Služba Voice over Internet Protocol (VoIP) vyjde levněji než klasický telefon zejména v případě volání do zahraničí. VoIP totiž nerozlišuje, kam hovor směřuje. Uživatel platí pouze za připojení k internetu.
Zpráva Organizace pro hospodářský rozvoj a spolupráci (OECD) zabývající se výhledem na rok 2005 proto upozorňuje, že VoIP bude pro klasické telefonní hovory velkým konkurentem. Kdo nahradí pevnou linku voláním přes internet, ušetří až osmdesát procent nákladů na telefonování, tvrdí zpráva.
Poprvé se podle OECD pozice pevných linek otřásla už v roce 2003 - tehdy jim začali prokazatelně ujídat z koláče mobilní operátoři. IP telefonie však může podle zprávy OECD do budoucna představovat konkurenci i pro ně.
Nebezpečí ze strany VoIP si uvědomuje i Český Telecom, který snížení poptávky po pevných linkách vyrovnává rozšířením sortimentu internetových služeb. Nabízí proto nejen připojení, ale i obsah internetu - spustil portály, kde si zákazníci můžou legálně stahovat hry nebo filmy.
"Datové a internetové služby by se měly v budoucích letech stát jedním z hlavních příjmových pilířů společnosti a postupně tak vyrovnat pokles tržeb z tradičních fixních hlasových služeb. Předpokládáme, že k tomuto vyrovnání dojde přibližně do dvou let. Vývoj v západoevropských zemích nasvědčuje, že tento plán je realistický," říká člen představenstva Telecomu Juraj Šedivý.
Průkopníkem v telefonování přes internet je společnost Skype, přidávají se postupně také Teleo, Yahoo, VoIPBuster, Google a v příštím roce i Microsoft.
Nejrozšířenější je volání přes Internet v Dánsku, Polsku a Nizozemsku, své příznivce má ale i v Česku. "Skype je skvělý, používám ho hlavně na telefonování s kamarády ze zahraničí," říká například studentka Hana Biriczová.