Odpružená kola za pár tisíc jsou jen pohádkou o vzhledu

  23:45
- Každý zákazník hypermarketu, který byť jen koutkem oka pohlédne na novotou zářící bicykly futuristických tvarů s pružinami na obou kolech jako u motocyklu, by si měl neustále opakovat: "Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci." Většinou se totiž z levného celoodpruženého kola stane nepoužitelný šrot po ujetí pár desítek kilometrů. Prokázal to test sedmi celoodpružených kol v cenách mezi šesti a deseti tisíci korunami. Čtyři pocházela ze sportovních oddělení obchodních domů, dvě byla koupena od zásilkových firem a jedno pocházelo z obchodu Jízdní kola - elektro.

Všechny bicykly prošly testy v jabloneckém Strojírenském zkušebním ústavu, rukama závodníků hradeckého oddílu orientačních závodů na horských kolech a nakonec na nich absolvovali dvoudenní horskou túru amatérští cyklisté, pro něž jsou taková kola určena. "Že jsou levná kola špatná, jsem věděl, ale že až takhle, to mě překvapilo," uvedl po zkušební krkonošské jízdě amatérský cyklista Jan Hásek, který byl u všech testů, jež redakce MF DNES v posledních čtyřech letech zveřejnila. Podle jeho zkušeností lze za stejnou cenu koupit dobrý trekkingový model pro rychlé a pohodlné ježdění po silničkách a zpevněných cestách nebo spolehlivé horské kolo do těžšího terénu. "Jízda na testovaných kolech připomíná cestování v autě bez tlumičů, a proto postrádá smysl," dodává mistr Evropy v orientačním závodě na horském kole Miroslav Rygl, který byl členem odborné komise a všechna kola vyzkoušel v terénu. Poněkud shovívavější je další člen této komise, Petr Ďoubalík, který sepsal mnoho cykloturistických průvodců: "Testovaná celoodpružená kola nejsou dopravním prostředkem, protože se na nich cyklista po rovině a do kopce strašně nadře. Ani ke sportovnímu vyžití se nehodí, protože při tvrdší jízdě se rozpadají. Ale velmi dobře mohou posloužit jako součást image například na sídlišti." Podle Ďoubalíka totiž vypadají velmi atraktivně a na první pohled draze. "Ve městě s nimi cyklista udělá velký dojem. Kudy jsme jeli, budili jsme pozornost, cenu jednoho modelu lidé odhadovali na třicet i více tisíc korun." Kdo z těchto důvodů kupuje bicykl, měl by se nejspíše zaměřit na Olpran Maxis, který ze všech nejlépe odolal mechanickému opotřebení a jehož přehazovačka jakž takž fungovala, brzdy trochu brzdily a pružení příliš nezměklo. "To je ovšem stav po dvou stech ujetých kilometrech, a kolo má vydržet tisíce kilometrů jízdy bez větších problémů," připomíná Petr Ďoubalík. "Olpran byl těsně pod hranicí toho, abych ho doporučil kamarádům, kteří by s ním občas vyjeli na koupaliště nebo do lesa," doplňuje Jan Hásek. "Při svižnější jízdě se však pomalu rozpadá stejně jako ostatní testovaná kola." O pár délek za Olpranem končí Attack Wildcat a Lion Brooks XL Suspension. První nepřežil jízdy terénem. Přestávalo mu fungovat přehazování a zároveň se uvolňovala zadní stavba, a tak se jízda na něm stala nejistou. Lion Brooks sice vydržel, ale jízda na něm byla pro všechny zkušební jezdce utrpením. "Některé kolo prostě nejede, lepí se k silnici a při jízdě z kopce člověk kolikrát neví, co udělá v příští vteřině. A to je právě tento případ," shrnuje pocity jezdců amatérský cyklista Michal Zahradník. Jednou z příčin může být podle technika Strojírenského zkušebního ústavu Marka Bidlase plášť, který je zcela nevhodný na celoodpružené kolo, protože má uprostřed hladký pás pro snížení valivého odporu. Podle výsledků minulých redakčních testů bicyklů však záleží i na kvalitě a konstrukci rámu. Další kola, Piranha Corida, Buffalo Mountain, Joko Engine Exhibited a Hota Horal, jsou v terénu nepoužitelná. Po pár desítkách odjetých kilometrů na nich nefunguje téměř nic, pružení cyklistům otlouká pozadí a jízda je na nich utrpením. Všechna testovaná kola mají několik společných znaků, které by měly případné zájemce varovat, že jde o velmi poruchové bicykly. Zadní část rámu je odpružená levnou pružinou. "Tváří se to jako tlumič, ale ve skutečnosti je to jen váleček s jakýmsi pístkem uvnitř," vysvětluje po rozebrání všech těchto součástek Petr Ďoubalík. "Tím pádem nic netlumí pružinu a jízda na takovém kole připomíná poskakování klokana," míní závodník Myroslav Rygl. "Navíc utahování pružiny na charakteru jízdy téměř nic nemění. Při povolení závitů jen více skáče a při utažení naráží jezdec stejně často na její konec," doplňuje člen amatérské komise a civilním povoláním strojař Václav Nádvorník. Proti odpružení předních vidlic nemají profesionálové ani amatéři jediné výtky a pokládají je za dostačující pro rekreační ježdění. Jejich závěry odpovídají i redakčním testům kol v minulých letech, kdy přední vidlice této kategorie vydržely tvrdé zacházení v terénu. "Vidlice jsou sice deklarovány jako bezúdržbové, ale ta moje se po roce zadřela. Stačilo však zajít do servisu, kde ji vyčistili, a jezdím s ní další rok bez problémů," popisuje své zkušenosti s vlastním kolem za deset tisíc korun David Sýkora, které si koupil podle výsledků jednoho z minulých testů, jehož se sám zúčastnil jako amatérský zkušební jezdec. Přehazovačky a přesmykače pocházejí z nejlevnějších sad, které jsou obvykle montovány na dětská kola nebo na bicykly určené jen k jízdě po silnici do obchodu nebo hospody a zpět. Zadní kola jsou upevněna pouze pomocí obyčejných šroubů, které se používají na silničních kolech, navíc velmi často do patek rámu. "Rychloupínací šrouby jsou pouze vpředu, protože každý zákazník prohlíží bicykl v obchodě hlavně zpředu, a tak si nevšimne, že vzadu jsou jen matky. Kolo je tak levnější," uvádí své zkušenosti Václav Nádvorník. "Přední kolo se častěji odmontovává při přepravě autem, a tak je aspoň přední rychloupínák výhodný," dodává Petr Ďoubalík. "Silniční patku na upevnění zadního kola používají hlavně výrobci, kteří si nejsou jisti, že rám udělají na milimetr přesně," přidává svoje zkušenosti cyklistický závodník Miroslav Rygl. "Nepřesnosti ve výrobě nebo kroucení materiálu na nich lze doladit posunem kola dopředu nebo dozadu." Pro použití v terénu ovšem nevyhovuje, protože při silném záběru do pedálů se zadní kolo může uvolnit. Že to není jen teoretická spekulace, se přesvědčili cyklisté při testovací horské túře. V takovém případě nezbývalo nic jiného než seskočit nebo spadnout ze zablokovaného stroje a řetěz s přehazovačkou znovu seřídit a utáhnout. Dalším znakem méně kvalitní konstrukce je, že žádný rám nenese označení materiálu, ze kterého je vyroben. Ani jeden výrobce se totiž nechlubí použitím těžké oceli, která váhu kola vyžene na šestnáct až osmnáct kilogramů. Běžné horské kolo dnes váží něco přes dvanáct kilogramů. Chybějící klipsny na upevnění nohou do pedálů, nekvalitní plastové šlapky nebo chybějící rohy na řídítkách jsou v těchto souvislostech maličkostí. "Ke kolům jsou dodávány univerzální návody bez přihlédnutí ke zvláštnostem celoodpružených kol," uvádí technik Strojírenského zkušebního ústavu Marek Bidlas do oficiálního protokolu. K téměř každému kolu potom dodává: "V návodu není žádná informace o předním ani zadním odpružení."

Protokoly :

Protokol amatérů
Protokol zkušebny
Slovníček
Stezky - Brno
Stezky - Hradec Králové a Pardubice
Stezky - Praha
Protokol profesionálních jezdců

O testu

* dokumentaci a technické parametry ověřil Strojírenský zkušební ústav
* jízdní vlastnosti a životnost bicyklů testovali závodníci i amatéři
* kola byla koupena z redakčního rozpočtu bez vědomí prodejců

vítěz testu

Pro velmi nenáročné ježdění s velkým efektem na diváky lze doporučit Olpran Maxis za osm tisíc korun. Je velmi podobný kolům o dvě třídy lepším, ale na divoké sjezdy nebo cykloturistiku v náročném terénu nestačí.
(kt)


7999 Kč (Tesco) + košík na lahev; zadní odrazka - příliš měkká přední vidlice; brzdové lanko překáží šlapání; vrzající rám; pneumatiky nevhodné do terénu

8890 Kč (Kotva) + slušné brzdy a přesmykač - řazení jde ztuha; krátká sedlovka; plášť není do terénu

9990 Kč (Quelle) + plastové blatníky - nepohodlná jízda; nebezpečný chránič přehazovačky; úzká řídítka; lanka od přehazovačky i brzdy ve šlapacím prostoru; mělký vzorek pneumatik

5770,60 Kč (Hota) + rám lze upevnit do běžného nosiče na autě - příliš měkké zadní pružení; sportovní sedlo, do kterého zespodu cáká voda; rám se během testu uvolnil a zkroutil; nešlo upevnit sedlovku; zničená šlapka; rohy jsou příliš doširoka; jednotlivé díly připomínají domáckou výrobu

5990 Kč (Jízdní kola-elektro) + odrazky ve výpletu kol - plastový závit zadního pružení byl zničen hned na začátku testu; měkká a příliš krátká pružina; měkká sedlovka se ohnula i při správném zasunutí

7999 Kč (Tesco) + hrazdička na řídítkách; dobré jízdní vlastnosti - krátké bowdeny na lankách popraskaly; lanka v prostoru šlapání; špatně řadil největší pastorek pro nejpomalejší jízdu (megarange)

9390 Kč (Globus) + dobré jízdní vlastnosti - kloub odpružení zadního kola a spojení tlumiče s rámem se vyviklaly; praskla plastová šlapka

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Zastropování dotací by bylo pro české zemědělce smrtící, říká ministr Výborný

29. března 2024

Kdyby se Česká republika rozhodlo tzv. zastropovat zemědělské dotace, musela by je zastavit na...

Nukleární restart. V USA poprvé vracejí do provozu uzavřenou jadernou elektrárnu

29. března 2024  14:34

K jaderné elektrárně Palisades u Michiganského jezera to z Chicaga trvá autem dvě hodiny. Spuštěna...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...