Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odškodnit Evropu jako USA? Nepřiměřené a nákladné, namítá šéf VW

  15:30aktualizováno  15:30
Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller odmítá výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě za emisní skandál podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Generální ředitel automobilky Matthias Müller na tiskové konferenci ve Wolfsburgu (28. dubna 2016). | foto: ČTK

Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482 000 naftových vozů, bude stát Volkswagen až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard Kč). Většina amerických majitelů problémových vozů obdrží odškodné 5 100 až 10 000 dolarů (124 000 až 243 000 Kč). Majitelé mohou rovněž požadovat, aby od nich Volkswagen automobily koupil zpět.

Aféra dieselgate

„Tady (v Evropě) je situace jiná,“ uvedl Müller. „Ve Spojených státech jsou (emisní) limity přísnější, což nápravu komplikuje,“ upozornil. Dodal, že Volkswagen sice stojí na solidních finančních základech, ale vypořádat se s náklady na odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by pro něj bylo velmi těžké. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.

„Na řešení naftové aféry v USA jsme si doposud dali stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard Kč). Volkswagen se nadále nachází v solidní finanční pozici. Ale člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo,“ řekl Müller listu Welt am Sonntag.

K odškodnění evropských zákazníků ve středu automobilku vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ prohlásila eurokomisařka. Müller uvedl, že s Bieńkowskou ve čtvrtek o svých postojích hovořil.

Emisní skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů. Nynější dohoda se týká asi 482 000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85 000 aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Měla by automobilka odškodnit za emisní skandál i zákazníky v Evropě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. července 2016. Anketa je uzavřena.

ANO 2276
NE 551

Kauza dieselgate rezonovala i březnovým ženevským autosalonem. Britský komik tam narušil svým vystoupením oficiální prezentaci Volkswagenu:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Ilustrační foto
Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

On-line prodejce Amazon pronikl do života Američanů různými způsoby. Začalo to obyčejnými knihami. Pokračovalo to těmi elektronickými, čtečkou Kindle,...  celý článek

Karel Gott
KOMENTÁŘ: Proč hvězdy berou tolik? Gott měl talent ale i dávku štěstí

Miliardově rekordní přestup fotbalisty Neymara či astronomické výdělky hvězd boxerského ringu oživily otázku: Proč špičkoví sportovci a zpěváci berou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.