Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Odškodnit Evropu jako USA? Nepřiměřené a nákladné, namítá šéf VW

  15:30aktualizováno  15:30
Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller odmítá výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě za emisní skandál podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Generální ředitel automobilky Matthias Müller na tiskové konferenci ve Wolfsburgu (28. dubna 2016). | foto: ČTK

Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482 000 naftových vozů, bude stát Volkswagen až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard Kč). Většina amerických majitelů problémových vozů obdrží odškodné 5 100 až 10 000 dolarů (124 000 až 243 000 Kč). Majitelé mohou rovněž požadovat, aby od nich Volkswagen automobily koupil zpět.

Aféra dieselgate

„Tady (v Evropě) je situace jiná,“ uvedl Müller. „Ve Spojených státech jsou (emisní) limity přísnější, což nápravu komplikuje,“ upozornil. Dodal, že Volkswagen sice stojí na solidních finančních základech, ale vypořádat se s náklady na odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by pro něj bylo velmi těžké. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.

„Na řešení naftové aféry v USA jsme si doposud dali stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard Kč). Volkswagen se nadále nachází v solidní finanční pozici. Ale člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo,“ řekl Müller listu Welt am Sonntag.

K odškodnění evropských zákazníků ve středu automobilku vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ prohlásila eurokomisařka. Müller uvedl, že s Bieńkowskou ve čtvrtek o svých postojích hovořil.

Emisní skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů. Nynější dohoda se týká asi 482 000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85 000 aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Měla by automobilka odškodnit za emisní skandál i zákazníky v Evropě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. července 2016. Anketa je uzavřena.

ANO 2276
NE 551

Kauza dieselgate rezonovala i březnovým ženevským autosalonem. Britský komik tam narušil svým vystoupením oficiální prezentaci Volkswagenu:

Autoři: ,



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Lactalis kvůli salmonelóze stahuje 12 milionů balení svého mléka z 83 zemí

Kojenec pije instantní dětské mléko.

Francouzská mlékárenská společnost Lactalis kvůli skandálu se salmonelózou stahuje celkově přes 12 milionů balení...

Vyměňte klasické žárovky za LED a ušetříte, vzkazuje Eurostat

LED žárovka (ilustrační snímek)

LED osvětlení šetří náklady na elektřinu, upozornil statistický úřad Evropské unie a představil srovnání napříč...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Najdete na iDNES.cz