touto tratí? O modernizaci se mluví již od konce 80. let a nyní jsme v roce 2012 a zatím stále nebylo ani „kopnuto“.

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.