Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odstoupení od smlouvy má být bez pokuty

  10:00aktualizováno  10:00
Na prodejním zájezdu jsme si objednali matrace. Firma nás ujistila, že je při dodání odborně zabuduje a v případě, že by se montáž nezdařila, můžeme od smlouvy odstoupit. Při dovozu zboží se dostavil technik, který nám oznámil, že montáže neprovádějí. Matrace jsme proto nepřevzali a od smlouvy odstoupili. Následně nás firma vyzvala k zaplacení smluvní pokuty. To odmítáme. Květoslava Brožová, Havířov

§ 57 a § 613 občanského zákoníku

Podle uváděných informací jste postupovali správně. Prodávající po spotřebiteli nemůže požadovat úhradu smluvní pokuty za to, že využil zákonného práva odstoupit od smlouvy.

Vdané věci jste především využili možnosti odstoupit od spotřebitelské smlouvy, která byla uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání. V tomto případě někde na trase prodejního zájezdu. Kromě toho byste také mohli odstoupit od smlouvy z toho důvodu, že prodávající nedodal objednané zboží včas. Nemůžete být sankcionováni smluvní pokutou, ať už od smlouvy odstoupíte z jednoho, či druhého důvodu. Proti smluvnímu ujednání, které by říkalo něco jiného, byste mohli namítnout neplatnost. Občanský zákoník totiž zakazuje, aby smlouva zhoršovala právní postavení spotřebitele, které mu jinak zaručuje zákon.

Od smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání, což jsou většinou klasické obchodní provozovny, může spotřebitel odstoupit dvěma způsoby - buď do sedmi dnů od uzavření smlouvy, pokud bylo zboží předáno při jejím uzavření, anebo jestliže zboží nebylo rovnou při prodeji předáno, do jednoho měsíce od jeho dodání. Odstoupit lze i bez udání důvodu. To jste učinili, tím je pro vás věc vyřešena a firma na vás smluvní pokutu vysoudit nemůže, namítnete-li neplatnost.

V souvislosti s problematikou instalace zakoupené věci je třeba doplnit, že montáž se považuje za součást závazku prodávajícího, jestliže je při koupi zboží domluvena. Z toho je patrné, že pokud prodávající sice objednané zboží přivezl, ale odmítl provést smluvenou montáž, zboží nelze považovat za dodané a zákazník může odmítnout převzetí. Za takové situace by také mohl odstoupit od smlouvy, i pokud by nebyla uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání.

Rubriku připravuje redakce ve spolupráci s občanským sdružením pro rozvoj právní kultury Ars aequi et boni (www.atelierprav.cz)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilsutrační snímek
Bude to nový hit? Ve Španělsku vypěstovali nízkotučné avokádo

Avokádo je řadou expertů na jídlo považováno za superpotravinu vzhledem k vysokému obsahu vitamínů a minerálů, některým mohl vadit jen vysoký obsah tuku. Ovšem...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.