Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Poslanci oddálili povinné odškodnění za zpožděné vlaky o pět let

  • 13
Železniční dopravci nebudou muset dalších pět let vyplácet cestujícím náhrady za zpoždění vlaků delší než jednu hodinu. Sněmovna totiž o pět let prodloužila výjimku, která jim to umožňuje.

Prodloužení výjimky až do roku 2019 dopravcům uleví i od některých dalších povinností, které jim ukládá příslušné evropské nařízení. Výjimka měla skončit letos v prosinci. Poslanci schválený návrh vložili do novely drážního zákona, která se týká rozhodování Drážního úřadu.

Podle předkladatele návrhu Martina Kolovratníka (ANO) dopravci nemají šanci ovlivnit vznik zpoždění, především kvůli stavební činnosti na tuzemských tratích. Podle jeho informací z Českých drah prý už dráhy stejně v případě výrazných zpoždění v mezinárodní dopravě jízdné vrací. Výjimka a její odložení se týká všech železničních dopravců na tuzemských tratích.

Nařízení Evropského parlamentu z roku 2007 ukládá dopravcům na železnici mimo jiné, aby v případě zpoždění nad 60 minut vraceli cestujícím 25 až 50 procent jízdného. Při zpoždění nad 60 minut už by dopravce musel zdarma zajistit občerstvení, ubytování a náhradní dopravu. I toto opatření by návrh o pět let odsunul.

Výjimka se týká i poskytování informací o mezinárodních cestách, které by musel dopravce poskytovat ve všech prodejních místech. To by údajně znamenalo nutnost enormního proškolení personálu.

Prodloužení výjimky vložili poslanci do novely drážního zákona, která nově stanovuje, že rozhodnutí Drážního úřadu bude posuzovat soud, a nikoli jako dosud ministerstvo dopravy. Pokud nebude některý ze subjektů souhlasit s rozhodnutím úřadu, bude moci podat pouze žalobu k soudu. V praxi jde především o prohlášení o dráze, přidělování kapacity dopravní cesty, spory při uzavírání smluv mezi provozovatelem dráhy a dopravcem nebo řízení o dočasném omezení a zastavení drážní dopravy.

,