Navrhovali, aby sněmovna konstatovala, že smlouva mezi českým státem a izraelskou firmou Housing & Construction je nevyvážená v neprospěch státu a vláda by měla usilovat o její změnu.
Poslanci nakonec návrhy ODS nepodpořili.
Výstavbu dálnice nezpochybnil ve sněmovně nikdo, ale poslancům vadilo, že projekt nevzešel z výběrového řízení a stavba bude zbytečně drahá.
Exministr Říman tvrdil, že náklady na jeden kilometr dálnice D47 převyšují trojnásobně náklady na stejné úseky jiných dálnic postavených v 90. letech. Naznačil, že náklady na výstavbu nejsou analyzovatelné a že na stavbě by se mohly ušetřit miliardy korun.
V souvislosti s tím šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý charakterizoval stavbu jako "moravský tunel". "Je to pilotní projekt korupce a zlodějny," řekl.
Současný ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) neskrýval, že ve smlouvě s firmou Housing & Construction jsou problémy.
"Znění některých ustanovení není vždy formálně a terminologicky přesné a přílohy realizační dohody nejsou zcela v souladu se základním textem. Je proto v zájmu státu, aby nesoulad byl uspokojivým způsobem zpřesněn tak, aby se předešlo možným sporům. Zejména je třeba zpřesnit text dohody tak, aby závazky projektové společnosti vůči státu byly formulovány jasněji," řekl Šimonovský.
Ministr tvrdí, že není jasné, kolik vlastně výstavba dálnice bude stát.
Občanští demokraté v rozpravě uváděli, že cena se pohybuje v rozmezí od 125 miliard do 215 miliard korun.
Šimonovský řekl, že strop nákladů je 125 miliard korun v cenách roku 2001. Přesnou částku, kolik stát nakonec za třicet let zaplatí, podle ministra nelze například kvůli nepředvídatelné inflaci odhadnout.
Ministerstvo dopravy by spolu s Izraelci mělo do konce března připravit dodatek smlouvy, jež by měla řešit sporné body realizační dohody. Jedním z nich je i cena, o níž se bude jednat. Izraelci jsou podle všeho ochotni ještě trochu slevit.
"Budeme spolupracovat na tom, abychom vyřešili všechny pochybnosti, které stát ještě má," říká zástupce Housing & Construction Jan Binar. O ceně však odmítá mluvit.
Příští týden by se měli zástupci ministerstva dopravy a Izraelců dohodnout na dalším postupu.
"Chceme všechny smlouvy a dodatky stihnout předložit vládě do konce března, aby se na jaře příštího roku mohlo začít stavět," říká náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.