"Pokles cen se týká zejména novějších aut do dvou let," říká například obchodní ředitel Auto Esa Tomáš Svoboda. Za pád cen může silná koruna. Ta zlevnila jak dovozy nových aut, tak i ojetin. Na trhu se to projevilo poklesem cen.
"Některá nová auta teď stojí tolik, co ještě před rokem stála rok dva používaná," říkají majitelé autobazarů. Prodávající si myslí podle nich totéž. Klesají ceny prakticky všech ojetých aut.
Například Škoda Fabia, v Česku jeden z nejprodávanějších modelů, se již dá koupit pod sto tisíc. Felicie klesly zhruba na 45 tisíc. Nejvíce jdou dolů především malá auta nebo vozy s motorem na naftu.
"U aut do dvou set tisíc jde o pokles v rozmezí deseti až pětatřiceti tisíc," vysvětluje Petr Hruška ze Štěpánek Auto. Podstatně dostupnější jsou letos i nová auta. Dovozci je zlevnili v některých případech i o pětinu, nové malé auto se dá pořídit už za 150 tisíc korun.
Zda budou auta dál zlevňovat, bude záležet hlavně na kurzu koruny. Od něj se budou odvíjet i ceny dovážených ojetin, hlavně z Německa.
"Ceny si již sáhly na dno, takže nepředpokládáme další pokles. Velice pravděpodobný je naopak mírný růst," míní Petr Vaněček z AAA Auto.
Díky nižším cenám jsou auta pro Čechy podstatně dostupnější. A lidé levnější auta kupují, jak ukazují statistiky. Neváhají se kvůli tomu také zadlužit.
Letos se zatím do Česka dovezlo přes 120 tisíc ojetých aut, což je v porovnání s předchozím rokem o desetinu více. V zemi je podle posledních statistik už téměř sedm milionů registrovaných aut všeho druhu.